۱۰ دی ۱۳۹۳، ۹:۳۹

در نشست مستند «بدون مرز، عشق ۲» مطرح شد:

مبارزان علیه داعش در جبهه انقلاب هستند/ صدور اسلام با فیلم مستند

مبارزان علیه داعش در جبهه انقلاب هستند/  صدور اسلام با فیلم مستند

کارگردان مستند «بدون مرز، عشق ۲» هدف از ساخت این مستند را نمایش افرادی که بر علیه داعش مبارزه می کنند، عنوان کرد و گفت این مبارزان از جبهه خود ما هستند و با رزمندگان هشت سال دفاع تفاوتی ندارند.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری مستند «بدون مرز، عشق ۲» که با موضوع دفاع از حرمین امامین عسگرین (ع) ساخته شده است، با حضور سهیل کریمی مستندساز، سیدهاشم موسوی تهیه‌کننده، وحید فراهانی کارگردان و عرفان طالبی فیلمبردار این مستند، سه‌شنبه نهم دی ماه در شب شهادت امام حسن عسگری(ع) در محل دفتر حزب‌الله سایبر برگزار شد.

سهیل کریمی در ابتدای این نشست درباره تاثیر این مستند و نقش آن بیان کرد: ما با یک جنگ بین المللی بزرگ مواجهیم. دشمن مقابل ما امروز از بزرگترین حربه و سلاح یعنی رسانه استفاده می کند و همه آنچه که به عنوان رسانه شناخته می شود در اختیار دشمن قرار گرفته است، حتی آخرین رسانه ما که منبر بود، توسط داعش، طالبان و سایر گروهک ها با تعریفی که از این رسانه در اختیار خود قرار دادند به نفع آنها مصادره شده است.

وی ادامه داد: رویکرد انقلاب اسلامی و صدور انقلاب توسط مدیران فرهنگی مغفول مانده و یا به روش های مختلف از مسیر خود منحرف شده است. مدیران فرهنگی و رسانه ای ما آگاهی لازم، دغدغه و یا انگیزه لازم برای کار در این حوزه را ندارند.

صدور انقلاب و اسلام به دلیل فعالیت مستندسازان بوده است

این مستندساز با اشاره به غفلت از بکارگیری مستند به عنوان یک رسانه عنوان کرد: صدور انقلاب در حوزه بین الملل امروزه گسترش بیشتری یافته است، اما به جرأت می توان گفت که مدیریت فرهنگی و دیپلماسی سیاسی قدم اساسی را در این راه برنداشته است و اگر انقلاب ما به کشورهای همسایه و منطقه یا مناطقی همچون آرژانتین، کشورهای آفریقایی و آسیای جنوب شرقی و... صادر شده است و اگر مردمان این مناطق از اسلام و تشیع سخن می گویند به دلیل نقش دولت ها نبوده است بلکه نقش مستندسازانی بوده است که در حوزه های انقلابی و بین المللی کار کرده اند.

وی با نام بردن از بعضی مستندسازان یادآور شد: کسانی همچون رضا برجی، محمدحسین جعفریان و حتی در رأس آنها شهید آوینی و یا افرادی چون حاتمی کیا که ابتدا از عرصه مستندسازی کار خود را شروع کرد و حتی مستندسازانی چون سیدهاشم موسوی، حمید عبدالله زاده، وحید فراهانی و... کسانی هستند که بدون هیچ چشم داشتی از جان خود مایه گذاشتند و اتفاقا همین ها بودند که انقلاب را صادر کردند.

مستندسازی در فضای بحران

کریمی در پایان سخنانش با اشاره به خطرات مستندسازی بحران عنوان کرد: من فضای ساخت مستند در حوزه بحران را تجربه کردم، در این فضا شما حتی اگر صدای گلوله را در کنار گوش خود می شنوید بجای ترس مشتاق تر می شوید که دوربین را به طرف صدا بگیرید و هیچ سلاحی هم برای دفاع از خود ندارید.

در ادامه این نشست، سیدهاشم موسوی تهیه کننده مستند «بدون مرز، عشق ۲» توضیح داد: ما مستند اول خود را در بغداد و در شهریور ماه ضبط و تولید کردیم. در آن مستند ما با گردان سیدالشهداء همراه بودیم. مستند «بدون مرز، عشق ۱» با استقبال خوبی مواجه شد و بازخوردهای خوبی که گرفتیم ما را مشتاق کرد که مستند دوم را هم بسازیم. برای ساخت مستند دوم بعد از روز عاشورا به سمت عراق و سامرا رفتیم. این را هم باید بگویم علت اینکه زمان را به بعد از عاشورا موکول کردیم، این بود که به این ترتیب هزینه های ما نصف می شد.

تدوین سریع به دلیل سرعت تحولات منطقه

وی در ادامه با اشاره به تدوین سریع مستند خود اظهار کرد: تحولات منطقه و حتی جهان امروزه مثل سال های گذشته نیست. حتی یک ساعت تاخیر هم باعث می شود که شما از بسیاری از رویدادها عقب بیفتید. این مستند هم نسبت به بسیاری از مستندهای دیگر با سرعت بیشتری تدوین شد چون هر لحظه اتفاقات جدیدی در این منطقه رخ می داد و ما مجبور بودیم برای از بین نرفتن وقایع و عملیات هایی که در مستند خود آورده بودیم، زودتر کار را به نتیجه برسانیم.

وحید فراهانی، کارگردان و فیلمبردار این مستند نیز در توضیح خود از مستند «بدون مرز، عشق ۲» گفت: کار اول ما قرار بود به صورت کلی درباره گروه های مردمی و دفاع آنها در برابر گروهک داعش باشد و اینکه نشان دهیم همچنان که در زمان جنگ ما با عراق، بسیج مردمی شکل گرفت، در عراق هم در مقابل داعش و دیگر گروه های تروریستی گروه های مردمی تشکیل شدند بنابراین یک گردان مبارز عراقی را معرفی کردیم. پخش آن اثر باعث شد نگاه مخاطب ایرانی را دقیق تر بررسی کنیم و حتی ایرادهایی را از کار خود دربیاوریم.

این مستندساز ادامه داد: در مستند «بدون مرز، عشق ۲» سعی ما بر این بود که کار از انسجام بیشتری برخوردار باشد و همچنین در آن پیرامون موضوعات روز مثل کمک ایران به مبارزان، دخالت های آمریکا و اتفاقات دیگری که مخاطب ایرانی چندان از آنها باخبر نیست، اثری را تولید کنیم. بنابراین در این مستند، فردی مورد محور قرار گرفت که او نماینده ای از نسل جدیدی است که در عراق بعد از جنگ بین ایران و عراق رشد کرده است.

خریداری آثار مستند با نگاه کاسب‌کارانه همراه است

وی همچنین درباره تدوین این کار نیز بیان کرد: تدوین اثر به نوعی با پایان سفر ما و قبل از رسیدن به ایران در ذهنم شکل گرفت. از آنجایی که من عربی بلد نبودم، تدوین کار کمی برایم سخت بود و حدود یک هفته طول کشید تا تدوین اولیه مستند انجام شد و بعد از آن هم حدود یک ماه تدوین و خروجی نهایی کار طول کشید.

در ادامه این جلسه، سهیل کریمی درباره مستندهای بحران و همچنین نحوه عرضه و پخش آنها بیان کرد: ساخت چنین مستندهایی و حتی پخش آنها چندان حساب شده نیست. در هنگام ساخت ممکن است هزاران بار برنامه های شما عوض شود و بر طبق شرایطی که پیش رو دارید، کار شما پیش رود، بعد از تولید هم مشکلات بسیاری در عرضه این مستندها دارید، کسانی که در جایگاه پخش این مستندها قرار دارند، از نگاهی کاسب‌کارانه برخوردار هستند و مستندساز مجبور است بر اساس آنچه که از او خواسته می شود، مستند خود را عرضه کند.

جبهه ای که علیه داعش می جنگد، جبهه خود ما است

وحید فراهانی درباره اتفاقاتی که در این مستند مطرح می شود و شخصیت محوری این مستند عنوان کرد: هدف ما این بود که در این فیلم نشان دهیم جبهه ای که علیه داعش می جنگد، جبهه خود ما است. ابوزینب، فرماندهی که در فیلم با او گفتگو می شود، در یکی از صحنه ها به چفیه خود اشاره می کند و بیان می کند که این چفیه از جمهوری اسلامی و حرم امام خمینی(ره) است. این خلاصه تمام فیلم ما است و ما خواستیم بگوییم که جبهه ای که این افراد تشکیل دادند با جبهه رزمندگان ما در هشت سال دفاع مقدس فرقی ندارد به دلیل اینکه تمام گروه های مبارزی که علیه داعش می جنگند، از طرفداران امام خمینی(ره)، رهبر معظم انقلاب و تحت تاثیر انقلاب اسلامی هستند.

این فیلمبردار در پایان این نشست، با اشاره به خاطره خود از تقدیر دبیرکل گردان سیدالشهداء برای ساخت مستند اولشان گفت: دبیرکل گردان سیدالشهداء برای تقدیر از مستند اول ما «بدون مرز، عشق ۱» که با محوریت مبارزات آنها ساخته بودیم، انگشتری را به ما هدیه کرد که آن را از سیدحسن نصرالله گرفته بود.

کد خبر 2452865

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha