۱۸ دی ۱۳۹۳، ۱۵:۱۳

حجت الاسلام عماد:

هنوز سند علمی مشترکی بین فعالان تولید علم در کشور وجود ندارد

هنوز سند علمی مشترکی بین فعالان تولید علم در کشور وجود ندارد

اصفهان- معاون پژوهشی حوزه‌های علمیه کشور گفت: هنوز سند علمی مشترکی بین فعالان تولید علم در کشور وجود ندارد و چارچوبی برای آن مشخص نشده است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام سید علی عماد ظهر امروز در آئین تجلیل از اساتید و نخبگان علمی حوزه علمیه اصفهان و افتتاح رسمی پژوهشکده مطالعات اسلامی اصفهان اظهار داشت: با وجودی که هم اکنون در کشورهای اروپایی شاهد رسیدن چهره های علمی به یک هدف و سند مشترک هستیم این در حالی است که در کشور ما هنوز دستگاه های علمی به یک رویه و سند مشترک دست نیافتند.

وی بیان داشت: امید است که پژوهشکده مطالعات اسلامی اصفهان بتواند در سال‌های آتی به یک پژوهشگاه با سه پژوهشکده و ۹ گروه علمی – پژوهشی برسد.

معاون پژوهشی حوزه های علمیه کشور خاطرنشان کرد: پژوهشگاه ها باید در مسیر تعاملات علمی مهم در تدوین نظام های اسلامی، اجتماعی ،فرهنگی و اقتصادی گام بردارد.

وی گفت: در این راستا لازم است که ارتباط لازم با کار نظام سازی صورت گیرد تا در تدوین نظام های مذکور موفق عمل کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین عماد خاطرنشان کرد: عدم وجود یک سند علمی مشترک بین تولید کنندگان علم سبب شده که هنوز مشخص نباشد تامین زیرساخت های پژوهش از بودجه های پژوهشی باید باشد یا اعتبارات آن از محل دیگری یا در قالب برنامه راهبردی یک موسسه معرفی شود.

وی اظهار داشت: بوته پژوهش هنوز در سطح ملی مشخص نیست و وجود این دسته از ابهامات که عامل بسیاری از مناقشات در سطح کشور شده هم اکنون در سطح جهان تمام ابهامات آن از بین رفته است.

معاون پژوهشی حوزه های علمیه گفت: پژوهشکده مطالعات اسلامی اصفهان پس از قم رسمی ترین پژوهشکده حوزوی در سطح کشور است و تحولات جدی را در عرصه علم تحقیق در اصفهان شاهدیم و شاهد کوشش های مدبرانه در این حوزه بودیم.

وی افزود: زمانی که یک نهاد علمی و پژوهشی در یک مکان افتتاح می‌شود، شاخصه‌های موفقیت از علم و فناوری در نقطه شکل می گیرد.

معاون پژوهشی حوزه های علمیه کشور تصریح کرد: ارزیابی وضعیت علمی و فناوری در یک کشور براساس چندین شاخص و گروه انجام می‌شود، که یکی از مهمترین گروه‌های وضعیت شناسی، بررسی مراکز علمی و پژوهشی است.

وی افزود: افتتاح نخستین پژوهشکده حوزوی در استان اصفهان که جدا از پژوهشکده‌هایی که در قم فعال هستند، جزء نخستین پژوهشکده‌های حوزوی خارج از قم است که توانسته از شورای عالی حوزه کشور مجوز لازم را دریافت کند، که این امر خود نوید بخش آینده‌ای روشن است.

حجت الاسلام عماد گفت: تعیین راهبردهای روشن و مشکل‌گشا برای رسیدن به جایگاه مطلوب در عرصه علم و فناوری از رسالت‌های چنین مراکزی پژوهشی است.

معاون پژوهشی حوزه های علمیه کشور تاکید کرد: سیاست‌های علم و فناوری ابلاغ شده از سوی رهبر معظم انقلاب، بهترین راهبرد برای جامعه علمی و پژوهشی محسوب می‌شود.

حجت الاسلام عماد خواستار اهتمام به تربیت نیروی انسانی فعال در زمینه پژوهش از جمله رسالت‌های خطیر و اهداف بلند مدت مراکز پژوهشی شد و اظهار کرد: حمایت از گروه‌های علمی و پژوهشی برای پاسخ‌گویی به نیازهای جامعه از دیگر وظایف پژوهشکده‌ها است.
 
وی اذعان کرد: انتظار این است که پژوهشکده مطالعات اسلامی در ذیل نظامات تعاملی در راستای تدوین نظام‌های اسلامی و اجتماعی و فرهنگی گام بردارد و اگر چنین مهمی تحقق یابد، ما به اهداف خود  رسیده ایم.

معاون پژوهشی حوزه های علمیه کشور یادآور شد: بی شک توجه به عرصه علم و فناوری از جمله مطالبات جدی رهبر معظم انقلاب برای رسیدن به تمدن اسلامی بوده و بنابراین راه چاره‌ای جز حضور فعال‌تر در پیچ تاریخ به مدد دانش و علم نداریم و باید فعالیت پژوهشی در اولویت وظایف ما قرار گیرد.

کد خبر 2460856

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha