۲۴ آذر ۱۳۹۳، ۱۵:۰۱

هزینه دو سال مبارزه با ملخ برابر با هزینه‌های 170 سال پیشگیری است

هزینه دو سال مبارزه با ملخ برابر با هزینه‌های 170 سال پیشگیری است

نماینده فائو در ایران گفت: هزینه کنترل ملخ صحرایی در فاصله سال‌های 2003 تا 2005 در غرب و شمال آفریقا برابر با هزینه‌های کنترل و پیشگیری در منطقه برای 170 سال بوده است.

به گزارش خبرنگار مهر ، سرج ناکوزی در جلسه افتتاحیه بیست و نهمین نشست کمیسیون کنترل ملخ صحرایی در جنوب غرب آسیا و جشن پنجاهمین سالروز این نشست ، اظهار داشت: کمیسیون منطقه‌ای مبارزه با ملخ صحرایی فائو در منطقه جنوب غرب آسیا که نیم قرن از تأسیس آن می‌گذرد؛ در میان 3 کمیسیون منطقه‌ای در سیستم پیش‌آگاهی و پیشگیری ملخ صحرایی در سطح بین‌المللی با سابقه‌ترین به شمار می‌آید.

وی افزود: در اکتبر 1962 در جلسه ویژه فائو در تهران کشورهای عضوی که به طور مستقیم پدیده ملخ صحرایی در مناطق شرقی جنوب غرب آسیا متأثر بوده‌اند تاسیس این کمیسیون توصیه شد.

 نماینده فائو در ایران اظهار داشت: توافقنامه این نشست در سال 1965 در دبیرخانه سازمان ملل متحد به ثبت رسیده و از زمان تشکیل آن در سال 1964 کمک‌های با ارزشی به کشورهای منطقه داشته و از طغیان‌های ملخ صحرایی به شیوه کنترل شده جلوگیری به عمل آورده است.

 ناکوزی با بیان اینکه هزینه‌های جبران و درمان به مراتب از هزینه‌های پیشگیری بیشتر است، گفت: به طور نمونه هزینه کنترل ملخ صحرایی در فاصله سال‌های 2003 تا 2005 در غرب و شمال آفریقا برابر با هزینه‌های کنترل و پیشگیری در منطقه برای 170 سال بوده است.

نماینده فائو در ایران اضافه کرد: کمیسیون‌های منطقه‌ای ملخ صحرایی نقش کلیدی در پیشگیری می‌توانند ایفا کنند و به همین دلیل اولین کمیسیون ملخ صحرایی در منطقه جنوب غرب آسیا تشکیل شده است.

 وی با اشاره به اینکه توان این کمیسیون‌ها بستگی تام به پرداخت حق عضویت‌های کشورهای عضو دارد، افزود: در حالیکه مشکلات و موانع مالی پیش‌روی کشورهای عضو پذیرفته شده است، اوایل سال جاری میلادی کلیه فعالیت‌های سواک به دلیل عدم پرداخت حق عضویت اعضا متوقف شده است.

 ناکوزی اظهار داشت: حق عضویت سالانه، در 50 سال ثابت بوده و علی‌رغم افزایش 15 برابری هزینه‌ها از سال 1964 به این سو این حق عضویت‌ها افزایش نیافته است.

کد خبر 2443843

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha