۴ آبان ۱۳۸۴، ۱۳:۵۶

امروز و در كنفرانس خبري در محل خبرگزاري "مهر" صورت گرفت:

افشاي نقش ويژه انگليس در تجهيز صدام به سلاح هاي شيميايي

افشاي نقش ويژه انگليس در تجهيز صدام به سلاح هاي شيميايي

نماينده ستاد بزرگداشت شهدا و جانبازان شيميايي كشور تاكيد كرد: انگليسي ها از آن جهت كه بر تسلط متخصصان ايراني براي اثبات نقش اين كشور در بمباران شيميايي عراق عليه ايران آگاهي دارند، از طرح اين موضوع بسيار مي ترسند.

به گزارش خبرنگار سياسي "مهر" نماينده ستاد بزرگداشت شهدا و جانبازان شيميايي كشور كه در كنفرانس خبري "افشاي نقش ويژه انگليس در تجهيز صدام به سلاح هاي شيميايي براي حمله به ايران" در محل خبرگزاري "مهر" سخن مي گفت، افزود : موضوعي كه در حال حاضر به دنبال آن هستيم، پيگيري حقوقي دولت ها، كشورها و شركتهايي است كه در تجهيز عراق به سلاح هاي ممنوعه از جمله سلاح هاي شيميايي در هنگام جنگ نقش داشتند.

دكتر آقانوري با اشاره به وجود 130 هزار كشته و زخمي رزمنده و 16 هزار فرد غير نظامي كه به علت تاثيرات مخرب سلاح هاي شيميايي دچار عوارض مختلف شده اند، اظهار داشت : بنا بر طبقه بندي موجود از نظر نحوه كمك رساني به رژيم عراق در استفاده از سلاحهاي ممنوعه، به ترتيب كشورهاي آلمان، انگليس و هلند نقش ويژه اي داشته اند.

وي به موضوع ارسال نامه از طرف اين ستاد به سفارت آلمان اشاره كرد و گفت : در اين نامه از دولت آلمان تقاضا كرديم رسما علاوه بر عذرخواهي از ملت و دولت ايران ، پاسخگوي تبعات آن نيز باشند كه آنها نيز در پاسخ خود به اين نكته اذعان كردند كه در تجهيز عراق به سلاحهاي ممنوعه نقش داشته اند و از اين بابت متاسفند.

نماينده ستاد بزرگداشت شهدا و جانبازان شيميايي كشور در ادامه به نقش انگليس در اين زمينه اشاره كرد و افزود : دولت انگليس در طي هشت سال جنگ تحميلي به شكلي كاملا واضح در چندين مرحله عراق را براي توليد سلاح هاي شيميايي ياري كرد كه استنادات مختلفي نيز در اين زمينه وجود دارد.

آقانوري اضافه كرد : اما موضوع دخالت انگليس در اين زمينه فراتر از موارد فوق است چون اين كشور با تاسيس 4 پايگاه كه توسط وزارت دفاع انگليس و باهمكاري دانشگاه هاي اين كشور صورت گرفت، با مطالعه اثرات مخرب و مزمن سلاح هاي شيميايي براي ساخت نسل جديدتري از اين سلاح ها تحقيقات گسترده اي را به اجرا در آوردند.

وي از تشكيل بيش از 48 هزار پرونده در زمينه مصدوميت با سلاح هاي شيميايي غربي خبر داد و گفت : بر طبق آمار سازمان بهداشت جهاني بيش از 130 هزار جانباز به نوعي دچار اثرات مخرب سلاح هاي دولت هاي غربي شده اند كه انگليس در اين ميان نقشي اساسي داشته است.

دكتر آقانوري اعلام كرد : اين ستاد با ارسال نامه اي از دولت انگليس خواهد خواست كه علاوه بر عذرخواهي رسمي از دولت و ملت ايران به خاطر جناياتي كه در طول جنگ عليه مردم ايران انجام داده اند، پاسخگوي خسارات وارده به بيش از 130 هزار خانوار ايراني باشند.

وي درپاسخ به سوالي در زمينه اعلام اسناد ومدارك دخالت انگليس در اين زمينه گفت : نحوه عمل دول متخاصمي چون انگليس مشخص خواهد كرد كه به چه نحوي اسناد واخبار آن در اختيار رسانه هاي سراسردنيا قرار مي گيرد اما اسناد بسيار مهمي در مراكز امنيتي و قضايي كشوردر زمينه دخالت انگليس موجود است كه در صورت صلاحديد مسئولان، در اختيار افكار عمومي قرار مي گيرد.

خبرنگار ديگري از نماينده ستاد بزرگداشت شهدا و جانبازان شيميايي كشور در خصوص استفاده دولت عراق از سلاح هايي غير از سلاح شيميايي كه توسط دولت انگليس در اختيار آنها قرار گرفته بود، سوال كرد كه وي پاسخ داد : نحوه تحقيقاتي كه دانشمندان انگليسي در پايگاه هاي خود در عراق انجام داده اند، نشان مي دهد كه آنها به دنبال ساخت سلاح هاي خوفناك بيولوژيك بودند، به طوري كه با ساخت و استفاده از آنها مشخص نخواهد شد كه اين سلاح توسط چه كشوري استفاده شده است؛ چون عوارض آن به صورت بيماري هاي مختلف و جهش يافته مشخص مي شود.

آقانوري در زمينه شكايت به مراكز مختلف قضايي داخلي و خارجي نيزگفت : در وهله اول دادگاه هاي داخلي مورد نظر ما خواهد بود اما در مراحل بعد دادگاه هاي بين المللي و مراجع حقوق بشري كه ادعاي حمايت از افراد كشورهاي مختلف را دارند، وارد اين موضوع خواهند شد تا مشخص شود ادعاي حمايت آنها از مردمي كه به نوعي دچار آسيب هاي سلاح هاي غربي شده اند، تا چه حد درست است .

نماينده ستاد بزرگداشت شهدا و جانبازان شيميايي كشور در پاسخ به پرسش ديگري در زمينه طرح موضوع جنايات شيميايي صدام بر ضد مردم بي دفاع كشورمان افزود : هنگامي كه دولت هاي غربي اجازه طرح دادخواست كامل دولت ايران را بر ضد صدام و دولتهايي كه وي را به حكومت رسانده اند نمي دهند، كسي توقع طرح شكايت يك سازمان يا تعدادي از افراد آسيب ديده را ندارد.

 آقانوري همچنين در زمينه دخالت دولت هلند در تجهيز صدام به سلاح هاي شيميايي گفت : ما ابتدا به دنبال اسناد و مدارك كافي و تدوين آن هستيم تا بعد به مسائلي مثل تفهيم اتهام به دولت هلند برسيم . البته چهار كشور ديگر نيز در اين زمينه دخيل بوده اند كه مستندات در اين زمينه در حال جمع آوري است اما فعلا نقش متخاصمانه دولت انگليس عليه ايران در اين جريان در دستور كار جدي ما قرار دارد.

وي با تاكيد مجدد بر نقش ويژه انگليسي ها در تجهيز صدام  به سلاح هاي شيميايي گفت : اين كشوربه همراه برخي ديگر از كشورهاي غربي فعاليت هاي زيادي در مورد داروهاي شيميايي انجام داده اند .

آقانوري تصريح كرد : بايد اسنادمان در مورد كشورهايي كه در تجهيز صدام نقش داشته اند، تكميل شود كه در آن صورت، نقش هركشوري كه محرز شود، مطرح خواهد شد و موضع كشورها در مورد ايران نيز در اين زمينه بسيار تعيين كننده است.

نماينده ستاد بزرگداشت شهدا و جانبازان شيميايي كشور همچنين به نامه دولت آلمان در اين زمينه اشاره كرد و گفت : اين كشور سال گذشته در اولين سند رسمي كه به امضاي سفير اين كشور در ايران رسيده و به نقش مستقيم اين كشور در تجهيز صدام به سلاح هاي شيميايي براي حمله به ايران اعتراف كرده است كه نسخه اي از متن كامل اين سند را طي روزهاي آينده در اختيار رسانه ها قرار خواهيم داد.

دكتر آقانوري نقش مستقيم دولت انگليس در تجهيز صدام به سلاح هاي شيميايي را با استفاده از اسناد شركت هايي دانست كه متعلق به دولت اين كشور مي باشد و تاكيد كرد : انگليسي ها نيز از آن جهت كه بر تسلط متخصصان ايراني بر اثبات نقش اين كشور در بمباران شيميايي عراق عليه ايران آگاهي دارند، بسيار مي ترسند و از طرح شدن مساله شيميايي تا كنون طفره رفته اند.

وي در پايان از وجود اسناد حقوقي و پزشكي فراواني نام برد كه نوك پيكان را به سمت انگليس برده است و به راحتي در هر دادگاه بي طرفي قابليت احقاق حق مردم بي دفاع ايران را دارد. 

بنا براين گزارش؛ در اين كنفرانس خبري صفري جانباز شيميايي 50 درصد نيزدر سخناني كشورهاي اروپايي مخصوصا انگليس را از عوامل اصلي تجهيز صدام به سلاح هاي شيميايي دانست و تاكيد كرد: هرگز از حق خود و ملت ايران نخواهيم گذاشت و به دنيا ثابت خواهيم كرد كه نه تنها ايران ناقض حقوق بشر نبوده ، بلكه از سوي مدعيان دروغين حقوق بشر خصوصا انگليس جنايتكار همواره مورد ظلم و ستم واقع شده است.

کد خبر 245533

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha