۱۶ دی ۱۳۹۳، ۱۶:۲۹

اسماعیل:

آلودگی هوا یکی از عوامل بروز بیماریهای خودایمنی و سرطان است

آلودگی هوا یکی از عوامل بروز بیماریهای خودایمنی و سرطان است

اصفهان- استاد ایمونولوژِی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: ذراتی مانند میکروارگانیسم‌هاو ذرات شیمیایی در هوای آلوده وجوددارد که ورود آنها به بدن سبب بروز بیماریهای خودایمنی و سرطان می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، نفیسه اسماعیل ظهر امروز در سمینار یافته‌های نوین در تأثیر عوامل زیست محیطی بر سلامت و روش‌های کنترل آن در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اظهار داشت: آلودگی هوا امروزه یکی از معضلات بزرگ کشور و به خصوص شهر اصفهان است.

وی که در ارتباط با تاثیر عوامل زیست محیطی بر سیستم ایمنی و بیماری‌های وابسته و  سیستم ایمنی بدن سخن گفت در این رابطه، افزود: سیستم ایمنی بدن یک مجموعه پیچیده است که با عوامل بیگانه که وارد بدن می‌شود مبارزه کرده و آن را حذف می‌کند.

متخصص و استاد ایمونولوژِی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بیان داشت: ذراتی که در هوای آلوده وجود دارند شامل میکروارگانیسم‌ها، ذرات شیمیایی مختلف و ترکیبات آلرژن است که وقتی این ذرات وارد بدن شوند می‌توانند سبب بروز بیماری‌های تنفسی و همچنین یکی از عوامل ایجاد بیماری‌های خودایمنی و یا سرطان شوند.

وی تصریح کرد: بدن انسان دارای یک سیستم ایمنی متعادل است و اگر به هر دلیلی تعادل آن بهم بخورد بدن بیمار می‌شود مانند بیماری‌های خودایمن مانند MS و آلرژیک مانند آسم که به علت خارج شدن سیستم ایمنی بدن از تعادل و فعالیت بیش از حد انتظار و بر علیه بدن ایجاد می شود.

اسماعیل خطوط دفاعی بدن را پوست، غشاهای مخاطی، سلول‌های ایمنی ذاتی و سلول‌های ایمنی اختصاصی عنوان کرد و افزود: در بیماری‌هایی مانند سرطان و بیماری‌های عفونی برخلاف بیماری‌های خودایمن، بالانس سیستم‌ ایمنی بدن به سمتی می رود که عملکرد آن کمتر از حد انتظار است.

مریم السادات کراری

کد خبر 2458482

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha