۱۵ دی ۱۳۹۳، ۱۱:۲۹

حجت الاسلام حسن رمضانی؛

آیت الله انصاری شیرازی یك شخصیت كهن و ریشه‌دار در حوزه علمیه است

آیت الله انصاری شیرازی یك شخصیت كهن و ریشه‌دار در حوزه علمیه است

حجت الاسلام حسن رمضانی گفت: در بُعد علوم عرفانی و فلسفی، ایشان آن قدر عظیم است كه شخصیتی مثل آیت الله سید مصطفی خمینی از علم و معرفت ایشان بهره‌ها گرفت. ایشان یك شخصیت كهن و ریشه‌دار در حوزه است.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام حسن رمضانی استاد حوزه در گفتگویی در مورد شخصیت علمی و اخلاقی مرحوم آیت الله انصاری شیرازی گفت: در بُعد علوم عرفانی و فلسفی، ایشان آن قدر عظیم است كه شخصیتی مثل شهید آیت الله سید مصطفی خمینی از علم و معرفت ایشان بهره‌ها گرفت. ایشان یك شخصیت كهن و ریشه‌دار در حوزه علمیه است و تفاوت است بین ایشان با كسی كه یك دوره شرح منظومه را خوانده و می‌خواهد آن را تدریس كند. آیت الله انصاری شیرازی شخصیتی است كه یك عمر در راه حكمت و عرفان تلاش كرده و در علوم و معارف استخوان خرد كرده است.

وی افزود: تمام این علوم و معارف برای این است كه ما برسیم به این معنا كه ما در مقابل خدا هیچیم؛ ممكن است من و ما در مقابل هم بروز و ظهوری داشته باشیم. یكی فاصل است، یكی مبارز است و مجاهد و... . منكر این معنا نیستیم، منتها وقتی اینها را مقابل حقیقت هستی و صرف الوجود قرار بدهیم؛ همه در مقابل او فانی هستند مثل طلوع خورشید و مخفی شدن نور ستارگان؛ تا خورشید طلوع نكرده، سیارات جلوه دارند اما اگر خورشید طلوع كند نور ستارگان محو می‌شود.

این استاد حوزه تصریح کرد: در برابر حق، همه هیچ هستیم و هر چه هست اوست؛ خدا توفیق فهم این حقایق را به همه بدهد. استاد انصاری شیرازی به این نكته رسیده و آن را لمس كرده است؛ این را ساده نگیرید. این را كه آیت الله مكارم شیرازی به دیدن آیت الله انصاری شیرازی می‌رود و ایشان دست آیت الله مكارم را می‌بوسد كم نگیرید. شخصیتی كه اگر بیشتر از آیت الله مكارم نباشد، از ایشان كمتر نیست؛ خم می‌شود و دست مرجعیت را می‌بوسد. شما نمونه‌ای مانند ایشان بیاورد.

رمضانی یادآورشد: این مسئله حاكی از این است كه ایشان انانیت ندارد و همین معامله را با همگان دارد. حالات ایشان همه حاكی از بزرگواری و فانی بودن است. مایه فخر و مباهات ماست كه در حوزه این چنین شخصیت‌هایی تربیت شده‌اند. زمانی كه من به قم آمدم، ایشان منظومه حاجی سبزواری را می‌گفت؛ چون منظومه را خوانده بودم و به گمان این كه بی نیازم، به درس ایشان نرفتم اما الان احسان خسارت می‌كنم كه از محضر این بزرگوار استفاده نكردم. بنده مفتخرم كه آیت الله انصاری را دوست دارم و درباره ایشان صحبت می‌كنم.

وی افزود: علامه حسن زاده آملی می‌فرمودند ما چند نفر انگشت شمار بودیم كه تمهید القواعد ابن ترکه را در محضر علامه طباطبایی فرا گرفتیم؛ به آیت الله انصاری شیرازی هم اشاره می‌كردند كه ایشان در آن جلسات انس علامه طباطبایی شرف حضور داشت. جلساتی هم كه با مرحوم علامه طباطبایی برگزار می‌شده در منزل آیت الله انصاری شیرازی بوده است. اتاق معروف به اتاق علامه، در منزل ایشان است.

 

کد خبر 2456188

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha