۲۳ دی ۱۳۹۳، ۱۲:۴۶

لاوروف:

آتش بس واقعی کلید مذاکرات صلح اوکراین است

آتش بس واقعی کلید مذاکرات صلح اوکراین است

وزیر امور خارجه روسیه امروز سه شنبه اعلام کرد مذاکرات صلح اوکراین تنها زمانیکه هر دو طرف آتش بس را رعایت کنند پیشرفت می کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، نشست چهارجانبه برلین که با حضور وزرای خارجه آلمان، روسیه، اوکرین و فرانسه در خصوص بحران اوکراین و وضعیت مناطق شرقی این کشور برگزار شده بود بدون رسیدن به نتیجه خاصی پایان یافت. 

در همین رابطه «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه گفت: گفتگو درباره بحران اوکرین فقط زمانیکه هر دو طرف اقدام به برقراری آتش بس در شرق اوکرین کرده و راهی برای پیاده سازی طرح صلح پیدا کنند پیشرفت خواهد داشت. 

به گفته لاوروف، همه طرف های حاضر در نشست برلین با این امر موافق بودند که فقط برقراری آتش بس می تواند موجب تسهیل دیدار رهبران کشورهای آلمان، روسیه، اوکراین و فرانسه در پایتخت قزاقستان شود. 

لاوروف در ادامه به وجود ناظری قوی برای نظارت بر آتش بس در شرق اوکراین مورد تاکید قرار داد و لزوم برگزاری نشست جدید گروه موسوم به تماس (روسیه، شورای امنیت و همکاری های اروپا، اوکراین و جدائی طلبان شرق اوکراین) را یادآور شد. 

با وجود تلاش های انجام گرفته برای بازگشت آرامش به شرق اوکراین این مناطق همچنان صحنه درگیری میان نیروهای دولتی و جدائی طلبان است در همین رابطه سازمان ملل متحد با انتشار گزارشی از افزایش شمار قربانیان درگیری های شرق اوکراین به چهار هزار ۸۰۸ نفر و آواره شدن بیش از یک میلیون نفر دیگر بواسطه این درگیری ها خبر داد.

بر اساس اعلام سازمان ملل در نتیجه درگیری های شرق اوکراین یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر مجبور به ترک خانه های خود شده اند. بر همین اساس فقط از تاریخ ۲۷ دسامبر تا ۹ ژانویه ۵۹۳ هزار و ۶۲۲ نفر از ساکنان شرق اوکراین بواسطه درگیری ها مجبور به مهاجرت به کشورهای همسایه شده اند. 

بر اساس اعلام سازمان ملل پیش بینی می شود که دست کم یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در مناطق شرق اوکراین نیازمند دریافت کمک های فوری هستند. 

مناطق شرق اوکراین از سال گذشته و پس از اعلام استقلال کریمه و پیوستن آن به روسیه، خواستار برگزاری هه پرسی استقلال و جدا شدن از اوکراین شدند که همین امر موجب اعزام ارتش به مناطق شرقی و درگیری میان نیروهای دولتی و جدائی طلبان شد. کشورهای غربی روسیه را متهم به حمایت از جدایی طلبان اوکراین می کنند و به همین بهانه تحریم هایی را علیه مسکو اعمال کرده اند.

کد خبر 2464075

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha