۱۴ دی ۱۳۹۳، ۱۲:۲۷

در گردهم‌آیی سینمای مستند و باستان‌شناسی

نسخه جدید «جام حسنلو» روی پرده می‌رود/ فیلمی که نگاتیوش گم شد

نسخه جدید «جام حسنلو» روی پرده می‌رود/ فیلمی که نگاتیوش گم شد

نسخه جدید مستند «جام حسنلو» به کارگردانی محمدرضا اصلانی در نخستین گردهم‌آیی بین‌المللی سینمای مستند و باستان‌شناسی ایران در موزه ملی ایران نمایش داده می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، نسخه جدید مستند «جام حسنلو» ساخته محمدرضا اصلانی با عنوان «گفتم این جام جهان‌بین» در نخستین گردهم‌آیی بین‌المللی سینمای مستند و باستان‌شناسی ایران که طی روزهای 15 تا 17 دی ماه 1393 در موزه ملی ایران برپا می‌‌شود، روی پرده خواهد رفت.

با حمایت موزه ملی ایران، مستند تاریخی «جام حسنلو» ساخته محمدرضا اصلانی بار دیگر و به صورت رنگی با دوربین RED تصویر‌برداری و برای رونمایی در نخستین گردهم‌آیی بین‌المللی سینمای مستند و باستان‌شناسی ایران آماده نمایش شده است.

این فیلم که در سال 1346 به صورت شانزده میلیمتری و سیاه و سفید توسط مرحوم مهرداد فخیمی فیلمبرداری شده بود، یکی از آثار شاخص محمدرضا اصلانی به شمار می‌آید اما متاسفانه نگاتیو این فیلم مفقود شده و کپی‌های در دسترس نیز کهنه و صدمه دیده هستند به همین دلیل اصلانی تصمیم گرفت فیلم را بار دیگر بسازد تا بهتر دیده شود.

جام تمام طلای حسنلو که در اواخر دهه 30 خورشیدی توسط یک گروه آمریکایی به سرپرستی دایسون باستان‌شناس پیدا شد، قصه‌ اسطوره‌ای شورش یک خدا بر علیه خدایان دیگر است. ظرافت خاص نقوش و جنس طلای آن باعث شده تا اصلانی با استفاده از فناوری دیجیتال بتواند تصاویر متفاوتی از این جام تهیه کند. رنگ درخشان فلز طلا و استفاده از لنز‌های جدید ماکرو و سیستم تصویر‌برداری 2K هم باعث شده تا امکان بیان آنچه در دهه 1340 امکان‌پذیر نبوده، مهیا شود.

تصویر‌برداری فیلم مستند «گفتم این جام جهان‌بین» توسط امیررضا سالاری به انجام رسیده و پویا اجتهاردی هم تدوینگر این فیلم بوده است. از دیگر عوامل آن می‌توان به منوچهر انور و امین اصلانی (گویندگان متن)، بهروز شهامت (صدا)، پژمان مظاهری‌پور (مدیر تولید)، مریم حق‌پناه (عکاس) اشاره کرد. پژوهش، نویسندگی، کارگردانی و تهیه‌کنندگی این اثر هم برعهده استاد محمدرضا اصلانی بوده و محمد تهامی‌نژاد نیز در فیلم حضور دارد.

این فیلم از ساعت 15:30 عصر چهارشنبه (17 دی‌ماه 1393) و در آیین اختتامیه نخستین گردهم‌آیی سینمای مستند و باستان‌شناسی ایران، در سالن موزه ملی ایران به نمایش درمی‌آید.

کد خبر 2455580

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha