۱۹ دی ۱۳۹۳، ۱۰:۳۵

با گذشت دو سال از افتتاح؛

آزادراه مرزن آباد-چالوس همچنان بسته است/ رانش و ریزش کوه در کیلومتر 10

آزادراه مرزن آباد-چالوس همچنان بسته است/ رانش و ریزش کوه در کیلومتر 10

قطعه مرزن آباد - چالوس آزادراه تهران -شمال با گذشت دو سال از زمان افتتاح به دلیل ریزش و رانش کوه و تکمیل بخش های باقیمانده به روی رانندگان بسته است.

به گزارش خبرنگار مهر، آزادراه افسانه ای تهران - شمال که قطعه 4 آن دو سال پیش افتتاح شد، هنوز به روی رانندگان بسته است و هر بار به دلیل تکمیل قسمت‌های باقیمانده و یا ریزش کوه مسدود اعلام می شود در حالی که قرار بود از دوسال پیش زیربار ترافیک رفته و بخش زیادی از شلوغی مرزن آباد- چالوس را برطرف کند.

در واقع دردولت گذشته قطعه 4 آزادراه با حضور رئیس جمهور به افتتاح رسید اما پروژه همچنان با مشکلاتی همراه بود و همین موضوع نگرانی سازندگان آزادراه راه هم به دنبال داشت، این درحالی بود که با زیر ترافیک رفتن قطعه 4 ، سیل خودروها در عید نوروز آن سال به این آزادراه سرازیر شد.

اما در این مسیر، نقایصی مانند ریزش و رانش برخی نقاط، دیواره سازی ها و غیره وجود دارد که شرایط ایمنی کافی را برای عبور خودروها به وجود نمی آورد؛ به همین جهت در زمان بارندگی در کیلومتر 10 از سمت چالوس به مرزن آباد با ریزش و رانش کوه مواجه می شود به همین جهت پیمانکار در حال برطرف کردن نقایص پروژه است.

براین اساس، دولت وعده داده که تکمیل مرزن آباد - چالوس تا پایان امسال انجام گیرد تا رانندگان بتوانند در نوروز امسال از این قسمت استفاده کنند اما اینکه تا چه اندازه این وعده محقق می شود مشخص نیست، زیرا این مسیر هنوز با مشکلات زیادی روبرو است که باید بطور کامل برطرف شود.

قطعات بعدی آزادراه تهران-شمال هم سرنوشت مشخصی ندارند، البته ساخت قطعه یک این آزادراه از سوی پیمانکار چینی در حال انجام است و باوجودی که قرار بود اواخر سال 91 به پایان برسد اما هنوز بخش زیادی از این بخش باقی مانده که به نظر می رسد تاسال آینده هم به طول بیانجامد.

برای قطعات دو و سه این آزادراه هم هنوز تعیین تکلیف مشخصی نشده است، ضمن آنکه پرهزینه ترین و سخت ترین بخش این آزادراه هم این قطعات به شمار می‌روند که سرمایه گذاری در آنها نیاز به هزینه زیادی دارد.

به گزارش مهر، آزادراه تهران – شمال از محل تقاطع غیر همسطح با بزرگراه ۷۶ متری شهید همت و بزرگراه آزادگان شروع و در امتداد دره کن پس از گذشتن از حاشیه روستای سولقان به تدریج از منطقه کوهستانی توچال عبور کرده و سپس توسط تونل بلند تالون به طول ۴۸۵۰ متر این رشته کوه را قطع کرده و در دامنه‌های شمالی آن در منطقه دو آب شهرستانک قرار می‌گیرد و اجرای این قسمت که طول تقریبی آن ۳۲ کیلومتر است باعث می‌شود مسیر فعلی حدود ۶۰کیلومتر کوتاهتر شود.

از آن پس، مسیر به موزات جاده قدیم کرج - چالوس امتداد می‌یابد و در دره سرهنگ وارد تونل البرز به طول ۶۳۰۰ متر شده و در پل زنگوله خارج می‌شود، سپس با عبور از ارتفاعات البرز به موازات جاده موجود کرج- چالوس تا شهر چالوس ادامه یافته و در نهایت با یک تقاطع غیر همسطح به کمربندی نوشهر - چالوس -تنکابن متصل می‌شود.

 صرفه جویی‌های ملی و عمومی شامل سوخت، ‌استهلاک، زمان، تصادفات، اشتغال زایی، توسعه صنعت توریسم و صنایع کشاورزی و تبدیلی با توجه به پتانسیل بالای موجود در منطقه شمال، ایجاد راه ارتباطی سریع و ایمن برای چهار فصل سال، کوتاه شدن مسیر عبوری در مقایسه با جاده موجود، افزایش ظرفیت عبور نسبت به راه فعلی، کاهش زمان مسیر،  کاهش شیب طولی مسیر از جمله مزایایی است که با تکمیل آزادراه تهران - شمال، به دست می‌آید.

کد خبر 2461020

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha