۱ دی ۱۳۹۳، ۱۱:۰۲

غدیری در گفتگو با مهر:

۳۰ درصد پروژه های تحقیقاتی تجاری سازی شده است/ حرکت علم در مسیر اقتصاد

۳۰ درصد پروژه های تحقیقاتی تجاری سازی شده است/ حرکت علم در مسیر اقتصاد

اراک- رئیس ایستگاه ملی تحقیقات لوبیای خمین گفت: ۳۰درصد از پروژه های تحقیقاتی توسط محققان این ایستگاه تاکنون تجاری سازی شده و حرکت به سمت تجاری سازی تولیدات علمی در پیش است.

عادل غدیری در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: این طرح ها در زمینه شناسایی کودهای بیولوژیکی مناسب در زراعت لوبیا، ارقام جدید ثبت شده هستند.

وی اظهارکرد: طراحی طرحها و اجرای پروژه های تحقیقاتی تقاضامحور با قابلیت تبدیل به تکنولوژی قابل تجاری سازی در دستور برنامه های تحقیقی محققان این ایستگاه قرار گرفته و طرح هایی طراحی می شود که از همان ابتدا مشتری دارند و نتیجه و دستاورد تحقیقات قابلیت تجاری سازی دارند.

غدیری گفت: پژوهش ها باید بر مبنای تقاضامحوری باشد و اگر دانش فنی تولید شده در آن پژوهش قابلیت تجاری سازی باشند، باید اقلام تولید شود؛ حال آنکه بیشتر پژوهش های کشور مبتنی بر تقاضا و مشتری محوری نیست و معمولا در حیطه تولید دانش پایه قرار دارند.

غدیری با بیان اینکه در طول ۲۰ سال بیش از ۱۳۰طرح پژوهشی انجام شده اظهارکرد: این طرح ها در زمینه زراعت لوبیا، اصلاح ارقام جدید، مبارزه با آفات و بیماری های لوبیا، بهبود و تغذیه گیاهی و افزایش ضریب مکانیزاسیون در تولید لوبیاست که منجر به دستاوردهای مهمی شده است.

ارقام جدید لوبیا همچون لوبیا چیتی کوشا وصدری و سفید درسا از مهمترین دستاوردهای تحقیقاتی است

وی بیان کرد: معرفی ارقام جدید لوبیا همچون لوبیا چیتی کوشا وصدری و سفید درسا از مهمترین دستاوردهای تحقیقاتی اخیر در سالهای اخیر است.

غدیری در ارتباط با پژوهش های در ارتباط با اصلاح روشهای مدیریت زراعی در تولید لوبیا گفت: اصلاح روشهای کاشت، بهبود سیستم های آبیاری با تاکید بر کاهش مصرف آب و افزایش راندمان آبیاری،کاهش مصرف کودهای شیمیایی و افزایش نقش کودهای بیولوژیکی و ارگانیک،کاهش سموم در کنترل آفات و بیماری های رایج از طریق توسعه تکنیک های زراعی کنترل آفات و بیماری ها و استفاده از سموم بیولوژیک وت وسعه مکانیزاسیون در مرحله داشت لوبیا از جمله وجین مکانیکی علفهای هرز در زراعت لوبیا می توان اشاره کرد.

وی بیان کرد: با توجه به شرایط کشور و خشکسالی سالهای اخیر حاکم بر بیشتر اقلیم های ایران شناسایی و توسعه ارقام مقاوم به خشکی با راندمان مصرف آب بالا در دستور کار محققان این استگاه قرار گرفت .

۵ لاین مقاوم به خشکی در ارقام مختلف لوبیا چیتی، سفید وقرمز شناسایی ومراحل نهایی ثبت ومعرفی قرار دارد

غدیری گفت: تاکنون پنج لاین مقاوم به خشکی در ارقام مختلف لوبیا چیتی ،سفید وقرمز شناسایی و مراحل نهایی ثبت و معرفی خود را می گذرانند .

وی گفت: در طی این مدت ۱۵۰ مقاله علمی و پژوهشی در همایش های ملی و بین المللی و مجلات علمی معتبر داخلی و خارجی ارائه و چاپ شده است.

ایستگاه ملی تحقیقات لوبیای ایران در خمین از معتبرترین کانون های تحقیقی برای تولید لوبیا این ماده غذایی است که سال ۱۳۷۳ فعالیت خود را آغاز کرد.

کد خبر 2447486

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha