۲۴ آذر ۱۳۹۳، ۱۴:۲۸

مزروعی:

کشت گلخانه‌ای راهکاری برای مدیریت بحران آب در خراسان رضوی است

کشت گلخانه‌ای راهکاری برای مدیریت بحران آب در خراسان رضوی است

مشهد- مدیر سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: کشت گلخانه ای راهکاری برای مدیریت بحران آب استان است و باتوجه به افزایش راندمان تولید و استفاده کمتر از آب در کشت گلخانه ای باید این بخش توسعه یابد.

به گزارش خبرنگار مهر، مجبتی مزروعی در نشست خبری که ظهر دوشنبه در سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی برگزار شد، با تاکید بر اینکه در پژوه ها باید کارها کارشناسی و با مطالعه دقیق انجام گیرد گفت: وقتی در پروژه های عمرانی، نگاه توسعه ای  وجود نداشته باشد راندمان کاهش می یابد.

وی با اشاره به کمبود آب در استان تصریح کرد: عمده آب بخش کشاورزی از آب های تحت الارضی تامین می شود که در این حوزه کمبودهای زیادی داریم و اگر بدون برنامه برداشت کنیم قطعا با چالش های فراوانی مواجه خواهیم شد.

مدیرسازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی اظهار کرد: طی ۳۰ سال گذشته که مدیریت آب بر عهده  شرکت آب منطقه ای بوده است روی آب های زیرزمینی مدیریت شاخص و کاملی انجام نگرفته و تمرکز بر روی آب های سطحی بوده است.

مزروعی با اشاره به اینکه در استان رودخانه دایمی نداریم بیان کرد: چند رودخانه فصلی که خیلی قابل اتکا نیستند در استان وجود دارد که به هیچ وجه پاسخگوی نیاز استان نیست لذا باید آب های زیر زمینی مورد توجه قرار گیرد.

وی اعلام کرد: امروزه ایراد می گیرند که برداشت آب در بخش کشاورزی زیاد است و بالغ بر ۹۰ درصد آب را به خود اختصاص داده که این آمار غیرواقعی بوده و اصلا سندیت ندارد و براساس آمار گذشته و برداشت های چشمی اعلام می شود.

تدوین سند ملی آب درخواست اصلی جهاد کشاورزی

مزروعی خاطر نشان کرد: تقاضا داریم سند ملی آب اجرایی شود تا وضعیت آب در استان مشخص شده و اطلاعات و آمار نیز براساس مطالعات و به صورت علمی ارایه شود.

وی با اعلام اینکه در بخش مدیریت برداشت، ما حکم ترمز را داشته ایم تاکید کرد: در بخش کشاورزی ابزارهای مناسب را برای افزایش راندمان در اختیار نداریم  و باید با توجه به اهمیت تجهیزات و امکانات در این حوزه نگاه ویژه ای به این بخش شود.

مدیر سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با تشکر از مساعدت های وزیر کشاورزی و استاندار خراسان رضوی در جهت تصویب اعتبارات بخش کشاورزی بیان کرد: برای انتقال آب در بخش کشاورزی ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار مصوب شده که آخرین مرحله بازدید برای تائید آن امروز صورت می گیرد.

وی ابراز امیداواری کرد: امیداوریم برای سال ۹۴ نیز ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای انتقال آب اختصاص پیدا کند تا از این طریق بخش عمده ای از مشکلات این حوزه مرتفع شود.

مزروعی افزود: بری آبیاری تحت فشار در سال ۹۳معادل ۹۳۹ میلیارد ريال مصوب داشتیم که با احتساب ۱۵۰ میلیارد ريال اعتبار مانده از سال ۹۲ حدود ۱۰۸ میلیارد تومان برای این بخش بودجه داریم که تا امروز حدود ۵۲ میلیارد تومان آن تخصیص یافته است.

وی با گلایه از نمایندگان مجلس به خاطر بی مهری در تخصیص اعتبار از ماده ۱۸۰،  اذعان کرد: براساس ماده ۱۱ و ۱۲ از ستاد بحران نیز اعتباراتی را جذب کردیم تا بخشی از کسری بودجه ناشی از از عدم تخصیص اعتبار ماده ۱۸۰ که تنها ۲ درصد است، جبران شود.

مزروعی تصریح کرد: ۱۱۰ میلیارد اعتبار برای آبیاری تحت فشار، ۱۰۰میلیارد تومان برای انتقال آب، ۸۷ میلیارد تومان برای رودخانه های مرزی، ۱۵ میلیارد برای شبکه های فرعی، ۱۹میلیارد تومان نیز از اعتبارات استانی داریم که در مجموع بالغ بر ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای آب کشاورزی دراستان اختصاص پیدا کرده است که برای بهبود راندمان آب موثر خواهد بود.

مدیر سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: اگر همین روند تخصیص اعتبار را برای سال های آینده هم داشته باشیم مشکل کسری مخازن هم حل می شود.

توسعه کشت گلخانه راهکار اصلی مدیریت آب

مزروعی با بیان اینکه باید به آب کشاورزی بیشتر از آب شرب اهمیت داد، اظهار کرد: در شهری مثل تربت حیدریه خطوط انتقال آب شرب ۶ هزار کیلومتر و خطوط انتقال آب کشاورزی بالغ بر ۶۰ هزار کیلومتر یعنی ۱۰ برابر است و این نشان دهنده این است که باید اعتبارات بیشتری نیز به این بخش اختصاص داد.

وی در خصوص راهکار جبران کسری مخازن آب گفت: باید به جای مدیریت و اعمال حاکمیت بر بهره برداران و کشاورزان، نهادهای مرتبط اعم از آب منطقه ای، وزارت نیرو و جهاد کشاورزی با ارایه مشوق هایی آنها را تشویق به مدیریت برداشت نماییم تا کسری ناشی از اضافه برداشت مدیریت شود.

وی کشت گلخانه ای را راهکاری دیگر برای مدیریت آب دانست و تصریح کرد: با توجه به افزایش راندمان تولید و استفاده کمتر از آب در کشت گلخانه ای باید این بخش توسعه یابد و  ۱۴۰ هکتار سطح زیر کشت گلخانه ای که اکنون در استان وجود دارد باید طی ۵ سال به یکهزار هکتار افزایش یابد.

مدیر سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی به دستاورهای سفرش به افغانستان اشاره کرد و افزود: این سفر به منظور گسترش ارتباطات و افزایش صادرات از استان به این کشور و علی الخصوص استان هرات صورت گرفت.

مزروعی ادامه داد: یکی از مباحث مهمی که مطرح شد بحث کشت های فرا سرزمینی و تامین امنیت توسط دولت افغانستان در آن مناطق بود که توافقات خوبی صورت گرفت.

کد خبر 2443792

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha