۱۷ دی ۱۳۹۳، ۱۱:۲۲

مطهری خبر داد:

یک قلاده یوزپلنگ به همراه توله در پناهگاه میاندشت جاجرم مشاهده شد

یک قلاده یوزپلنگ به همراه توله در پناهگاه میاندشت جاجرم مشاهده شد

بجنورد- مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی از مشاهده یک قلاده یوزپلنگ ماده به همراه توله در پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم در این استان خبر داد.

علی اصغر مطهری در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به مشاهده چندین باره یوزپلنگ آسیایی در پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم در خراسان شمالی، اظهار کرد: محیط بانان پناهگاه حیات وحش میاندشت در یک کیلومتری محیط بانی دو شاخ در این پناهگاه حیات وحش، موفق به مشاهده یک قلاده یوزپلنگ به همراه یک قلاده توله که احتمالا حدود شش ماهه بوده، شده اند.

وی اضافه کرد: یک ساعت پس از مشاهده این یوزپلنگ در این منطقه توسط ماموران محیط زیست، همان یوزپلنگ به همراه توله توسط دامداران در مجاورت سایت تحقیقاتی یوزپلنگ آسیایی مشاهده شده است.

مطهری افزود: مشاهده این قلاده یوزپلنگ به همراه توله در حالی است که دو روز قبل از این مشاهدات سه قلاده یوز بالغ در محلی به نام چاه خونی واقع در چند کیلومتری مرز شرق منطقه میاندشت توسط افراد بومی مشاهده و به اداره حفاظت محیط زیست شهرستان جاجرم گزارش شده بود.

وی با بیان اینکه منطقه میاندشت جاجرم اکنون از مهمترین زیستگاههای یوزپلنگ آسیایی به شمار می رود افزود: بیشترین یوزپلنگ کشور به نسبت وسعت منطقه زیست این گونه جانوری در این منطقه قرار دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، منطقه میاندشت جاجرم با وسعت ۸۴ هزار و ۴۳۵ هکتار در جنوب غربی خراسان شمالی، زیستگاه گونه های شاخصی چون یوزپلنگ آسیایی، آهو، قوچ و میش، کفتار، گرگ، روباه، شغال، کبک، باقرقره و هوبره است.

اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی مناطق حفاظت شده و پارک های ملی سالوک، ساریگل و ضامن آهو، مناطق حفاظت شده قرخود، گلول، سرانی و پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم را با گستره ۱۹۴ هزار و ۱۴۱ هکتار مدیریت می کند.

به گفته مدیرکل محیط زیست خراسان شمالی از ۵۳۲ گونه پرنده شناخته شده در کشور ۱۴۱ گونه و از ۱۹۴ گونه پستاندار شناخته شده کشور ۵۱ گونه در این استان زیست دارند.

کد خبر 2459926

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha