۴ بهمن ۱۳۹۳، ۱۶:۳۹

مجد:

شرایط منابع آبی شهرستان دامغان بحرانی است/منابع آبی نیازمند صرفه جویی

شرایط منابع آبی شهرستان دامغان بحرانی است/منابع آبی نیازمند صرفه جویی

دامغان - فرماندار شهرستان دامغان با بیان اینکه شرایط منابع آبی شهرستان دامغان بحرانی است گفت: میانگین بارندگی طی ۹ ماهه نخست سال جاری ۷۰ لیتر در ثانیه بوده که این رقم در کشور ۲۵۰ لیتر در ثانیه است.

به گزارش خبرنگار مهر، علی اصغر مجد پیش از ظهر شنبه در شورای حفاظت از منابع آب شهرستان دامغان در محل فرمانداری این شهرستان با تاکید بر مدیریت صحیح منابع آبهای زیر زمینی اظهار داشت: برای رسیدن به توسعه پایدار در بخش کشاورزی باید در مصرف آب صرفه جویی و از توسعه سطح زیر کشت جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه برای توسعه پایدار در بخش کشاورزی باید با مدیریتی دقیق این منابع محدود آبی را حفظ کنیم خاطر نشان ساخت : با استفاده از سیستم های آبیاری تحت فشار هم می توانیم سطح زیر کشت را حفظ کنیم و هم  در استفاده از منابع آبی صرفه جویی کنیم.

کاهش چشمگیر بارندگی ها در شهرستان دامغان

رئیس شورای حفاظت از منابع  آب شهرستان دامغان با تاکید بر اینکه شرایط منابع آبی در این شهرستان بحرانی است تصریح کرد: کاهش چشمگیر بارندگی ها و آورد رودخانه ها سبب کاهش میزان سطح آب های زیرزمینی در منطقه شده است.

مجد یادآور شد: محدودیت منابع آب در شهرستان دامغان باعث شده سفره های زیرزمینی خوب تغذیه نشود و با بهره برداری بی رویه و غیر اصولی منابع آبی موجود از بین برود.

وی بر همکاری و مساعدت تمامی دستگاه های اجرایی مرتبط، خواستار نظارت دقیق برای حفظ منابع آبی موجود با توجه به میزان بارندگی کم شد.

وجود ۷۴۶ چاه عمیق و نیمه عمیق در شهرستان دامغان

رئیس اداره امور منابع آب شهرستان دامغان نیز در این جلسه از وجود ۷۴۶ چاه عمیق و نیمه عمیق در این شهرستان خبر داد و افزود: از این تعداد ۴۴۶ حلقه چاه عمیق و ۳۰۰ چاه دیگر نیمه عمیق است که در بخش کشاورزی بهره برداری می شود و ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب از آنها برداشت می شود.

علی خراسانی با اشاره به برداشت بی رویه ۳۰ میلیون متر مکعب از این چاه ها گفت: تاکنون در ۲۰ درصد چاه های کشاورزی کشور کنتور هوشمند نصب شده است.

نصب کنتورهای هوشمند چاه های آب کشاورزی، رسیدگی به حوزه های مختلف واگذاری  زمین در کمیسیون آب و کاربری های غیرمجاز و ممنوع شدن واگذاری برای توسعه کشاورزی در دشت دامغان از موضوعاتی بوده که در جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان دامغان به تصویب رسید.

کد خبر 2472848

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha