۱۵ دی ۱۳۹۳، ۱۲:۲۵

شریفیان در برنامه «کرانه»:

موسیقی ملل به خلق آثار ماندگار ایرانی کمک می‌کند

موسیقی ملل به خلق آثار ماندگار ایرانی کمک می‌کند

محمدسعید شریفیان معتقد است گوش دادن موسیقی ملل می‌تواند جرقه‌ای برای ایجاد خلاقیت و خلق اثری قوی و ماندگار در عرصه موسیقی ایران باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، سری دوم برنامه «کرانه» به کارگردانی رضا توفیق‌جو و تهیه‌کنندگی جلال‌الدین دری که با هدف بررسی موسیقی‌های کلاسیک، فیلم، کودک و هنرهای تجسمی‌ روی آنتن می‌رود، در آخرین قسمت خود میزبان محمدسعید شریفیان آهنگساز بود تا موسیقی کلاسیک معاصر را بررسی کند.

شریفیان در آغاز برنامه، موسیقی کلاسیک را نتیجه سنت فکری و شنیداری غربی دانست که به شکل عجیبی در جهان گسترده شده است. وی همچنین درباره اثر موسیقی کلاسیک در ایران تاکید کرد: از زمانی که این موسیقی به جامعه هنری ایران وارد شد، یک شیوه بیان هنری و اندیشه در جامعه شکل گرفت اما تعداد موسیقیدان‌های کلاسیک، نوازندگان، آهنگسازان و رهبران ارکستر بسیار اندک و انگشت شمارند.

استفاده از موسیقی پیشرو بین‌المللی در کنار سنت ایرانی

وی به عنوان یکی از فعال‌ترین هنرمندان موسیقی کلاسیک در کشور، درباره ارزیابی خود از این موسیقی گفت: ما موسیقی و سنت ایرانی داریم و بسیاری از موسیقی‌های پیشرو بین المللی را که دارای تفکر هستند در کنار هنر خود حفظ می‌کنیم. به عنوان مثال یک هنر معاصر و بین المللی را بررسی و تکنیک‌های موجود در آن را استخراج می‌کنیم و مورد بهره‌برداری قرار می‌دهیم.

این آهنگساز یادآور شد: یکی از مسائلی که در این نوع تفکر وجود دارد، این است که در بسیاری از مواقع، نیازی به تفکر نداریم زیرا تنها تکنیک‌ها را دریافت می‌کنیم و همانطور که دریافت می‌کنیم اجرا نیز می‌کنیم. به همین دلیل اگر تفکر در آن آمیخته شود به طور حتم تغییر خواهد کرد. اینجا ذهن است که دچار تحول می‌شود و متحول می‌کند.

یکی از ابعاد اصلی هنر بین‌المللی تفکر است

وی، هنر پیشرو و کلاسیک را چنین تعریف کرد: هنر پیشرو و به اصطلاح کلاسیک و بین المللی، هنری است که یکی از ابعاد اصلی آن تفکر است. بنابراین تفکر در این هنر، در جامعه انعکاس خواهد داشت.

برنامه کرانه

شریفیان با تاکید بر رشد در بستر موسیقی آوانگارد، درباره آموزش و دوره‌های موسیقی گفت: موسیقی را از نُت شناسی در انگلیس آموزش دیدم و تا مقطع کارشناسی ارشد در این کشور تحصیل کردم اما در سال 1975 برای تحصیلات تکمیلی به ایتالیا سفر کردم که آموزش‌های موسیقی به اوجش رسیده بود.

محدودیتی در موسیقی برای خودم قائل نبودم

وی ادامه داد: در آن زمان بیش از 3 سال موسیقی آوانگارد کار کردم و کنسرت‌های بی نظیری برگزار کردم. در زمان آموزش و یا حتی بعد از آن هیچ محدودیتی را برای خودم قائل نمی‌شدم و هر آنچه که در موسیقی جذابیت داشت، می‌آموختم و اجرا می‌کردم. البته به کارگیری آموزه‌های شخصی در سیستم موسیقایی بسیار پیچیده است. زیرا شما باید وحدت موسیقایی و آهنگسازی را به خوبی حفظ کنید و در انتقال حس به مخاطبانتان موفق عمل کنید.

شریفیان درباره تضاد‌های موسیقایی گفت: در بسیاری از زمان‌ها شما مجبور به استفاده از تضاد‌های شدید موسیقایی هستید که هر چه این تضاد‌ها شدیدتر باشد استفاده از آن نیز سخت‌تر خواهد شد.

نقش شنیدن موسیقی ملل در خلق آثار قوی ایرانی

این استاد آهنگساز در پایان درباره شنیدن موسیقی‌های ملل نیز اظهار کرد: انواع و اقسام موسیقی‌های ملل مثل موسیقی آفریقایی فلکشو، ایرانی، ایرلندی و ... را در آرشیو دارم، همه آنها می‌تواند در انسان تاثیرگذار باشد. این موسیقی‌ها می‌توانند جرقه‌هایی باشند برای ایجاد خلاقیت و خلق اثری قوی و ماندگار در عرصه موسیقی ایران.

کد خبر 2456099

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha