۱۰ دی ۱۳۹۳، ۱۲:۴۳

هنرمندان و چشم‌انداز هنرهای نمایشی

لزوم جلب‌نظر نمایندگان مخالف در مجلس به تئاتر/ توقع معجزه نداریم

لزوم جلب‌نظر نمایندگان مخالف در مجلس به تئاتر/ توقع معجزه نداریم

سرپرست گروه تئاتر «آران» با اشاره به اینکه مشکل بودجه تئاتر اصلی‌ترین مشکل در تئاتر ایران نیست، تأکید کرد: اگر مدیرکل با استدلال از بودجه دفاع کند، نظر مخالف‌ترین نماینده مجلس را هم جلب خواهد کرد.

بهروز غریب‌پور درباره تغییرات انجام شده در اداره‌کل هنرهای نمایشی و استعفای حسین طاهری از مدیریت این اداره‌کل به خبرنگار مهر گفت: آقای حسین طاهری از تئاتر مطلع نبود و تسلط لازم را در این زمینه نداشت. به عنوان مثال اطلاع نداشتن آقای طاهری از تئاتر باعث شد تا خانم مرضیه برومند را که سال‌ها در عرصه تئاتر حضور نداشت، به عنوان دبیر جشنواره تئاتر عروسکی انتخاب کند. همین انتخاب یکی از مواردی بود که مدیرکل هنرهای نمایشی را به چالش کشید، هر چند این جدال ضعف‌های مدیریتی او را عیان کرد. 

این هنرمند با سابقه تئاتر ادامه داد: مدیر تئاتری باید از جامعه هنری و تئاتر اطلاع داشته باشد و کاستی‌های تئاتر را بداند. کاستی‌های تئاتر درد مزمنی با دلایل مختلف است که یکی از آن‌ها به بودجه و کمبود مکان مربوط می‌شود. مدیر تئاتری وقتی این مسائل را بداند، قادر به برنامه‌ریزی و اجرای آن برنامه‌ها خواهد بود.

غریب‌پور از مدیرکل جدید هنرهای نمایشی توقع توزیعه عادلانه تئاتر در سطح شهر و کشور را دارد و در این باره توضیح داد: اجرای تئاتر نباید تنها در مرکز تهران متمرکز شود. البته تئاتری‌ها هم در این زمینه مقصرند و همه آرزو دارند در قلب تئاتر ایران یعنی تئاتر شهر اجرا داشته باشند، زیرا گمان می‌کنند که مخاطب تنها در مرکز تهران وجود دارد.

سرپرست گروه تئاتر «آران» رایزنی با شهرداری، وزارت آموزش و پروش و نیروی انتظامی را در جهت استفاده از سالن‌های این نهادها و سازمان‌ها که در اکثر مواقع کمترین استفاده از آن‌ها می‌شود، یکی از وظایف اصلی مدیرکل هنرهای نمایشی دانست. 

این کارگردان تئاتر با اشاره به اینکه سال‌ها قبل گروهی را در ذوب آهن اصفهان راه‌اندازی کرده بود که فعالیت مستمری داشت، تأکید کرد: ما تئاتر را درست تعریف نکردیم و به جای اینکه به فکر مخاطب باشیم، به انتشار اخبار و گفتگوهای خود در رسانه‌ها دلخوش هستیم. باید بدانیم که وضعیت بودجه تئاتر مشکلی است که در اولویت‌های بعدی است. معتقدم مدیر اگر با استدلال و قاطعیت از بودجه تئاتر دفاع کند، نظر مخالف‌‌ترین نماینده در مجلس هم جلب می‌شود. 

غریب‌پور با بیان اینکه متأسفانه نمایندگان کنونی مجلس نیز همچون دوره‌های گذشته با هنر آشنا نیستند، اظهار کرد: با گسترش شعاع نفوذ تئاتر می‌توان نمایندگان مجلس را هم با تئاتر آشنا کرد. من در اوایل انقلاب در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، روزهای جمعه را به اجرای تئاترهای کودک و نوجوان با حضور سیاسیون و خانواده‌های آن‌ها اختصاص داده بودم که این امر باعث شد برای کانون هم حامی فراهم کنم.

کارگردان اپراهای عروسکی «مولوی» و «حافظ» گسترش شعاع نفوذ تئاتر و  متمرکز نبودن در مرکز شهر تهران و همچنین رضایت نداشتن از عده قلیل مخاطبان تئاتر در مرکز شهر تهران را از جمله اولویت‌های مدیرکل هنرهای نمایشی دانست.

وی تصریح کرد: ما از مدیرکل هنرهای نمایشی توقع معجزه نداریم ولی توقع داریم که کار اساسی و منطقی را انجام دهد. 

غریب‌پور انتخاب اردشیر صالح‌پور دبیر سی و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر انتخابی درست دانست زیرا صالح‌پور اطلاعات لازم درباره تئاتر را دارد.

وی همچنین در پایان صحبت‌های خود از احتمال اجرای آثار سی و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در پردیس سینمایی خاوران به عنوان اقدامی در جهت گسترش شعاع نفوذ تئاتر، یاد کرد.

کد خبر 2453225

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha