۱۵ دی ۱۳۹۳، ۱۴:۰۹

30 درصد سموم کشور وارداتی است

30 درصد سموم کشور وارداتی است

نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان سموم کشور گفت: بیش از ۷۰ درصد سموم در کشور تولید می‌شود و ۳۰ درصد آن نیز وارداتی است

به گزارش خبرنگار مهر، محمد حسین رحمتی در نشست خبری با بیان اینکه حدود ۵۰ شرکت تولیدکننده سم در کشور وجود دارد و ۸۰ درصد آنان عضو این انجمن هستند، گفت: سم شمشیری دولبه است که اگر از آن درست و به موقع استفاده شود به تولید غذای سالم و تغذیه بشر کمک می‌کند اما اگر از آن استفاده ناصحیح شود سبب تولید محصولاتی ناسالم خواهد شد.

وی اضافه کرد: هدف تولیدکنندگان این است که کشاورزان به شکل صحیح از سموم استفاده کنند تا نتایج دلخواه حاصل شود.

رحمتی در مورد هورمون اتفون (گاز اتیلن) نیز گفت: این گاز در کشور تولید نمی‌شود و تا آنجا که بنده اطلاع دارم، سازمان حفظ نباتات نیز مجوزی برای واردات آن صادر نکرده و این گاز به شکل قاچاق وارد کشور می شود.

وی تصریح کرد: چیزی را هم که کنترلی بر روی آن وجود ندارد نباید مورد استفاده قرار داد.

رحمتی با تاکید بر اینکه ما در بخش کشاورزی احتیاجی به استفاده از این نوع گاز نداریم، اظهار داشت: این اولین بار در کشور است که از گاز اتیلن برای رنگ‌آوری گوجه فرنگی استفاده شد، چرا که در پی زیان کشاورزان در سال گذشته، امسال عرضه این محصول کم و قیمت آن گران شد؛ در نتیجه برخی از کشاورزان که برای ورود محصول خود به بازار عجله داشتند از گاز اتیلن برای رنگ‌آوری آن استفاده کردند.

وی با بیان اینکه بیش از ۷۰ درصد سموم در کشور تولید می‌شود و ۳۰ درصد آن نیز وارداتی است، افزود: کشاورزی سالم به معنای استفاده بهینه از سم و کود و نه به معنای عدم استفاده از آنها است.

 در ادامه این نشست سید مهدی حسینی، رئیس انجمن واردکنندگان سم و کود کشور با بیان اینکه دومین نمایشگاه تخصصی نهاده‌های کشاورزی از ۲۳ تا ۲۶ دی‌ماه با شعار "فرهنگ کشاورزی سالم" در محل بوستان گفتگو برگزار می‌شود، اظهار داشت: انجمن‌های واردکنندگان سم و کود، تولیدکنندگان سموم و واردکنندگان بذر اصلاح شده به‌عنوان برگزارکنندگان این نمایشگاه قصد دارند تا با نزدیک‌تر کردن کشاورزان و فروشندگان به تولیدکنندگان و واردکنندگان معتبر و همچنین ایجاد جو رقابتی سالم رونقی به کشاورزی کشور بدهند.

کد خبر 2456518

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha