۱۸ آذر ۱۳۹۳، ۱۶:۲۵

گزارش از یک سفر متفاوت/

چشم باغداران کهگیلویه و بویراحمدی به چاره جویی مسئولان کشوری

چشم باغداران کهگیلویه و بویراحمدی به چاره جویی مسئولان کشوری

گچساران- سفر معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی به شهرستان گچساران فرصتی برای باغداران بود تا بی تکلف مشکلات خود را با این مسئول کشوری در میان بگذارند و البته منتظر چاره جوییهای مسئولین هم هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدعلی طهماسبی معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی، برای بازدید از باغات و گلخانه‌ها روز سه شنبه میهمان جامعه کشاورزی این استان بود تا همانند سایر بازدیدهای مقامات کشوری در جلسات و دیدارهای رنگارنگ و تشریفاتی به راه و رسم متداول اداری، چند کلامی را بشنود و چند کلامی را بگوید. اما این‌گونه نشد و این بازدید تفاوت‌های خاصی داشت که از نگاه و زبان کشاورزان در این دیدارها بیان شد.

برای نخستین‌بار همه مدیران و کشاورزان نمونه مناطق گرمسیری و سردسیری این استان دور هم جمع شدند و هم‌زبان دردهای خود را بیان کردند. در این نشست متفاوت آنچه بیش از هر چیز مشهود بود، وحدت و همبستگی یکپارچه نقاط مختلف استان حول محور کشاورزی بود که می‌توان از آن به عنوان تمرینی جدی برای تمرین همبستگی در این استان یاد کرد.

در این نشست که در شهرستان گچساران برگزار شد، حتی فرماندار این شهرستان نیز از استان سخن گفت و مسائل عمومی مردم را به استحضار نماینده وزیر جهاد کشاورزی رساند. نگاه‌های حاکم بر این جلسه استانی بود و از تعصبات مخرب و واپس‌گرای گرمسیری و سردسیری خبری نبود.

برای نخستین‌بار در این سطح از همه باغداران مناطق مختلف این استان به صورت رسمی دعوت شد و صحبت‌ها و درددل‌های کشاورزان بدون هماهنگی قبلی، تشریفات و مقدمات ظاهری و بدون دلهره و سرپوش‌گذاشتن بر واقعیت‌ها با شخص اول مسئول در حوزه باغبانی کشور بیان گردید.

باغداران استان خوشحال بودند که بیش از هرچه چیز، فضایی صمیمی برای بیان بدون دغدغه مشکلات خود ایجاد شده تا رو در رو با یک مسئول کشوری، دردهای خود را بگویند.

از دیگر تفاوت‌های بارز این نشست واقعیت‌های تلخی بود که از زبان متولی کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد باز هم برای نخستین‌بار بیان شد. جعفر گوهرگانی درحالی که می‌توانست مثل گذشته بر این واقعیت سرپوش بگذارد، در حضور معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی به اشتباه این سازمان در ترویج و توصیه نهال‌های غیرمتناسب با اقلیم این استان به برخی باغداران گفت: در گذشته به توصیه کارشناسان همین سازمان نهال‌های خریداری و دراختیار کشاورزان قرار گرفت که اکنون باردهی لازم را ندارند و موجب ضرر و زیان‌های زیادی به کشاورزان شدند.

 وی افزود: اگر چه این اشتباه را گذشتگان مرتکب شدند ولی اکنون ما باید پاسخگوی اشتباهی باشیم که این سازمان در قبال برخی باغداران زحمت‌کش انجام داده است.

گوهرگانی با درمیان گذاشتن صادقانه این مشکل واقعی از محمدعلی طهماسبی خواست تا این سازمان را در اصلاح این باغات یاری کند.

در این نشست، معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی قول‌های مساعدی برای اختصاص اعتبارات و آموزش‌هایی به منظور خرید دستگاه‌های روغن‌کشی زیتون، احداث باغات دیم، اصلاح مشکلات فنی باغات، مبارزه با سرمازدگی و افزایش انبارداری و بازارپسندی محصولات تولیدی داد که تحقق آنها می تواند مرهمی بر زخمهای بی شمار باغداران این استان باشد.

با این حال باغداران استان امیدوارانه منتظر محقق شدن وعده های مسئولین هستند تا با تدبیر و مدیریت آنها گامی بلند برای خودکفایی استان در زمینه کشاورزی بردارند.

 

 

کد خبر 2439612

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha