۷ بهمن ۱۳۹۳، ۱۵:۵۱

صفائیان:

۴۰ درصد از درمان‌های ناموفق به علت تجویز غیرمنطقی دارو است

۴۰ درصد از درمان‌های ناموفق به علت تجویز غیرمنطقی دارو است

اصفهان-مدیر تحقیق و توسعه معاونت غذا وداروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: بیش از ۴۰ درصد درمان های که پاسخ نمی‌دهد به بیمار به علت تجویز غیر منطقی دارو است.

به گزارش خبرنگار مهر، لیلی صفائیان ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: اصفهان نسبت به سایر استان های دیگر بالاترین آمار نسخ بررسی شده را دارد به طوری که بالای ۶ درصد از کل نسخ ارزیابی شده در کل کشور از سوی معاونت غذا و داروی استان اصفهان صورت گرفته است.

وی بیان داشت: سالانه ۷ میلیون نسخ مورد ارزیابی قرار می گیرد که در استان اصفهان به طور میانگین نسخ ۳ هزار پزشک عمومی و متخصص تحت نظارت و بررسی قرار می گیرد.

مدیر تحقیق و توسعه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد: در حال حاضر نزدیک به ۶ هزار پزشک عمومی و ۲ هزار پزشک متخصص داریم که بیشترین مورد از تجویز غیر منطقی دارو را در نسخ پزشکان عمومی شاهد هستیم.

وی اعلام کرد: کورتون و آنتی بیوتیک ها همچنان در صدر داروهای غیرضروری در نسخ پزشکان است.

صفائیان گفت: در نسخ پزشکانی که تجویز نامطلوب دارو مشاهده می‌شود با آنها مکاتبه کتبی صورت گرفته و سپس به نظام پزشکی دعوت و در حضور پزشکان متخصص نسخ آنان بررسی و به آموزش حضوری پرداخته می‌شود که خوشبختانه این روند تاثیر بسیار مثبتی بر روی میزان رعایت استانداردهای نسخه نویسی داشته است.

وی همچنین شماره‌ ۳۶۶۹۹۶۱۴ را در زمینه شکایات دارویی اعم از کمبودهای دارویی، گرانفروشی‌ها و نحوه توزیع داروهای خاص اعلام کرد و گفت: شماره ۳۶۶۹۹۶۱۵ در خصوص اطلاعات داروها و سموم و شماره ۳۶۶۹۹۶۲۰ در خصوص شکایات تلفنی در زمینه مواد غذایی وجود دارد.

مدیر واحد تحقیق و توسعه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد: از دهه فجر امسال نیز سامانه کشوری ۱۴۹۰ به همشهریان در خصوص شکایات دارویی، غذایی، آرایشی و بهداشتی اعلام می‌گردد که به همه تماس‌ها ثبت و رسیدگی خواهد شد.  

وی بیان داشت: برای این دسته از پزشکان که دارای نسخه های تجویز شده نامطلوب هستند ابتدا یک دوره آموزشی حضوری برگزار می شود که معمولا کار بیشتر آنها پس از این مرحله بهبود می یابد.

صفائیان ادامه داد: اما اگر این موارد نامطلوب بیش از دو بار از سوی یک پزشک مشاهده و ثبت شد با بیمه مکاتبه می شود تا حق بیمه آنها پرداخت نشود.

کد خبر 2475359

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha