۲۶ آذر ۱۳۹۳، ۱۸:۲۵

با حضور معاون صندوق نوآوری نهاد ریاست جمهوری؛

40 پژوهشگر نمونه کشوری در ملارد تجلیل شدند

40 پژوهشگر نمونه کشوری در ملارد تجلیل شدند

ملارد - در چهارمین همایش هفته پژوهش ملارد از 40 پژوهشگر نمونه کشوری با حضور مسئولان کشوری و استانی در این شهرستان تجلیل شد.

به گزارش خبرنگار مهر، ظهر چهارشنبه چهارمین همایش هفته پژوهش و فناوری ملارد با حضور شاهوردی معاون صندوق نوآوری و شکوفایی نهاد ریاست جمهوری، مظفری معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری تهران، بیگی مدیرکل آموزش و پژوهش استانداری تهران، ائمه جمعه ملارد و صفادشت، فرماندار و جمعی از فرهنگیان و دانشگاهیان این شهرستان در سالن شهید شکری صفادشت برگزار شد.

در ابتدای این مراسم نماینده عالی دولت و رئیس ستاد هفته پژوهش در ملارد به بیان برخی از اقدامات، طرح ها و برنامه ها با رویکرد پژوهشی در سطح شهرستان پرداخت و اظهار داشت: یکی از عوامل اصلی برای پیشرفت و توسعه جوامع در دنیای امروز، دستیابی به علوم نوین و بومی سازی آن است که به طور قطع تحقیق و پژوهش کلیدی ترین راهکار تحقق این امر خواهد بود.

داود کرمی بر ضرورت نهادینه سازی فرهنگ تحقیق و پژوهش در نسل جوان و نوجوان کشور تاکید کرد و گفت: هر کشوری که خواهان پیشرفت و تعالی در حوزه های مختلف عملی، صنعتی، اقتصادی و... است باید بسترهای مناسب برای امور تحقیقاتی را فراهم کند، پایه ای ترین بستر برای تحقق این امر نیز مدارس و مراکز آموزشی هستند چراکه می توان با آشنا سازی دانش آموزان به مولفه های تحقیق و پژوهش، زمینه را برای تربیت و پرورش محققانی برجسته و تاثیرگذار ایجاد کرد.

طرح های پژوهشی باید بر اساس واقعیتهای ملموس جامعه باشد

وی پژوهش را مقوله ای مرتبط با تمام ایام سال دانست و متذکر شد: به منظور اشاعه فرهنگ پژوهش و تحقیق میان اقشار مختلف جامعه و ایجاد انگیزه لازم برای ورود به مباحث پژوهشی، باید هدف گذاری های بلند مدت و کوتاه مدت در کنار یکدیگر و به طور موازی صورت گیرد، طرح ها و برنامه در این حوزه باید بر اساس واقعیتهای ملموس جامعه بوده و بصورت ریزتر برای شهرستان نیز بازده عملی و کاربردی داشته باشد.

این مسئول با تاکید بر ضرورت تلاش مسئولان در هموارسازی مسیر محققان و پژوهشگران برای توسعه و آبادانی هرچه بیشتر کشور عنوان کرد: به همین منظور نیز ۲۵ آذرماه به نام روز پژوهش نامگذاری شده است تا با توجه بیشتر به این مقوله، زمینه های لازم برای تمرکز بیشتر بر پژوهش محوری در حوزه های مختلف آموزش، صنعت، اقتصاد، فرهنگ و... فراهم شود.

توجه به مقوله پژوهش، عامل اصلی پیشرفت کشورهای توسعه یافته است

در ادامه امام جمعه شهرستان ملارد با اشاره به آیات و احادیثی مبنی بر توجه ویژه دین اسلام بر تدبر، تفکر و یادگیری اظهار داشت: اسلام همواره پیروانش را به آموختن و یادگیری تشویق می کند زیرا دین آزادی و روشنفکری است، در دورانی که مسیحیان افراد جویای علم را مجرم می شمردند، اسلام سفارش به علم آموزی و تدبر در آفرینش می کرد.

حجت الاسلام حسین حسینی نوری یکی از دلایل پیشرفت کشورهای توسعه یافته امروزی را توجه خاص به مقوله پژوهش دانست و ادامه داد: پژوهش حلقه مفقوده توسعه ما است اگر به سمت پژوهش پیش رویم به طور قطع جلوی بسیاری از دوباره کاریها، اتلاق زمان و هزینه گرفته می شود چراکه تصمیمات بدون برنامه ریزی و تحقیق نتایج زیانباری به همراه دارد که متاسفانه امروز در برخی مواقع شاهد ان هستیم.

نظام آموزش عالی کشور با نیازهای جامعه همخوانی ندارد

این مسئول بیان کرد: متاسفانه نظام آموزشی عالی کشور با نیازهای جامعه همخوانی ندارد، رواج مدرک گرایی بدون پشتوانه علمی موجب ازدیاد فارغ التحصیلان فاقد بار علمی مناسب شد که یکی از دلایل فقر، بیکاری و بزه در جامعه نیز همین مساله است، از سویی دیگر نیز نخبگان و پژوهشگران زیادی در جامعه هستند که سرمایه ملی محسوب می شوند و باید از آنها بهره برد.

وی صرف هزینه در حوزه آموزش و پژوهش را سرمایه گذاری خواند و متذکر شد: امروز برای پیشرفت و تعالی جمهوری اسلامی ایران به نخبگان و محققان نیاز داریم و باید با حمایت از این قشر، ایرانی مقتدر و آبادتر بسازیم.

نماینده ولی فقیه در ملارد با اشاره به ظرفیتهای شهرستان در حوزه های مختلف صنعت، علم، ورزش، کشاورزی و... گفت: این قابلیتها باید با مطالعه و تحقیق شناسایی شده و مورد توجه مسئولین قرار گیرد چراکه بطور قطع اگر این پتانسیلها بدرستی شناسایی و معرفی شوند سرمایه گذاران بسیاری را به سوی خود جذب خواهند کرد.

نیاز امروز کشور در حوزه پژوهش، تغییر پارادایم علم به فن آوری است

در ادامه این همایش معاون صندوق نوآوری و شکوفایی نهاد ریاست جمهوری طی یک کارگاه آموزشی به تشریح ضروریات، ابزار و راهکارهای دستیابی به فن آوری و نحوه استفاده از آن در پیشبرد اهداف اقتصادی پرداخت و عنوان کرد: ایران از جمله کشورهایی است که مطالب و رویکردهای مطروحه آن در راستای تکریم پژوهش، بسیار فراتر از سایر نقاط جهان است.

حمیدرضا شاهوردی ضمن تبیین ضروریات تغییر رویکرد در حوزه ارتباط صنعت و دانشگاه کشور گفت: دانش شایسته امروز باید علاوه بر تعمیق و توسعه دستاوردهای پژوهشی در پارادایم علم، در پاردایم فن آوری نیز منجر به پیشتازی کشور شود.

وی افزود: اما مرور و رصد شاخصها نشان می دهد که دانشگاه های کشور هم اکنون در پارادایم فن آوری و نوآوری شرایط مطلوب و متناسبی با توانمندیهای بالقوه خود ندارند لذا آنچه که امروز نیاز داریم، تغییر پارادایم علم به فن آوری است.

در پایان این مراسم از 40 تن از پژوهشگران، مبتکران و مخترعان، دانشگاهیان، صنعتگران، کارآفرینان و دانش آموزان برتر با اهدای لوح تقدیر به عمل آمد.

کد خبر 2445629

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha