۲۶ آذر ۱۳۹۳، ۹:۲۷

در رونمایی از «فرزندان آفتاب» مطرح شد:

فرهنگ ما سوژه هزاران انیمیشن است/ مدیران به پژوهش احترام بگذارند

فرهنگ ما سوژه هزاران انیمیشن است/ مدیران به پژوهش احترام بگذارند

مدیرعامل بنیاد روایت در مراسم رونمایی از مجموعه انیمیشن «فرزندان آفتاب» با اشاره به هزاران سوژه ای که برگرفته از فرهنگ غنی کشور می‌‌توان به انیمیشن تبدیل کرد از دشواری های تولید یک انیمیشن سخن گفت.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم رونمایی از انیمیشن «فرزندان آفتاب» محصول مشترک بنیاد فرهنگی روایت در مرکز پویانمایی صبا شامگاه سه شنبه 25 آذر با حضور حسین ساری رئیس اسبق مرکز پویانمایی صبا و مدیر سابق شبکه پویا، جباری مدیرعامل بنیاد روایت، حجت الاسلام افضل بیگی نماینده ولی فقیه در بنیاد روایت، علی نوری اسکویی تهیه کننده انیمیشن، علی احمدی و مسعود حمزه ای و دیگر عوامل این مجموعه و اهالی رسانه با اجرای رسالت بوذری در تالار اسوه برگزار شد.

جواد جباری در این مراسم با بیان اینکه آغاز کار در مجموعه «فرزندان آفتاب» سه سال پیش بوده است اظهار کرد: برادر عزیزمان اسکویی و همکاران او کار را با نگارش فیلمنامه آغاز کردند بنا داشتیم کاری طولانی و پرقسمت با موضوع ارزش های انقلاب و رخدادهای تاریخی تولید کنیم مراحل نگارش خسته کننده و طولانی بود اما سرانجام متنی با رعایت همه اصول روانشناختی نوشته شد.

مراسم رونمایی از انیمیشن فرزندان آفتاب

وی تاکید کرد: مخاطب اصلی ما کودکان و نوجوانان هستند که سرمایه های آینده کشور به حساب می آیند و برای کار فرهنگی در اولویت قرار دارند چرا که مستعدترین ذهن برای پذیرش مطالب را دارند اگر برای طیف نونهالان کار فرهنگی درست انجام دهیم آنها در آینده با مسائلی که به شکل تحریف شده به آنها ارائه می شود با آگاهی برخورد می کنند.

مدیرعامل بنیاد روایت باتاکید بر اینکه فرزندان آفتاب از حیث هنر پویانمایی هم ارزشمند و فاخر است یادآور شد: زمانی که درباره این اثر حرف می زنیم بحث بر سر هزار و ۸۰ دقیقه تولید است که در ابتدا مطمئن نبودیم به سرانجام می رسد یا خیر اما انرژی ای که تهیه کننده اثر داشت به ما ثابت کرد کار نشد ندارد و اگر به جوانان توانمند کشور اعتماد شود اتفاقات خوبی می افتد امروز در حقیقت از این باور رونمایی می کنیم.

وی یادآور شد: برای تداوم این کار به کمک صدا و سیما نیاز داشتیم که با برخورد مشتاقانه و مثبت ساری مدیر شبکه پویا ترغیب شدیم جدی تر در این حوزه کار کنیم امیدوارم همین فضا بعد از اینکه مدیر جدید به شبکه آمد نیز برقرار باشد و برای کارهای قوی فرصتی قائل شوند.

جباری با اشاره به ۵۲ قسمتی که در این مراسم رونمایی می شود، گفت: در فراز تاریخی که کار به آن می پردازد صدها و شاید هزاران انیمیشن می توان تولید کرد. ما از فرهنگ غنی برخوردار هستیم و مباحث انقلاب و حوزه مقاومت بسیار گسترده است ما هزاران پروژه داریم که می توانیم آنها را دستمایه کار قرار دهیم در حالی که در کشورهای دیگر این گونه نیست و آنها بدنبال قصه پردازی و افسانه ها هستند اما ما با وجود سوژه های مربوط به انقلاب و دفاع مقدس می توانیم تا سالیان سال تولید داشته باشیم.

مراسم رونمایی از انیمیشن فرزندان آفتاب

وی گفت: هیچ کشوری نباید فکر و اندیشه قشر کودک و نوجوان خود را در اختیار دیگران قرار دهد چرا که آنها با اهداف فرهنگی خودشان دست به تولید آثار می زنند. ما همانطور که در حوزه های دیگر دنبال خودکفایی هستیم و می خواهیم صادر کننده باشیم باید در حوزه فرهنگ نیز آنچنان قوی عمل کنیم که به حوزه خودکفایی برسیم.

مدیرعامل بنیاد روایت یادآور شد: مجموعه صدا و سیما، مرکز پویانمایی صبا، حوزه هنری، وزارت ارشاد، وزارت آموزش و پرورش در بخش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و بسیج همگی باید دست به دست هم دهند تا استعدادهای بالقوه، بالفعل شوند.

وی در پایان گفت: دور نیست به جایی برسیم که احتیاجی به تولیدات دیگران نداشته باشیم و انشاءالله با انگیزه قوی و ارده بیشتر شاهد کارهای پرمحتواتر، غنی تر و قوی تر خواهیم بود.

در ادامه اسکویی تهیه کننده مجموعه «فرزندان آفتاب» نیز گفت: زمانی که ایده اولیه اثر توسط جناب جباری مطرح شد ما با کاری ملی و فاخر روبرو بودیم و قرار بود بخش اعظمی از تاریخ معاصر برای اولین بار در مدیای انیمیشن در قالب یک سریال تلویزیونی برای مخاطب کودک و نوجوان روایت شود چندین جلسه طول کشید تا چارچوب مناسبی برای قالب روایی اثر پیدا کردیم.

اسکویی افزود: ۵۲ قسمت اول مقدمه ای برای مجمموعه اصلی فرزندان آفتاب است و ما با خودمان گفتیم اگر قرار است افرادی را که اکنون در حوزه های علمی افتخارآفرینی می کنند معرفی کنیم بهتر است ابتدا سرگذشتی از پدران آنها را بگوییم. در فصل ۲ سریال به مسابقات رباتیک و علمی می پردازیم و با اثری به مراتب جذاب تر، دیدنی تر و پرشور و هیجان تر روبرو خواهیم بود.

مراسم رونمایی از انیمیشن فرزندان آفتاب

وی، تهیه کنندگی را کاری پیچیده دانست  و گفت: من با هنرمندان بخش های مختلفی در سریالهای تلویزیونی یا برنامه های سینمایی برخورد داشته و کار کرده ام اما هنرمندان عرصه انیمیشن بسیار دوست داشتنی، پاک و باصفا هستند و صفای آنها در کار نمود پیدا می کند. فرزندان آفتاب نیز مصداق چنین نگاهی است به ویژه که ما حوزه ای را مدیریت می کنیم متوسط سنی فعالان آن ۳۰ سال است.

اسکویی ادامه داد: اکنون تجربه ها به سمت کامل شدن می رود و به مدد تلاش شبانه روزی این بچه های باصفا بود که فرزندان آفتاب شکل گرفت گرچه ما در بخش کارهای پژوهشی آن هم ذیل تولید  با هزینه ها و دشواری های بسیاری روبرو شدیم. فیلمنامه ها بارها بازنویسی شد و ما مطالعات عمیق تری در حوزه کودک و نوجوان داشتیم.

تهیه کننده فرزندان آفتاب تاکید کرد: بیش از ۸۰ نفر از هنرمندان موفق کشورمان در بخش های مختلف درگیر تولید این کار شدند اثری که بیش از ۱۰۰ کاراکتر اصلی و فرعی دارد و آقای باشکندی مدیر دوبلاژ کار برای پیدا کردن صداپیشه ها دچار مشکل شده بود که این حجم سنگین کار را نشان می دهد. ما در حوزه انیمیشن پیشرفت زیادی کرده ایم و هنرمندان کشورهای دیگر که من درجشنواره های گوناگون با آنها روبرو شده ام به ما برای تولید سریال در قالب انیمیشن غبطه می خوردند. دوستان من می دانند تولید ۱۰۸۰ دقیقه انیمیشن آن هم با راندامان ماهی ۷۰ تا ۱۰۰ دقیقه نه فقط در ایران بلکه در دنیاکار بسیار پیچیده ای است.

وی تصریح کرد: آقای ساری همواره به ما دلگرمی داد و همیشه مشتاقانه و مشفقانه ما را راهنمایی کرد. از مدیران می خواهیم به پژوهش احترام بگذارند ما نیاز به سرمایه گذاری در عرصه پژوهش داریم بویژه برای نامه سازی در حوزه کودک این نیاز احساس می شود.

تهیه کننده فرزندان آفتاب  در پایان گفت: پویانمایی کشور ما صرفا متعلق به سازمان صدا و سیما نیست و همه نهادها و مجموعه ها یی که برای رشد و شکوفایی ممکن تلاش می کنند و در عرصه فرهنگ سهمی دارند باید به این عرصه کمک کنند.

در پایان این مراسم با حضور جباری، ساری، افضل بیگی، لیوانی و حبیبی از عوامل تولید مجموعه «فرزندان آفتاب» از جمله علی نوری اسکویی، علی احمدی، مسعود حمزه ای، فرید نصرت خواه، آرش احسان، مهدی خروشی، مصطفی کریمی، علی اصغر و علی اکبر قربانی، علیرضا باشکندی، احمد ابراهیمیان، فرید منتظر، وحید صادق صفت، اصغر امیری، علی عباسی، محمد نجاتی، الهه مختاری، ندا محمدیان و حسین اسکندری تقدیر شد.

 

کد خبر 2444910

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha