۶ بهمن ۱۳۹۳، ۱۴:۱۶

محمودزاده:

پایه پیوندی راهکار مناسبی برای کنترل بیماری طوقه انگور است

پایه پیوندی راهکار مناسبی برای کنترل بیماری طوقه انگور است

قزوین- محقق مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان آذربایجان غربی گفت: استفاده از پایه های پیوندی می تواند راهکار مناسبی برای کنترل بیماری طوقه انگور باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، حسن محمود زاده در همایش افزایش بهره وری در باغات انگور با رویکرد مباحث نوین که ظهر دوشنبه با حضور رئیس سازمان، معاونین، مدیران سازمان جهاد کشاورزی استان و کشاورزان و بهره برداران در این سازمان برگزار شد اظهارداشت: بیماری سرطان طوقه و ریشه بعنوان مهمترین تهدید کننده باغات انگور کشورمحسوب می شود که باید آن را کنترل کرد.

وی با بیان اینکه مهمترین عامل بیماری در داخل خاک است تصریح کرد: با استفاده از این نوع پایه ها می توان حتی در خاک های آلوده به عامل بیماری بدون نگرانی اقدام به کشت انگور کرد.

محمودزاده علائم این بیماری را بروزبرجستگی هایی روی شاخه و ریشه بخصوص نزدیک به سطح خاک ذکر کرد و افزود: انتخاب بذر مناسب، تهیه دانه، اطمینان از قوه نامیه بذرها، خیس کردن بذرها درآب استریل برای ۲۴ ساعت از راههای ازدیاد انگور با بذر است.

محقق مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان غربی یادآورشد: حلقه برداری(برداشتن یک لایه از پوست) از راهکارهای مدیریتی ساده برای ارتقای کمی و کیفی محصول انگورهای بی دانه است.

این کارشناس گفت: حلقه برداری در دوره گلدهی و ظهور گل آذین ها به منظور افزایش اندازه خوشه و افزایش درصد حبه های تشکیل شده و زمان ریشه حبه ها برای افزایش اندازه آنها و مرحله تغییر رنگ حبه ها با هدف زودرس کردن انگور مهم و ضروری است.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی سازمان جهادکشاورزی استان قزوین نیز در این همایش گفت: تعیین حد بحرانی عناصر معدنی و ریز مغذی ها در باغات و بررسی تعیین وضعیت تغذیه باغات انگور از اولویتهای برنامه های این مرکز است.

مهرزاد مستشاری با اشاره به اجرای طرح تحقیقاتی تغذیه انگور و عوامل موثر در آن در باغات انگور تاکستان اظهارداشت: با توجه به تحقیقات انجام شده کشاورزان باید در آخر فصل پاییز برای مصرف عناصر غذایی از کلسیم و پتاسیم قبل از خزان برگ انگور استفاده کنند تا مقاومت گیاه بالا رفته و بتواند در برابر سرمازگی مقاوم باشد.

باغ انگور

مستشاری همچنین بر استفاده کشاورزان از اسید های آمینه در آبیاری تاکید کرد و با اشاره به اهمیت آزمون خاک در کشاورزی تصریح کرد: آزمون خاک نشان می دهد که میزان عناصر غذایی خاک از چه حدی پایین تر است و خاک با چه کمبود عنصری مواجه شده تا بتوان با استفاده از روشهای مناسب تغذبه مناسبی برای خاک فراهم کرد.

وی افزود: خاک عمیق، سبک و حاصلخیز بهترین خاک برای کشاورزی انگور است و خاکهای غیر قابل نفوذ و آهکی و همچنین خاک شور باعث تنش باغات انگور می شود.

محمد پیله فروش مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین نیز در این همایش گفت: از سال ۸۷ تاکنون ۱۵ میلیارد تومان اعتبار شامل تسهیلات بانکی و یارانه برای اجرای داربستی کردن باغات انگور تخصیص یافته است.

پیله فروش مجموع سطح زیر کشت باغات انگور استان را ۳۲ تا ۳۵ هزار هکتار برآورد کرد و گفت: بیش از سه هزار هکتار باغات انگور معادل ۱۰ درصد به سیستم داربستی مجهز شده مابقی باغات بصورت  سنتی کشت می شود.

وی احداث سردخانه با مقیاس کوچک را از کارهای در دست اقدام ذکر و خاطرنشان کرد: بخشی از انگور تولیدی استان به استانهای همجوار صادر می شود که با احداث این سردخانه ها می توان بخش بیشتری را در داخل این سردخانه ها ذخیره کرد تا هم مردم بتوانند از تازه خوری انگور بیشتر استفاده کنند و هم باغداران به سود بیشتری برسند.

پیله فروش اجرای طرح های الگویی در جهت کاهش آسیب ها و خسارتهای قهری، انجام کارهای تحقیقاتی در زمینه تغذیه باغات و فراگیری آموزشهای لازم برای ارتقای دانش فنی باغداران را از برنامه های در دست اقدام برای بالا بردن کمی و کیفی محصولات کشاورزی و باغی برشمرد.

محقق مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان قزوین هم گفت: ۶۰۰ رقم منحصر به فرد انگور در کشور وجود دارد.

باغ انگور

محمد علی نجاتیان افزود: رقمهای مختلف انگور در کشور وجود دارد که می توانیم انواع آن را در باغات استان کشت کنیم اما امکانات لازم برای تکثیر و کشت آن در استان وجود ندارد.

وی براستفاده از پایه های بتونی و فلزی  در سیستم کوردون دو طبقه تاکید کرد.

این محقق تراکم بوته در واحد سطح، راندمان تولید، آلودگی و بیماریهای قارچی بوته و خوشه و عملکرد کمی وکیفی را از مزایای روش تربیت کوردون دو طبقه برشمرد.

در پایان این همایش کشاورزان و بهره برداران سوالات و مشکلات خود در خصوص کشت محصول انگور و سیستم داربستی کردن انگور در باغات مطرح کردند که پاسخ کارشناسی به آنها داده شد.

کد خبر 2474320

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • سعید ابراهیمی ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
      0 0
      با سلام و عرض ادب خدمت شما قطعه زمینی به مساحت نیم هکتار واقع در استان فارس شهرستان ارسنجان دارم که قصد تبدیل ان به باغ انگور را دارم لذا از شما تقاضا دارم که بنده را در این امر راهنمایی کنید لازم به ذکر است که میخواهم این باغ را به داربست مجهز کنم ممنون