۲۰ آذر ۱۳۹۳، ۱۰:۵۹

طالبیان:

۱۶۸ شهر تاریخی در کشور شناسایی شده است

۱۶۸ شهر تاریخی در کشور شناسایی شده است

بجنورد- معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: تاکنون ۱۶۸ شهر تاریخی در مناطق مختلف کشور شناسایی و ثبت شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدحسین طالبیان چهارشنبه شب در جمع خبرنگاران خراسان شمالی با اشاره به شناسایی ۱۶۸ شهر تاریخی در کشور، اظهار داشت: افزون بر این شمار زیادی از شهرهای تاریخی شناسایی نشده در کشور وجود دارد که می بایست شناسایی شده و به ثبت برسند.

وی در ادامه با یادآوری ثبت سالانه ۳۰۰ الی ۴۰۰ اثر تاریخی در کشور اضافه کرد: پرونده این آثار تاریخی از استان های مختلف کشور به سازمان میراث فرهنگی ارسال شده و این سازمان پس از بررسی درخواست ها توسط کارشناسان مرتبط، اقدام به ثبت این آثار در فهرست آثار ملی می کند.

طالبیان اضافه کرد: در این راستا تاکنون ۳۱ هزار و ۷۰۰ اثر تاریخی در کشور در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده اند که از این تعداد ۲۰ هزار اثر مربوط به محوطه های باستانی است.

به گفته وی همچنین تاکنون از مجموع آثار تاریخی کشور تاکنون ۱۷ اثر به ثبت جهانی رسیده اند و آخرین اثر ثبت جهانی شده ایران نیز شهر سوخته بوده است.

طالبیان با اشاره به اعتبارات مشارکتی سازمان میراث فرهنگی در بخش قرار دادن آثار در فهرست ملی از سوی مردم، با بیان این که مشارکت در این زمینه در سال آینده افزایش چشمگیری خواهد یافت، اضافه کرد: سازمان میراث از سال آینده ۵۰ درصد از اعتبار مرمت آثار تاریخی را که مالکان آن حاضر به ثبت آن در فهرست ملی باشند، از محل اعتبارات مشارکتی تامین خواهد کرد.

وی با یادآوری این که سازمان میراث در سال جاری برای این بخش حدود ۸۰ میلیارد ریال اختصاص داده بود در حالی که این اعتبار برای سال ۹۴ به ۱۸۰ میلیارد ریال افزایش یافته است، افزود: این موضوع نشان از توجه جدی دولت یازدهم به مرمت و رونق آثار فرهنگی و تاریخی دارد.

طالبیان همچنین با اشاره به پیش بینی ردیف بودجه مرمت اضطراری بناهای تاریخی در سال ۹۴ اظهار کرد: این موضوع از سوی معاونت برنامه و بودجه نهاد ریاست جمهوری موافقت شده و برای سال آینده برای مرمت اضطراری بناهای تاریخی ردیف بودجه در نظر گرفته شده است.

به گفته وی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در زمینه تأمین اعتبار برای مرمت اضطراری بناهای تاریخی کشور همواره مشکل اعتباری داشت اما در بودجه سال ۹۴ با در نظر گرفتن ردیف اعتباری خاص، مشکل اعتباری سازمان میراث در این بخش مرتفع شده است.

طالبیان همچنین از احداث ۱۲ موزه جدید در ۱۰ استان مختلف ایران خبر داد و گفت: از این تعداد چهار موزه در شهرهای تبریز و شیراز و هشت موزه نیز در شهرهای مشهد، یزد، اهواز، بوشهر، ارومیه، کرمانشاه، همدان و بندرعباس در دست ساخت است.

وی با اشاره به اولویت بندی سازمان میراث فرهنگی برای ساخت و اتمام این موزه ها با بیان این که اولویت نخست این سازمان در حال حاضر اتمام موزه مشهد است، اضافه کرد: به این منظور ۷۰ میلیارد ریال از اعتبار ۱۸۰ میلیارد ریالی امسال برای ساخت موزه، به موزه مشهد اختصاص یافته است.

به گفته معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با تزریق ۳۵ میلیارد ریال باقی مانده از ۷۰ میلیارد ریال در چند روز آینده، عملیات احداث موزه مشهد تا دهه فجر به اتمام رسیده و با افتتاح گالری موزه به صورت رسمی به بهره برداری خواهد رسید.

کد خبر 2441639

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha