۲۳ دی ۱۳۹۳، ۱۷:۳۹

سخنگوی وزارت ارشاد در نشست خبری:

مقام امنیتی ناظر بر افراد نیستیم/ رفت و آمد دبیر برلین به ما ربط ندارد

مقام امنیتی ناظر بر افراد نیستیم/ رفت و آمد دبیر برلین به ما ربط ندارد

نشست خبری سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سه‌شنبه 23 دی ماه در ساختمان وزارت ارشاد برگزار و توضیحاتی درباره موضوعاتی نظیر رفت و آمد دبیر جشنواره فیلم برلین و لغو برخی کنسرت‌های موسیقی ارائه شد.

به گزارش خبرنگار مهر، حسین نوش‌آبادی در ابتدای این نشست خبری ضمن ارائه گزارشی از بودجه سال 94 وزارت فرهنگ و ارشاد به موضوع جشنواره‌های فرهنگی و هنری زیر نظر مجموعه وزارت ارشاد پرداخت و گفت: هدف از برگزاری این جشنواره‌ها ایجاد یک فضای همدلی همراه با مشارکت، رقابت سالم و ارتقای کیفی محصولات است و این موضوعی بوده که همیشه مد نظر وزارت ارشاد برای برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری متناسب با ایام شکوهمند پیروزی انقلاب طراحی کرده است.

وی درباره سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، بیان کرد: جشنواره فیلم فجر یکی از جشنواره‌های بسیار مهم و موثر ماست که هر ساله بر اساس هدف‌هایی که به آن اشاره کردم، برگزار می‌شود. این جشنواره نیز با هدف ارتقای سطح کمی و کیفی و هویت‌بخشی سینماست که همواره آرزومند آن هستیم که این رویداد فرهنگی و هنری در حد مطلوب آن برگزار شود و در این راه هم از هیچ تلاشی دریغ نخواهیم کرد.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: 88 فیلم در بخش سودای سیمرغ جشنواره، آثار خود را به دبیرخانه ارسال کرده‌اند که از این تعداد 22 فیلم برای حضور در بخش نهایی انتخاب شدند. در بخش نگاه نو جشنواره هم 11 فیلم از بین 73 فیلم ارسالی به دبیرخانه جشنواره توسط هیات انتخاب به بخش نهایی معرفی شدند و در نهایت 127 فیلم مستند نیز در این دوره از جشنواره میزبان علاقه‌مندان به سینما خواهند بود. البته سهم بخش سودای سیمرغ با اضافه شدن 2 فیلم منتخب جشنواره کودک و نوجوان به 24 عدد افزایش پیدا کرده است که امیدواریم با حضور چنین آثار سینمایی، شاهد جشنواره با کیفیتی باشیم.

هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر و پرهیز از سلیقه‌های شخصی

نوش‌آبادی افزود: یکی از مشکلاتی که در این دوره از جشنواره وجود داشت، این بود که هیات انتخاب به دلیل وسواسی که داشت، بر این باور بود که کیفیت فیلم‌ها بسیار نزدیک هم است؛ کما اینکه تمامی فیلم‌های ارسالی به این دوره از جشنواره از استانداردهای مناسبی برخوردار هستند که این نشان‌دهنده سطح کیفی سینمای ایران است. به هر حال کار گرچه کار برای هیات انتخاب دشوار بود اما تمام تلاش انجام گرفته که حق کسی ضایع نشود و البته آنهایی که به این دوره راه پیدا نکرده‌اند، بدانند که برای ما اعتبار دارند و حضور نداشتن آثارشان در جشنواره به هیچ وجه به دلیل بی‌توجهی نبوده ضمن اینکه این عزیزان می‌توانند آثار خود را در بخش‌های دیگر عرضه کنند. هیات انتخاب اهالی دلسوز سینما هستند که فارغ از سلیقه‌های شخصی، به انتخاب آثار نهایی اقدام کرده‌اند. این خروجی در برگیرنده بهترین آثار است که البته به معنای نفی فیلم‌های دیگر نبود و واقعا اگر محدودیتی در رابطه با نمایش فیلم وجود نداشت، به طور حتم تعداد بیشتری از آثار سینمایی در این بخش جای می‌گرفت.

معاون امور حقوقی مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: برای اینکه نمایش تمام فیلم‌ها در جشنواره به موقع باشد، 29 سالن سینمایی نیز میزبان آثار شرکت‌کننده در سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر خواهند بود. البته یکی از تمهیداتی که برای این دوره در نظر گرفته‌ایم، ارائه تخفیف ویژه بلیت‌های جشنواره به گروه‌های دانشجویی است تا بتوانیم با این کار گامی در جهت نزدیک شدن قشر دانشجو و دانش‌پژوه به سینما برداریم. این در حالی است که توجه به استعدادهای فیلمسازان جوان در بخش خارج از مسابقه یکی از اهداف دیگر مسئولان برگزاری جشنواره فیلم فجر در دوره سی‌ و سوم بود. وزارت ارشاد تلاش می‌کند تا با اکران به موقع فیلم‌های این بخش، هیچ حقی ضایع نشود؛ ضمن اینکه باید بگویم در آینده نزدیک هنرمندان فیلم اولی صاحب جشنواره مستقل می‌شوند و این می‌تواند سطح کیفی آثار را نیز بالا ببرد. البته در بخش فیلم‌های دفاع مقدس نیز ما شاهد حضور بسیاری از آثار بودیم که با مضامین دفاع مقدس ساخته شده‌اند و این نشان‌دهنده توجه هنرمندان به این مضامین ارزشمند است.

نوش‌آبادی با اشاره به اینکه تلاش وزارت ارشاد برگزاری بی‌حاشیه جشنواره‌های فرهنگی و هنری زیر مجموعه وزارت ارشاد در سال 93 بوده است، توضیح داد: تمام سعی خود را انجام می‌دهیم که تمامی فیلم‌های شرکت‌کننده در جشنواره فیلم فجر حاشیه‌ای نداشته باشند و ما امیدواریم دیگر مشکلاتی را که در این زمینه طی سال گذشته داشتیم، کمتر ببینیم و این جشنواره به همراه سایر جشنواره‌ها بدون حاشیه دنبال شود و ما خبر بدی نشنویم.

وزارت ارشاد مسئول ورود و خروج افراد به داخل و خارج از کشور نیست

وی در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران مبنی بر نحوه نظارت وزارت ارشاد به حضور مسئولان جشنواره‌های بین‌المللی و سینمایی و دعوت آنها از سینماگران ایرانی به ویژه جعفر پناهی در جشنواره فیلم برلین آلمان، توضیح داد: تا زمانی که اثری ارائه نشده بستر برای حضور کسانی که قصد خدمت به فرهنگ و هنر این سرزمین را دارند، فراهم است و البته با توجه به ضوابط و قوانین تولیدات فرهنگی و هنری کشور در چارچوب التزامات نظام جمهوری اسلامی، منعی برای حضور هنرمندان در عرصه‌های کاری وجود ندارد و اثری که بخواهد تولید شود، فارغ از کسی که اثر را خلق کرده ما طبق ضوابط اجازه کار را به آن هنرمند می‌دهیم. البته سیاست دولت و وزارت ارشاد، گسترش کار در حوزه فرهنگ، بی‌حاشیه ساختن و استفاده بهینه از کسانی است که قصد خدمت به این سرزمین بستگی به چارچوب و قوانین دارد. البته که نوع نگاه ما به آثاری که ارائه می‌شود، یک نگاه فردی نیست؛ بلکه این یک نوع کلی وزارت ارشاد است.

نوش‌آبادی تصریح کرد: وزارت ارشاد مسئول ورود و خروج افراد به داخل و خارج از کشور نیست. به نظر من این مقامات مسئول خارج از بنده وزارت ارشاد هستند که باید پیرامون این موضوع و افرادی که محکومیت‌های قضایی دارند، اظهارنظر کنند. قطعا تلاش ما در وزارت ارشاد این است کسانی که به هر دلیلی دور شده‌اند و بخشی از عمرشان را نامهربان بودند به سمت خود نزدیک کنیم و فاصله‌ها را برداریم. ما مقام امنیتی ناظر بر افراد نیستیم، ما بسترساز حضور چهره‌های ارزشمند هستیم و دوست نداریم کسی به خاطر خطایی که در گذشته انجام داده، دائم العمر در محدودیت باشد.

این مقام مسئول وزارت ارشاد ادامه داد: افرادی که محرومیت اجتماعی و محکومیت دارند، باید بر اساس قانون با آنها رفتار کرد. دوستان بدانید که وزارت ارشاد هیچ التزامی ندارد که افراد بخواهند ما بیانیه سیاسی بدهیم. من باز هم تاکید می‌کنم که ورود و خروج دبیر جشنواره برلین به ما ارتباطی ندارد و وزارت ارشاد در تولید فیلم و ارائه مستقیم آنها به جشنواره‌های خارجی هیچ دخالتی ندارد.

وی در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا حضور جعفر پناهی در جشنواره فیلم برلین، اقتدار فرهنگی وزارت ارشاد را زیر سئوال نمی‌برد؟ خاطر نشان کرد: اقتدار فرهنگی بیشتر به جذب هنرمندان است نه اینکه افراد را از خود دور کنیم. خطاها قطعا قابل پیگیری است اما من باز هم تکرار می‌کنم قرار نیست هر کسی را که از صحنه کار و تلاش محروم شده، تا ابد به این فضا ادامه دهد. به نظر من اقتدار فرهنگی این است که با هر کسی که در مقطعی به خطا رفته را بشناسیم و او را جذب کنیم.

نوش‌آبادی تصریح کرد: به طور حتم ما هم با کسانی که هویت ایرانی اسلامی را زیر سئوال ببرند و به نظام پایبند نباشند نیز مشکل داریم و موافق آنها نیستیم. اما سیاست ما، جذب کسانی است که در مقطعی اشتباه می‌کردند و حالا دوست داریم به آغوش ملت ایران برگردانیم تا برای تقویت فرهنگ ایرانی تلاش کنند. البته کمتر ایرانی پیدا می‌شود که به ارزش‌های خود سیاه‌نمایی کند. البته که نقد کردن امری بدیهی است و ما نیز آن را می‌پذیریم. اما مطمئن باشید ما دشمنی کردن را تحمل نمی‌کنیم. ما بر این باوریم در داخل نظام هر نقد منصفانه‌ای قابل احترام است اما وقتی دشمنی در میان باشد، برای هیچ یک از ما قابل تحمل نیست.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه چرا بعد از حاشیه‌های پیش آمده صحبت‌های نشست خبری قبل درباره محمدرضا شجریان، نگرش خود را تغییر داده است؟ گفت: بنده بعد از پایان این نشست خبری و طی روزهای گذشته به اندازه کافی پیرامون این موضوع صحبت کردم و بارها به این موضوع اشاره کردم که صحبت‌های من در این نشست تحریف شد. من تنها چیزی که می‌توانم درباره این موضوع اشاره کنم این است که فاصله ایجاد شده بین آقای شجریان با مردم باید کم شود و ما نیز از این موضوع استقبال می‌کنیم. من به این موضوع مجددا تاکید می‌کنم که ما مسئول صلاحیت‌های عمومی افراد نیستیم. وزارت ارشاد فقط و فقط مسئول تخصص و ویژگی‌های هنری و فردی یک هنرمند است لذا حرف‌هایی که زدم، طوری تحریف شده بود که پیرامون این موضوع نیز توضیحات کافی را دادم.

امکان بررسی صدور مجوز موسیقی رپ وجود دارد اما...

نوش‌آبادی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اظهارات چند هفته گذشته مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد مبنی بر اعطای مجوز هنرمندان فعال در حوزه موسیقی رپ توضیح داد: فکر نمی‌کنم صحبت‌های آقای ارجمند درباره موسیقی رپ تناقضی با حرف‌های من در نشست‌های خبری گذشته داشته باشد. من در آن نشست خبری گفتم که وزارت ارشاد تاکنون هیچ مجوزی را برای موسیقی رپ صادر نکرده است و البته این به این معنا نیست که صادر نخواهد شد. به طور حتم اگر این نوع موسیقی در چارچوب برنامه‌ها و قوانین بومی‌سازی متناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی باشد، مشکلی برای صدور مجوز نیست اما وقتی این موسیقی با متد موسیقی فرهنگ ایرانی مطابقت نداشته باشد، ما نیز مجوزی را صادر نخواهیم کرد. من باز هم به این نکته اشاره می‌کنم که اگر در کشورمان این نوع موسیقی با فرهنگ ایرانی اسلامی سازگاری پیدا کند، امکان بررسی صدور مجوز موسیقی رپ وجود دارد.

بازبینی فیلم‌های جشنواره فیلم فجر توسط کمیسیون فرهنگی شایعه است

معاون امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه آیا شایعه بازبینی فیلم‌های شرکت‌کننده در جشنواره فیلم فجر امسال توسط کمیسیون فرهنگی مجلس صحت دارد یا خیر؟ توضیح داد: کمیسیون فرهنگی مجلس یک نهاد نظارتی است، تاکنون دخالت مستقیمی در برنامه‌های ما نداشته است اما آنها به عنوان یک نهاد ناظر تا به امروز مواردی را به صورت مکتوب و شفاهی به ما اعلام کرده‌اند. ما هم بر اساس احترامی که به دوستان کمیسیون فرهنگی‌ مجلس قائل هستیم، آنها را مورد بررسی قرار می‌دهیم و هر جایی هم نیاز به ترتیب اثر بوده، آن را اجرا کردیم و البته در برخی از موارد نیز موضوعاتی وجود دارد که پاسخ لازم نیز به آنها داده شده است.

وی تاکید کرد: به هر ترتیب این تعامل ارتباط میان وزارت ارشاد و کمیسیون فرهنگی مجلس وجود دارد و من تاکید می‌کنم که شایعه مداخله کمیسیون فرهنگی در مسائل وزارت ارشاد صحت ندارد و تا به امروز نیز هیچ بحثی درباره هیچ فیلمی نبوده و نخواهد بود و من این موضوع را در همین جا تکذیب می‌کنم.

ما هم از لغو بی‌مورد کنسرت‌ها گله‌مندیم

نوش‌آبادی با اشاره به ماجرای لغو کنسرت‌های موسیقایی طی هفته‌های گذشته در استان‌های مختلف کشور، توضیح داد: ما هم از لغو بی‌ مورد کنسرت‌ها در برخی از شهرها گله‌مندیم و در این مدت نیز خبرهای ناخوشایندی را در این زمینه شنیده‌ایم. ما بر این باوریم وقتی مراحل قانونی اخذ مجوز انجام می‌شود و نهادهای ذیربط مجوز مربوط به برگزاری یک کنسرت را صادر می‌کنند، بنابراین همه نیز ملتزم به اجرای این قانون باشند اما گاهی با وجود صدور مجوز تائید زمان و مکان هم اتفاقاتی رخ می‌دهد که حاشیه‌ها و دخالت‌هایی را صورت می‌دهد و موجب نگرانی امنیتی می‌شود و البته این حساسیت‌هایی را به وجود می‌آورد که مقامات سیاسی و امنیتی استان برای پیشگیری حوادث و اتفاقات ناخوشایند تصمیماتی می‌گیرند که منجر به تعطیلی یک کنسرت می‌شود.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: ما نه تنها از این موضوع استقبال نمی‌کنیم و بر این باوریم که چنین اتفاقاتی در چارچوب قانونی است و موجب می‌شود که به قانون نیز لطمه وارد شود؛ گرچه در هر منطقه‌ای بنا به اقتضائات فرهنگی و اجتماعی موجود، محدودیت‌هایی وجود دارد و شورای تامین استان بر اساس چنین محدودیت‌هایی بعد از صدور مجوز ارشاد، تصمیماتی را اتخاذ می‌کند اما اگر محدودیتی وجود دارد باید قبل از مجوز تصمیم‌ بگیرند و من باز هم می‌گویم که اینها اخباری نگران‌کننده است که تاکنون کمتر اتفاق افتاده ولی همین کمتر نیز برای ما نگران‌کننده است.

اتهامات وارده به تهمینه میلانی باید تفهیم اتهام شود

وی درباره احضار شدن تهمینه میلانی کارگردان سینمای ایران طی روزهای گذشته به دادگاه، توضیح داد: ما از محتوای موضوع احضار شدن خانم تهمینه میلانی به دادگاه فعلا بی‌اطلاع هستیم. اگر محتوای این احضاریه در رابطه با کتابی باشد که ایشان منتشر کرده‌اند و گفته می‌شود تبلیغ علیه نظام بوده، پس اگر این کتاب مجوز دریافت کرده، بنابراین باید توضیحات بیشتری را دریافت کنیم تا بدانیم قضیه از چه قرار است. تا آنجا که من می‌دانم هنوز برای فرد متهم، تفهیم اتهام نشده، پس باید صبر کنیم تا ببینیم این احضار بر اساس چه اتهامی صورت گرفته که ما بر اساس محتوای آن اظهارنظر کنیم.

نوش‌آبادی در رابطه با امنیت گروه‌های موسیقی، تصریح کرد: عده‌ای هستند یا از روی بی‌اطلاعی و یا از روی دلسوزی، هنجارشکنی‌هایی می‌کنند که خلاف مصالح کشور و اقداماتی برخلاف روال و تعادل اجتماعی است. ما همیشه به این دوستان توصیه می‌کنیم که اگر حرفی یا اعتراضی دارید از مجرای قانونی عمل کنید. جامعه ما نباید دچار هرج و مرج شود و رفتارهای بدون قاعده و توجه به نظام اجتماعی، باعث ایجاد ناامنی می‌شود. این افراد باید خود را ملزم به اجرای قانون کنند و بدانند که قانون برای همه قابل احترام است. هر کسی نباید برای خودش حقی بیش از قانون قائل باشد و فردی هم نباید برای تامین حق خود، به کسی لطمه وارد کند چرا که این موضوع منجر به هنجارشکنی و نظام‌شکنی خواهد شد.

وی ادامه داد: خوشحال نبودن از لغو کنسرت‌های موسیقایی به معنای پیگیری نکردن نیست. ما به سهم خود در حال پیگیری‌های متعدد هستیم که هیچ حقی از هنرمندان و مردم ضایع نشده باشد و طبیعی است که هیچ‌کس راضی نمی‌شود کنسرتی که از وزارت ارشاد مجوز گرفته و قراردادهایی برای آن منعقد شده، به یک باره از تعهد خود عُدول کند و باعث شود که حقوق مردم و تدارک‌دهندگان یک کنسرت ضایع شود. به هر ترتیب لغو این کنسرت‌ها مانع نمی‌شود که ما در حد اختیاراتمان از این فضای پیش آمده دفاع نکنیم. ما گرچه تصمیمات مسئولان استانی را نادیده نمی‌گیریم و می‌دانیم آنها نیز اختیاراتی دارند اما در حد و اختیارات خودمان، از هنرمندان حمایت می‌کنیم و البته آرزو داریم اگر کنسرتی با مجوز وزارت ارشاد در شهرستان‌ها برگزار می‌شود، دیگر خبری از لغو وجود نداشته باشد.

ناصر رزازی حزب کوموله و وزارت ارشاد

نوش‌آبادی درباره انتشار آلبوم موسیقایی ناصر رزازی خواننده و هنرمند کُرد که گفته می‌شود از وابستگان به حزب کوموله دموکرات کردستان است، بیان کرد: در مورد آلبوم ایشان ما فقط بررسی محتوای اثر را داشته‌ایم و بر این مبنا بود که در چارچوب مقررات و آیین‌نامه، نسبت به اعطای مجوز این اثر اقدام کردیم. بنابراین اگر فردی مشکلاتی غیر از حوزه‌های هنری خود دارد و سبقه امنیتی و سیاسی داشته، به شخصیت هنری او و اثر ربطی ندارد؛ کما اینکه ما هم‌اکنون به این موضوع در حال رسیدگی هستیم و من در این رابطه با مدیرکل موسیقی وزارت ارشاد تماس‌هایی داشته‌ام که قطعا بعد از نهایی شدن ماجرا، اطلاع‌رسانی بیشتری را در این مورد انجام خواهم داد.

مجموعه تئاتر خاوران مرکز جشنواره تئاتر فجر نیست

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا با توجه به بازسازی مجموعه تئاتر شهر و تعطیل شدن برخی از تالارهای نمایشی این مجموعه، مجموعه تئاتر خاوران به عنوان مرکز جشنواره تئاتر فجر انتخاب شده است یا خیر؟ توضیح داد: البته نظر بر این بود که مجموعه تئاتر خاوران به عنوان مرکز جشنواره تئاتر فجر به فعالیت خود بپردازد اما این تصمیم قطعی نشد و ما مقرر کردیم که آثار نمایشی شرکت‌کننده در جشنواره در تالارهای چهارسو، حافظ، وحدت و اصلی مجموعه تئاتر شهر برگزار شود. مطمئن باشید که امسال جشنواره تئاتر فجر نیز باشکوه برگزار خواهد شد و فکر می‌کنم به نظر نمی‌آید مشکل خاصی در این رابطه داشته باشیم اما می‌توانم بگویم که مجموعه تئاتر خاوران، مرکز جشنواره تئاتر فجر نیست.

وی به معرفی نشدن دبیر جشنواره هنرهای تجسمی فجر نیز اشاره کرد و گفت: ما هم قبول داریم که در برگزاری جشنواره تجسمی فجر تاخیر وجود دارد و هنوز در انتخاب دبیر، دوستان به نتیجه نهایی نرسیده‌اند. البته به همان میزان تاخیری که صورت گرفته، به همان میزان نیز جشنواره با تاخیر برگزار خواهد شد اما مطمئن باشید قرار بر تعطیلی جشنواره‌های هنرهای تجسمی نیست. فقط به خاطر مشکلاتی که وجود دارد، ممکن است این دوره از جشنواره با کمی تاخیر برگزار شود.

همه جشنواره‌های فجر «بین‌المللی» است

سخنگوی وزارت همچنین در پاسخ یکی از خبرنگاران که معتقد بود جشنواره‌های موسوم به فجر تنها عنوان بین‌المللی دارند و واقعا بین‌المللی برگزار نمی‌شوند گفت: جشنواره‌های فجر در تمام بخش‌ها اعم از فیلم، تئاتر و موسیقی، بین‌المللی است و امکان حضور هنرمندان از سایر کشورها در این جشنواره وجود دارد. قطعا جشنواره‌ای مانند جشنواره فیلم فجر هم امسال بین المللی برگزار می‌شود کما اینکه فیلم های خارجی هم برای حضور در این دوره مشخص شده اند هر چند هنوز اطلاعات کاملی در مورد آنها ندارد.

همچنین به گفته نوش آبادی در بخش تئاتر فجر هم ۱۰۶ نمایش به اجرا درخواهد آمد که از این عنوان ۱۲ نمایش، خارجی است.

برنامه ارشاد برای امنیت کنسرت‌ها

وی در مورد برنامه وزارت ارشاد برای تامین امنیت کنسرت‌ها هم گفت: معاونت هنری وزارت ارشاد و نیروی انتظامی تفاهم نامه ای را برای تامین امنیت برگزاری کنسرت‌ها تنظیم کرده‌اند. دیدگاه‌های دو طرف در این تفاهمنامه دیده شده و به زودی با نظر شخص وزیر ارشاد امضا و به استان‌ها ابلاغ خواهد شد.

سخنگوی وزارت ارشاد همچنین کیفیت فیلم‌های این دوره از جشنواره فیلم فجر را بسیار خوب ارزیابی کرد و گفت: شانس حضور فیلم هایی که امسال در جشنواره شرکت کرده‌اند، در جشنواره‌های بین المللی مضاعف است و آنها قابلیت عرضه و اکران در این فستیوال‌ها را دارند.

وی در ادامه با بیان اینکه سه هفته تا برگزاری جشنواره موسیقی فجر زمان باقی است از حل مشکل ارکستر سمفونیک و اکستر ملی ایران خبر داد و گفت: این دو ارکستر در جنشواره موسیقی فجر رونمایی خواهند شد و برنامه اجرای آنها در جشنواره گنجانده شده است.

نوش آبادی ابراز امیدواری کرد: ارکستر موسیقی ملی، ارکستر صداوسیما و ارکستر مجلسی هم در جشنواره موسیقی فجر به اجرای برنامه بپردازند و در همین رابطه گفت: اگر مانع ای به وجود نیاید به نظر می‌رسد که جشنواره موسیقی فجر امسال از غنای بیشتری نسبت به دوره های قبل برخوردار خواهد بود همچنان که در عرصه سینما شاهد هستیم بزرگان فیلم سازی به عرصه آمده اند.

نامه وزیر ارشاد به معاون اول

نوش آبادی از تنظیم و ارسال نامه‌ای از سوی علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در خصوص لزوم حمایت از فیلمخانه ملی ایران خبر داد و گفت: ۱۵ سال روی این پروژه کار شده‌ و لازم است که به آن توجه ویژه‌ای صورت گیرد تا آرشیو فیلم‌های ایرانی از آسیب، مصون بماند. آقای جنتی در این نامه برای تجهیز امکانات فیلمخانه ملی ایران و بازسازی ساختمان آن، درخواست اعتبار و یک ردیف بودجه ویژه کرده است.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد در مورد جشواره تئاتر فجر هم گفت: امسال علاوه بر جشنواره تئاتر فجر، جشنواره تئاتر خیابانی، جشنواره تئاتر صحنه‌ای و جشنواره کلاسیک را هم داریم ضمن این که بخش بین‌المللی جشنواره تئاتر فجر فعال‌تر از دوره‌های قبل است. در عین حال برگزاری جشنواره‌های ملی یا بین‌المللی منافاتی با جشنواره‌های مردمی ندارد و اتفاقا ما بدنبال این هستیم که مردم را بیش از پیش درگیر فعالیت‌های فرهنگی و هنری بکنیم.

وی در مورد پوستر جشنواره تئاتر فجر که پس از ارائه پاره‌‌ای نقدها، تغییر کرد، گفت: به هر حال طرحی برای پوستر جشنواره تئاتر فجر طراحی شده بود که این پوستر به تصویب هم رسیده بود و برای آن هزینه‌هایی هم شده بود اما وقتی که از آن رونمایی شد ما دیدیم که این پوستر مورد انتقاد واقع می شود و لذا ما به احترام هنرمندان این صنف، این پوستر را اصلاح می‌کنیم و پوستری جدید را با محتوای جدید و پیامی جدید و نمادی فراخور این رخداد مهم هنری طراحی خواهیم کرد. اتفاقا اینکه ما اشتباه خودمان را می پذیریم، نشانه احترام گذاشتن به صاحب نظران آن عرصه است.

همچنین به گفته نوش‌آبادی سالن اصلی تئاترشهر، چهارسو، تالار حافظ، تماشاخانه ایرانشهر، تماشاخانه هنرمندان و حوزه هنری از جمله سالن‌هایی هستند که در ایام برگزاری جشنواره تئاتر فجر، نمایش‌های این جشنواره در آنها به روی صحنه خواهد رفت که شامل بالغ بر ۱۰۶نمایش خیابانی ۷۷ نمایش صحنه ای است.

کد خبر 2464391

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha