۲۲ آذر ۱۳۹۳، ۱۶:۱۴

گزارش خبرنگار اعزامی مهر از عراق؛

طنین زیارت اربعین در کربلا/ کشیشان مسیحی در حرم امام حسین(ع) زانو زدند

طنین زیارت اربعین در کربلا/ کشیشان مسیحی در حرم امام حسین(ع) زانو زدند

کربلا - همزمان با اربعین حسینی، شهر کربلا شاهد حضور جمع کثیری از زائران و عاشقان سیدالشهدا(ع) است که از نقاط مختلف دنیا خود را به سرزمین نینوا رسانده اند تا زیارت اربعین را قرائت کنند.

به گزارش خبرنگار اعزامی مهر از کربلای معلی، زائران حسینی پس از قرآئت زیارت اربعین حسینی، در حالی رفته رفته به موطن خود باز می‌گردند که دل‌هایشان را در صحن و سرای اباعبدالله الحسین(ع) و قمر بنی هاشم(ع) جا می‌گذارند.

چهل منزل است که دنیا زیبا‌ترین صحنه‌ها را در پیش چشمان عقیله بنی هاشم زینب کبری(س) به تصویر می‌کشد.

چهل روز است که خواب از چشمان کودکان و زنان کاروان سیدالشهداء(ع) ربوده شده و امروز دل‌های بی‌قرار آنان، آنگاه که سر بر روی مزارهای بی‌سر شهدایشان می‌گذارند آرم می‌گیرد.

کربلا چه خوشبویی ‌ای خاک؛ که امیرالمومنین(ع) در وصفت این گونه فرمود که در روز محشر قومی از تو به پاخیزند که بدون حساب روانه بهشت می‌شوند.

بالاخره روز موعد و وعده عاشقان حسینی فرا رسید و میلیون‌ها عاشق دلداده خود را در اربعین حسین(ع) به سرزمین پر بلا و مشهد شهیدان رساندند تا در کنار حرم مطهر سیدالشهدا(ع) و قمر بنی هاشم(ع) زائری باشند با چشمان بارانی و دل‌هایی شکسته که هزاران دعای دیگران را با خود برای بازگو کردن به سالار شهیدان به دوش می‌کشند.

میلیون‌ها عاشق به کربلا آمدند تا به اباعبدبالله الحسین(ع) بگویند، اگر نبودیم در روز عاشورا که در بین سپاهیانت باشیم و یاری‌ات کنیم؛ اما با پای پیاده این مسیر را طی کرده‌ایم تا اندکی از سختی‌های کاروان داغ دیده و مصیبت کشیده خاندان اهل بیت(ع) را درک کنیم.

آئین عزاداری اربعین حسینی در کربلای معلی

در سالروز اربعین حسینی شهر کربلا شاهد حضور خیل کثیری از زائران و عاشقان حسین بن علی(ع) است که به گفته ساکنان کربلا تا کنون حضور چنین جمعیتی در این شهر سابقه نداشته است.

وعده عاشقان حسینی فرا رسید و میلیون‌ها عاشق خود را در اربعین حسین(ع) به سرزمین پر بلا رساندند تا  زائری باشند با چشمان بارانی و دل‌هایی شکسته که هزاران دعای دیگران را با خود برای بازگو کردن به سالار شهیدان به دوش می‌کشند. از شب اربعین تاکنون سیل حضور زائران حسینی به قدری است که وارد شدن به خیابان‌های اطراف منتهی به بین الحرمین و حرم امام حسین(ع) و حضرت عباس(س) بسیار سخت شده و تشرف به حرم هم اکنون برای زائرانی که تازه وارد کربلا شده‌اند تقریبا غیرممکن است.

بسیاری از مردم شهرهای اطراف کربلا که با پای پیاده به زیارت آمده‌اند از‌‌ همان ابتدای ورودی شهر زیارت اربعین را قرائت می‌کنند و با سلامی که به ساحت اباعبدالله الحسین(ع) و قمر بنی هاشم(ع) می‌دهند به موطن خود باز می‌گردند تا شرایط برای سایر زائرنی که از راه‌های دور به کربلا آمده‌اند سخت‌تر نشود.

از ساعات ابتدایی صبح امروز نیز تعداد قابل توجهی از زائران ایرانی پس از خواندن زیارت اربعین سیدالشهداء(ع) مسیر بازگشت را در پیش گرفتند تا با مشکلات و ترافیک تردد بعد از اربعین مواجه نشوند.

موکب‌های کربلایی‌ها نیز در سراسر شهر برپاست و خادمان حسینی به صورت شبانه روزی مبادرت به پخت انواع غذا‌ها برای زائران کرده که دیدن این تصاویر برای هر انسانی حیرت آور و تعجب برانگیز است که در گفتگو با آنان وقتی از انگیزه اشان می‌پرسیم جواب می‌دهند زائر امام حسین(ع) حرمت دارد و ما تنها به خاطر سیدالشهدا(ع) در ایام اربعین دست از زندگی و کار خود برداشته و خود را وقف آقا و زائرانش می‌کنیم.

بعد از اقامه نماز صبح امروز، قرائت زیارت اربعین در جای جای کربلا طنین انداز شده و عده‌ای در ورودی‌های شهر، خیابان‌های منتهی به حرم، اطراف بین الحرمین و صحن‌ها حضور دارند که با در دست داشتن بلندگوهای دستی برای جمع ده‌ها نفری، زیارت اربعین را قرائت و بقیه هم زمزمه می‌کنند.

شخصیت‌های سیاسی، فرهنگی و مذهبی مطرح کشورمان نیز از روزهای قبل از اربعین خود را به کربلا رساندند . تجمع عزاداران ایرانی حاضر در کربلا شامگاه جمعه در بین الحرمین برگزار شد و عاشقان اباعبدالله بر سر و سینه زنان از حرم امام حسین(ع) به سمت حرم حضرت عباس(ع) حرکت کردند.

دانشجویان و طلاب از سراسر کشور که برای حضور در روز اربعین حسینی به صورت سازمان یافته در قالب کاروان‌های مختلف به سمت کربلای معلی حرکت کردند کوله پشتی‌هایی متحد و عکس‌هایی از امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری به همراه داشتند که مورد توجه زائران کشورهای دیگر قرار می‌گرفتند.

از شب گذشته نیز اخباری در خصوص وقوع چندین انفجار در اطراف کربلای معلی به گوش رسیده اما عزاداران حسینی بدون توجه به درستی یا شایعه بودن خبر‌ها همچنان به عزاداری خود ادامه می‌دهند و در پایان مراسم خود که در هر موکب برگزار می‌شود از خداوند می‌خواهند و دعا می‌کنند که وجود گروه‌های تروریستی از جمله داعش از کشور عراق برچیده شود.

حضور عزاداران حسینی در کربلای معلی

در میان زائران اربعین حسینی شیعیان کشورهای مختلف جهان به چشم می‌خورند که در این میان شیعیان ایرانی، بحرینی، افغانستانی، سوری و ترکیه‌ای بیش از کشورهای دیگر است و شیعیان بحرینی نیز در بخشی از بین الحرمین نمایشگاه عکسی از جنایات آل خلیفه، علیه شیعیان این کشور برپا کرده‌اند.

 تتعدادی از کشیشان مسیحی صبح اربعین به حرم امام حسین(ع) مشرف شدند که زانو زدن آنها در برابر ضریح مطهر امام حسین(ع) چشمان هزاران نفری که در حرم حضور داشتند را بارانی و صدای "لبیک یا حسین" آنان را به آسمان بلند کرد.عدادی از کشیشان مسیحی نیز که در قالب کاروانی به سمت کربلا حرکت کرده بودند صبح روز اربعین به حرم امام حسین(ع) مشرف شدند و نسبت به ساحت با عظمت سیدالشهدا(ع) ادای احترام کردند که زانو زدن آنها در برابر ضریح مطهر امام حسین(ع) چشمان هزاران نفری که در حرم حضور داشتند را بارانی و صدای "لبیک یا حسین" آنان را به آسمان بلند کرد.

در میادین اصلی کربلا و همچنین خیابان‌ها و مغازه‌های اطراف حرم مطهر، تصاویری از امام خمینی(ره)، مقام معظم رهبری، آیت الله سیستانی، شهید آیت الله حکیم و همچنین رزمندگان عراقی که در مبارزه با نیروهای داعش به شهادت رسیدند به چشم می‌خورد که نشان می‌دهد مردم عراق در پیروی از مرجعیت خود اهتمام ویژه‌ای دارند و برخی هیئت‌های عزاداری کربلا نیز سربندهایی از تصاویر رهبر معظم انقلاب و آیت الله سیستانی را به همراه نوشته لبیک یا مرجعیت به پیشانی داشتند.

زائران برای بازگشت از کربلا می‌بایست تا ورودی شهر کربلا از سمت نجف اشرف مسیری چند کیلومتری را طی کنند که از آنجا توسط خودروهای مختلفی که در نظر گرفته شده و غالبا خودروهای سنگین از قبل تریلی، خاور و کامیون است به پایانه‌ای در ۳۰ کیلومتری کربلا منتقل شوند که در این مکان اتوبوس‌ها و وسایل حمل و نقل عمومی آماده‌اند که زائران را به مرزهای مختلف از جمله مرز مهران انتقال دهند.

در پایانه مرزی مهران نیز تمهیداتی برای زدن مهر ورود به پاسپورت‌های زائران ایرانی اندیشیده شده که تلاش می‌شود در کمترین فرصت و کمترین توقف زائران به  کشور وارد شوند.

در این پایانه نیز اتوبوس‌هایی برای حرکت به شهرهای مختلف کشور در نظر گرفته شده است که با توجه به کثرت زائران، این تعداد اتوبوس به نظر کافی نیست و زائران می‌بایست ساعت‌ها برای سوار شدن به اتوبوس‌ها در صف بایستند و کرایه خوردروهای شخصی نیز بسیار بالا است که می‌بایست نظارت جدی از سوی مسئولان صورت گیرد.
.....................................
مهدی بخشی سورکی

کد خبر 2442400

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha