۱ بهمن ۱۳۹۳، ۱۱:۳۸

کتاب «مثل‌ها و حکمت ها» به چاپ سوم رسید

کتاب «مثل‌ها و حکمت ها» به چاپ سوم رسید

کتاب «مثل ها و حکمت ها» تالیف رحیم عفیفی با هدف بررسی و معرفی شاعران قرن سوم تا یازدهم توسط انتشارات سروش به چاپ سوم رسید.

به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب حاضر قطره‌ای از دریای پهناور فرهنگ، زبان و ادبیات فارسی است که گویندگان و شاعران فارسی‌گوی، در مدت ۹ قرن، به گونه مثل، پند و اندرز و سخنان حکمت آمیز، در آثار خود به کار برده‌اند و امروزه با کم و بیش دگرگونی، همچنان به کار می‌رود.

بهره‌گیری و به کار بردن مَثَل و یا حکمت در گفتار، چون به مقتضای موقع و مقام باشد، کلام را دلنشین می‌سازد و در شنونده تاثیر شگرفی می‌گذارد و چنانچه در شعر به کار رفته باشد و مورد استفاده قرار گیرد تاثیر آن دو چندان است. بررسی آثار و نوشته‌های بزرگان ادب فارسی از زمان‌های پیش نمودار این نکته است که آوردن شاهد شعری به گونه مثال، برای تایید مطلب و دلنشین ساختن و استواری و رسایی کلام به کار رفته است.

این کتاب شامل مثل‌ها و حکمت‌ها و سخنان اصطلاحی در آثار شاعران قرن سوم تا یازدهم هجری است. این مثل‌ها و حکمت‌ها، از میان قصاید، غزلیات قطعات، رباعی‌ها و مثنوی‌های شاعران انتخاب شده و چنین به نظر می‌رسد که به خاطر سپردن آن‌ها می‌تواند الهام‌بخش ذهن خلاق صاحبان ذوق و اندیشه‌وران شود، و با پدید آوردن مثل‌های تازه – متناسب با وضع زندگی اجتماعی زمان – زبان شیرین و پرورده فارسی را که بزرگ ترین گنجینه مردم ایران و مایه سرفرازی هر ایرانی آزاده است، بیش از پیش رونق و گسترش دهد.

در این کتاب همچنین برای هر یک از شاهدهای شعری عنوانی (مدخلی) متناسب با مَثَل یا سخن حکمت آمیز و یا سخن اصطلاحی آورده شده است.

چاپ سوم این کتاب، با ۹۰۰ صفحه و قیمت ۳۵ هزار تومان منتشر شده است.

کد خبر 2470697

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha