۲۳ دی ۱۳۹۳، ۱۶:۴۸

سخنگوی وزارت ارشاد در پاسخ به مهر:

محدود شدن فعالیت «الجزیره» ارتباطی با گزارش پرونده «لاکربی» ندارد

محدود شدن فعالیت «الجزیره» ارتباطی با گزارش پرونده «لاکربی» ندارد

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: محدود شدن فعالیت شبکه الجزیره در ایران ارتباطی با گزارش این شبکه پیرامون پرونده سقوط هواپیمای آمریکایی بر فراز لاکربی در لیبی ندارد.

حسین نوش آبادی سخنگوی وزارت ارشاد عصر امروز سه‌شنبه ۲۳ دی ماه در نشست خبری هفتگی خود، در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه اخیرا فعالیت شبکه خبری الجزیره در ایران با محدودیت‌هایی مواجه شده و گفته می‌شود این مسئله به خاطر یکی از گزارش‌های پخش شده در شبکه الجزیره است که در آن ادعا شده ایران در سقوط هواپیمای آمریکایی بر فراز آسمان لیبی در لاکربی نقش داشته است، گفت: من فکر نمی‌کنم محدودیت بوجود آمده داخلی فعالیت شبکه الجزیره در ایران ارتباطی به موضوعی که شما مطرح کردید داشته باشد.

وی تاکید کرد: اینکه به شبکه‌های خارجی اجازه فعالیت در ایران داده می‌شود، به معنای آن نیست که اگر از قوانین کشور عدول کنند، برخوردی با آنها صورت نمی‌گیرد، قطعا آنها برای فعالیت در کشور،  تعهداتی را می‌پذیرند و ملزم به اجرای این تعهدات هستند. قطعا در صورتی که از این پارامترها و تعهدات عدول کنند، جمهوری اسلامی ایران با آنها برخورد خواهد کرد اما تاکنون به خاطر این موضوعی که شما مطرح کردید، با این شبکه برخوردی صورت نگرفته است.

دسترسی آزاد به اطلاعات نافی وجود ممیزی کتاب نیست

سخنگوی وزارت ارشاد در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار مهر مبنی‌بر اینکه شما از اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات سخن می گویید در حالی که مدیر اداره کتاب همین وزارتخانه معتقد است که ضوابطی که اخیرا برای ممیزی کتاب تعیین شده و ظاهرا ۱۲ بند است، قابل انتشار نیست. چه توضیحی در این خصوص دارد؟ گفت: حق دسترسی آزاد به اطلاعات نافی وجود ممیزی کتاب نیست، ممیزی کتاب و محصولات فرهنگی و هنری امری قانونی است اتفاقا ما معتقدیم هر میزان ممیزی‌ها دقیق‌تر باشند، دفاع از حقوق شهروندی کسانی که ممکن است مورد بی‌توجهی در این زمینه قرار گیرند، آسان تر خواهد شد.

معاون حقوقی امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: نباید آثار مسموم در جامعه منتشر شود ما همواره کوشش می‌کنیم که با توسعه فرهنگی و با ایجاد فضای باز فرهنگی و دور شدن از فضای بسته و متحجرانه، فضای سختی را که در مقابل توسعه فرهنگی بوجود آمده است، برطرف کنیم اما این به معنای آن نیست که ما اجازه بدهیم که آثار خلاف قوانین و مقررات در کشور منتشر شود.

نوش آبادی تاکید کرد: اجرای قانون حق دسترسی آزاد به اطلاعات توسط دستگاه‌های دولتی به خودی خود می‌تواند تامین کننده حقوق مردم باشد و تا زمانی که قانون، دستریس آزاد شهروندان به اطلاعات را محدود نکرده، ما آن را اجرا می‌کنیم.

سخنگوی وزارت ارشاد در خصوص ضوابط جدید تعیین شده برای ممیزی کتاب‌ها هم تصریح کرد: این ضوابط هنوز نهایی نشده ولی بعد از اینکه نهایی شود، منتشر خواهند شد و اگر قرار باشد چیزی به اصول و ضوابط ممیزی اضافه شود و یا از آن کم شود، به اطلاع می رسد.

در زمینه «نشت اطلاعات» از وزارت ارشاد با کسی تعارف نداریم

سخنگوی وزارت ارشاد همچنین در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار مهر مبنی‌بر اینکه در یک سال گذشته مشاهده شده‌است که احکام صادره از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، پیش از اطلاع‌رسانی از سوی مرکز روابط عمومی این وزارتخانه، در یک رسانه خاص منتشر شده است،  آیا برنامه‌ای برای جلوگیری از این «نشت اطلاعات» در وزارت ارشاد وجود ندارد؟ گفت: بنده این موضوع را می‌پذیرم که بعضا مشاهده شده این احکام به شکل غیررسمی در برخی رسانه‌ها منتشر شده‌اند ما تاکید داریم که اخبار حتما از منابع رسمی اخذ شود و کسی نباید به خود اجازه بدهد این احکام را به بیرون درز بدهد و بتواند چنانچه مشاهده شود افرادی به صورت تعمدی این احکام را به بیرون از وزارت ارشاد درز می‌دهند، قطعا شناسایی و با آنها برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.

به گفته سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد، علی جنتی وزیر ارشاد هم در این خصوص با هیچ کس تعارف ندارد و چنانچه این مسائل بوجود بیاید، با شخص خاطی در وزارتخانه برخورد قانونی خواهد کرد.

کد خبر 2464377

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha