۲۰ دی ۱۳۹۳، ۱۳:۰۶

تخریب جنگل ابر حتی در کوتاه مدت برای مردم محلی منفعتی ندارد

تخریب جنگل ابر حتی در کوتاه مدت برای مردم محلی منفعتی ندارد

رئیس دانشکده منابع طبیعی دانشگاه علوم تحقیقات درواکنش به نظریکی از نمایندگان مبنی براینکه چه اشکالی دارد محیط زیست به خاطر منفعت مردم تخریب شود گفت:تخریب جنگل ابر حتی در کوتاه مدت هم به نفع مردم نیست.

دکتر هادی کیا دلیری در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص بازدید نمایندگان مجلس از جنگل ابر، افزود: تاکنون بارها و بارها کارشناسان و متخصصان محیط زیست در خصوص ارزش‌های جنگل ابر بحث کرده و این جنگل را به عنوان یک سرمایه ملی معرفی کرده‌اند.

وی در خصوص اظهارنظر یکی از نمایندگان مجلس مبنی بر اینکه اشکالی ندارد که محیط زیست به نفع مردم تخریب شود، اظهار داشت: البته نفع مردم با دیدگاه‌های مختلف به صورت متفاوت تعریف می‌شود. منفعت کوتاه مدت عده ای از مردم نباید با تخریب یک سرمایه ملی که منفعت تمام مردم کشور به آن بستگی دارد، مقایسه شود .

به گفته رئیس دانشکده منابع طبیعی دانشگاه علوم و تحقیقات، وقتی پای منافع ملی در میان است، حتی اگر عده‌ای از مردم به صورت کوتاه مدت از نظر اقتصادی متضرر شوند، اشکالی ندارد اما اینکه سود اقتصادی عده‌ای از مردم را در تخریب یک سرمایه ملی ببینیم، تماما اشکال است.

کیا دلیری تصریح کرد: البته ساخت این جاده در جنگل ابر حتی به صورت کوتاه مدت نیز برای مردم منطقه منفعتی ندارد، چرا که تمام جاده‌هایی که تاکنون حتی به منظور حفاظت در مناطق طبیعی کشور کشیده شده‌اند، منجر به زمین‌خواری، تخریب و قاچاق چوب شده‌اند چه برسد به اینکه این جاده از همان ابتدا به منظور بالا بردن ارزش افزوده زمین‌های مردم این منطقه و دسترسی برای ویلاسازی ساخته می‌شود.

سفر اعضای کمیسیون محیط زیست ، کشاورزی و اصل 90 به جنگل ابر

وی افزود: مردم این منطقه باید بدانند با ساخت جاده در جنگل ابر ممکن است سود ناچیزی عاید آنها شود و قیمت زمین‌هایشان اندکی بالا برود اما در بلند مدت افراد خاصی از این بابت سودهای کلان خواهند برد و چیزی نصیب مردم محلی به غیر از از دست دادن فرهنگ و سرزمین آبا و اجدادی‌شان نخواهد شد.

این استاد دانشگاه در پاسخ به نقطه نظر برخی از افرادی که از این منطقه بازدید کرده‌ و درختان موجود در این مسیر را غیر صنعتی عنوان کرده‌اند، تاکید کرد: صنعتی دانستن درخت خود نیز یک دیدگاه اقتصادی و تجاری است که به هیچ عنوان در این منطقه که به لحاظ ارزش‌های اکولوژی و زیستگاهی دارای ارزش است، مطرح نیست.

کیا دلیری یادآور شد: کارشناسان و متخصصان محیط زیست در خصوص ارزش‌های زیستگاهی جنگل ابر بارها اظهارنظر کرده‌اند اما متاسفانه گاهی به نظر خواص و کارشناسان توجه نمی شود.

وی اظهارکرد: امیدواریم نمایندگان مجلس که به عنوان حَکم در ماجرای جنگل ابر برای بازدید از این منطقه رفته‌اند به وعده خود مبنی بر در نظر گرفتن نظرات کارشناسان و متخصصان این حوزه عمل کرده و برای تصمیم‌گیری نهایی در این خصوص از شاخص‌های علمی استفاده کنند.

به گزارش مهر ،هفته گذشته برخی از نمایندگان مجلس به همراه تعدادی ازمسئولان کشوری و استانی مرتبط به بازدید از جاده ابر و سایرمسیرهای مواصلاتی به شاهرود پرداختند که در این بازدیدنمایندگان فراکسیون محیط زیست بر حفظ محیط زیست استان تاکید کردند اما تصمیم گیری نهایی در این خصوص به بررسی نظر کارشناسان  در مجلس موکول شد.

 

کد خبر 2461661

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha