۸ دی ۱۳۹۳، ۱۱:۰۷

مهر گزارش می دهد/

زکات؛ ثمره ای به وسعت حافظ قرآن شدن/ پرداخت زکات سبب رشد مال است

زکات؛ ثمره ای به وسعت حافظ قرآن شدن/ پرداخت زکات سبب رشد مال است

اراک- پرداخت زکات در سال جاری نسبت به پارسال ۱۲۰ درصد و زکات فطره ۱۶۲ درصد نسبت به پارسال رشد داشته و در شش ماهه اول سال جاری ۳۰ ميليارد ریال زکات در استان مرکزی جمع آوری شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، پرداخت زکات از دستورات اسلامی و یکی از فروع دین بوده و با بیرون کردن اندازه معینی از مال که به حد نصاب رسیده و دادن آن به مستحقان، به امید برکت یافتن و پاک کردن نفس و زیاد شدن خیرات و برکات است.

زکات یکی از پایه های دین مبین اسلام و به عنوان درمان دردهای اقتصادی جامعه بوده، چنانچه اگر برای عضوی از بدن کسی ناراحتی پیش آید او را از حرکت می اندازد، در جامعه اگر گروهی با مشکلات مالی روبه رو شوند، حرکت آن جامعه فلج می شود.

سیر کردن فقرا، گشوده شدن درهای بهشت به روی انسان، کلید دریافت رحمت الهی، دور شدن صفت بخل، رمز سیر بودن در قیامت بوده، مدال افتخار اسلامی بودن و اولین وظایف حکومت صالحان رسیدگی به فقرا از آثار و برکات پرداخت زکات است.

کمک به فقرا از تاکیدات دین مبین اسلام

یک شهروند اراکی با بیان اینکه کمک به فقرا از تاکیدات دین مبین اسلام است، گفت: یکی از بارزترین ویژگی های ائمه اطهار (ع) کمک به فقرا و نیازمندان بود.

ساجده عباسی با اشاره به اینکه زكات به گندم، جو، خرما، كشمش، طلا، نقره، گوسفند، گاو و شتر تعلق می گیرد، افزود: مصارف زکات به فقیر، مسکین، عاملین (مامورین جمع آوری زکات)، آزاد سازی بردگان، قرض داران، در راه خدا و در راه ماندگان است.

وی با تاکید بر اینکه زکات در ادیان آسمانی قبل وجود داشته و مخصوص اسلام نیست، اضافه کرد: زکات و نماز از مشترکات همه ادیان آسمانی بوده و به انجام آن بسیار سفارش شده است.

این کارشناس مسایل دینی با بیان اینکه دستگیری از نیازمندان تاکید شده است، اظهار کرد: کمک به نیازمندان و فقرا آثار و برکاتی به دنبال داشته و چه بهتر که این مساعدت در قالب زکات باشد.

رداخت زکات آثار معنوی و مادی بسیاری داشته و در اسلام بسیار سفارش شده است.

یک شهروند اراکی با تاکید بر اینکه در مبانی دینی اسلام از زکات به عنوان افزاینده مال نام برده شده است، گفت: پرداخت زکات آثار معنوی و مادی بسیاری داشته و در اسلام بسیار سفارش شده است.

محمدولی محمدی با بیان اینکه آثار پرداخت زکات و پاک کردن مال در زندگی انسان مشهود است، اضافه کرد: افزایش مال و دارایی، موفقیت در فعالیت های اجتماعی و اقتصادی از آثار پرداخت زکات است.

وی با اشاره به زندگی کربلایی کاظم ساروقی به عنوان معجزه قرن حاضر، افزود: کربلایی کاظم فردی عامی بود که به دلیل پرداخت زکات مورد لطف پروردگار قرار گرفت.

این شهروند اراکی با بیان اینکه این کشاورز درس نخوانده با پرداخت زکات مال خود به حافظ قرآن تبدیل شد، تصریح کرد: آثار زکات به وضوح در زندگی انسان قابل مشاهده است.

شخصی که زکات می دهد خودش را از بخل، حرص، تکاثر و مال اندوزی پاک می‌کند.

یک کارشناس مذهبی با تاکید بر اینکه زکات نشانه پاکی، رشد و نمو است، گفت: شخصی که زکات می دهد خودش را از بخل، حرص، تکاثر و مال اندوزی پاک می‌کند.

حجت الاسلام محمدعلی نجفی با بیان اینکه نماز و زكات، دارای نقش موثر و ارتباطی محكم در شكل دادن به اجتماع پيشرفته اسلامی هستند، اضافه کرد: بی توجهی به هر يك از آن ها، به ايمان و اعتقادات افراد و محتوای اسلامی جامعه و سير تكاملی آن آسيب جدی وارد می کند.

وی با اشاره به اینکه پرداخت زکات در کنار اقامه نماز از واجبات دین الهی است، افزود: در قرآن کریم خداوند متعال نسبت به پرداخت زکات و نماز تاکید کرده و نمی شود انسان نماز بخواند اما نسبت به فقرا و گرسنگان بی تفاوت باشد.

 این کارشناس مذهبی با بیان اینکه پرداخت زکات با رضایت قلبی باعث خوشنودی خداوند است، اظهار کرد: در روایات آمده نماز بی زکات قبول نیست، چرا که خیمه اسلام روی پنج پایه استوار است که یکی از آنها نماز و دیگری زکات است.

 نجفی بر لزوم نهادینه شدن فرهنگ پرداخت زکات در جامعه تاکید کرد و گفت: اگر فرهنگ پرداخت زکات به خوبی در جامعه نهادینه شود، شاهد رفع بسیاری از مشکلات اقتصادی خواهیم بود.

 وی ﺑﻪ ﻧﻘﺶ روﺣﺎﻧﯿﺖ در نهادینه ﮐﺮدن ﻓﺮھﻨﮓ ﭘﺮداﺧﺖ زﮐﺎت در ﺟﺎﻣﻌﻪ اﺳﻼﻣﯽ اﺷﺎره کرد و افزود: روحانیان و ﻣﺒﻠﻐﺎن دﯾﻨﯽ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻣﻨﺎطﻖ ﻣﺤﺮوم و روﺳﺘﺎﯾﯽ اﻋﺰام ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ ﺑﺎﯾﺪ بیشتر ﺑﺮ اﻧﺠﺎم وظﺎﯾﻒ ﺧﻮد به ویژه ﺗﺒﯿﯿﻦ ﻓﻠﺴﻔﻪ زﮐﺎت در دﯾﻦ ﻣﺒﯿﻦ اﺳﻼم بپردازند.

رشد ۱۲۰ درصدی پرداخت زکات در استان مرکزی

 مدير کل کميته امداد امام خمینی (ره) استان مرکزی با اشاره به رشد ۱۲۰ درصدی زکات در استان مرکزی افزود: در شش ماهه اول سال جاری ۳۰ ميليارد ریال زکات در این استان جمع آوری شده است.

محمدمهدی ناصری اظهار کرد: از ميزان زکات جمع آوری شده در سطح استان ۲۲۵ ميليون و ۳۸۰ هزار ريال آن برای جهيزيه، ۲۲۵ ميليون و ۶۳۰ هزار ريال آن جهت درمان، ۱۳ ميليون و ۵۰۰ هزار ريال آن برای تحصيل دانش‌آموزان و دانشجويان بی بضاعت، ۸۶۲ ميليون و ۳۲۸ هزار و ۵۰۰ ريال جهت مسکن مددجويان و محرومان تحت حمايت، ۳۰ ميليون ريال آن برای آزادسازی زندانيان و نزديک به ۳ ميليارد و ۲۹ ميليون و ۵۶ هزار ريال آنجهت انجام پروژه‌های عمرانی هزينه شد.

وی ادامه داد: از ميزان زکات جمع آوری شده طی شش ماه نخست سال جاری برای احداث ۸۴ مسجد با اعتباری بالغ بر ۱۲ ميليارد و ۳۹۶ ميليون و ۵۱۴ هزار ريال، احداث ۲۸ حسينيه با اعتباری بالغ بر ۴ ميليارد و ۱۵۸ ميليون ريال، بهسازی خانه عالم و روشنايی معابر روستايی بالغ بر يک ميليارد و ۴۹۷ ميليون ريال هزينه شده است.

مدير کل کميته امداد امام خمینی (ره) استان مرکزی با اشاره به زکات فطريه افزود: در سال جاری زکات فطره ۱۶۲ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته و در شش ماه نخست امسال مردم استان مرکزی بالغ بر ۳ ميليارد و ۶۴۹ ميليون و ۴۷۱ هزار ريال زکات فطريه پرداخت کردند.

ناصری با بیان اینکه در سطح استان ۱۲ شهرستان با هزار و ۳۵ روستا وجود دارد، گفت: از اين تعداد ۷۰۰ روستا مشمول پرداخت زکات هستند.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته نزدیک به ۴۱۷ روستا زکات پرداخت کردند، اضافه کرد: نزديک به ۱۱۴ نفر روحانی مبلغ برای تبليغ زکات در سطح استان و شهرستان‌های تابعه فعالیت دارند.

مدير کل کميته امداد امام خمینی (ره) استان مرکزی ادامه داد: اکنون هزار و ۱۱۶ عامل زکات شامل دهياران، اعضای شوراها و معتمدين محلی در سطح استان مرکزی مشغول به فعاليت هستند.

رساندن فقر در جامعه به حداقل در اولویت فعالیت ها است

نماينده ولی فقيه در استان مرکزی و امام جمعه اراک با تاکید بر اینکه رساندن فقر در جامعه به حداقل در اولویت فعالیت ها است، گفت: حمايت از اقشار محروم و نيازمند نشانه زنده بودن جامعه بوده و کميته امداد با اتخاذ چنين سياستی، توانمندسازی و انسان‌پروری را در دستور کار خود قرار داده است.

آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی زکات را يارانه ای دانست، که بايد به فقرا داده شود و بعد از آن به ساخت حسينيه، خانه عالم، غسالخانه و اقداماتی از اين قبيل اختصاص داده شود.

وی با بیان اینکه حفظ شخصيت و کرامت انسان ها بالاتر از غذا دادن به افراد بوده و حفظ حرمت اقشار آسيب پذير از واجبات است، اضافه کرد: ترويج فرهنگ زکات زمينه ساز تحقق عدالت اجتماعی بوده و پرداخت زکات موجب افزايش رشد معنوی و کاهش فقر در جامعه می شود.

رییس شورای زکات استان مرکزی با تاکید بر اینکه اولويت ها در مصرف حقوق بيت المال بايد در نظر گرفته شود و منابع در اين جهت مديريت شود، گفت: يکی از رويکردها و سياست های خوب کميته امداد توانمندسازی خانواده هاست؛ چرا که اين نهاد مصمم است انسان پروری را به جای فقيرپروی در جامعه نهادينه کند.

آیت الله دری نجف آبادی با بیان اینکه استان مرکزی دارای ظرفيت خوبی درجمع آوری زکات است، تصریح کرد: بسياری از افراد با فرآيند اجرای زکات و احکام آن به خوبی آشنا نبوده و با فرهنگ سازی و بهره گيری از ظرفيت مساجد می توان به نتايج خوبی دست يابيم.

مبانی دین مبین اسلام همواره راهگشای انسان بوده و زکات یکی از فریضه های الهی است، که در دستگیری از نیازمندان نقش موثری دارد. چه بسیار کودکانی که در خیابان های شهر به دنبال قرص نانی برای گذران زندگی بوده، چه بسیار افراد متمولی که از انجام این فریضه الهی دوری جسته و تنها در پی گذران زندگی بی دغدغه و مال اندوزی هستند و چه بسیار کربلا کاظم ها که با درآمد اندک در پرداخت زکات از یکدیگر سبقت گرفته و مشمول عنایت الهی می شوند.

گزارش از: زهرا پاکباز

کد خبر 2451439

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha