۱۱ بهمن ۱۳۹۳، ۱۱:۰۵

ایجاد ۲۰۰ هزار شغل جدید/ جلوگیری از ریزش ۲۳۰ هزار شغل

ایجاد ۲۰۰ هزار شغل جدید/ جلوگیری از ریزش ۲۳۰ هزار شغل

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ایجاد ۲۰۰ هزار شغل جدید خبر داد و گفت: این افراد از طریق ادارات کاریابی معرفی شده اند و همچنین از ریزش ۲۳۰ هزار شغل نیز جلوگیری کرده ایم.

به گزارش خبرنگار مهر، علی ربیعی در حاشیه کارگاه آموزشی سیاست های توسعه اشتغال پایدار در جمع خبرنگاران به طرح تکاپو اشاره کرد و گفت: مطالعاتی برای تحرک اشتغال در کشور در دولت انجام شد تحت عنوان طرح تکاپو به طوری که بتوانیم بر اساس این طرح حمایت های لازم از اشتغال خرد، متوسط و کوچک انجام دهیم.

وی افزود: اشتغال در بخش پتروشیمی و نفت نیاز به ۲ میلیارد تومان سرمایه گذاری دارد، اما اگر بخواهیم یک شغلی را از صفر ایجاد کنیم در بخش های کوچک و متوسط نیاز داریم که حداقل ۱۵۰ میلیون تومان سرمایه گذاری کنیم، بنابراین هدف ما مداخله و حمایت از بخش های کوچک است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه شعار ما «اشتغال بزرگ، بنگاه کوچک» است، گفت: بدین منظور برای رشد مشاغل یک‌هزار میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفتیم و همچنین در بخش کشاورزی، صنعت و تولیدات نیز ۳ هزار میلیارد تومان تخصیص داده شده است و تمامی این اقدامات برای این بوده که در بنگاه های کوچک، متوسط و خرد تحرک ایجاد شود.

ربیعی با اشاره به اینکه تاکنون تسهیلات بانکی به سمت بنگاه هایی بوده که یا بدهی داشتند و یا بزرگ بودند، اظهار داشت: قرار شده با تشکیل کارگروهی برای حمایت از بنگاه های خرد برنامه ریزی های لازم انجام شود و در همین راستا طرح تکاپو از سوی رئیس جمهور تعریف شده است تا زمینه کارآفرینی و اشتغال در استان ها، شهرها و همچنین روستاها ایجاد شود.

به گفته وی، این طرح نوعی حمایت و کار کلینیکی برای بنگاه های خرد و کوچک است و همچنین سامان دادن به افراد آماده کار و توانمندسازی آنها است.

ربیعی گفت: در این خصوص صندوق مهر امام رضا به صندوق کارآفرینی تبدیل و در جهت توسعه اشتغال و کارآفرینی از آن استفاده خواهد شد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه در بخش های فرش، صنایع دستی، کفش و لباس نیز هماهنگی های لازم انجام شده است، خاطر نشان کرد: اعتبارات خوبی با همکاری اتحادیه ها برای تحرک در این بخش در نظر گرفته شده و در معادن نیز کارهای خرد و کوچک شناسایی و ساماندهی شده است به طوری که اوایل سال آینده تمامی این اقدامات اثر خود را در توسعه اشتغال نشان خواهد داد.

وی همچنین از ارائه آموزش های فنی و حرفه ای سیار خبر داد و گفت: از ۶ ماه قبل به سازمان فنی و حرفه ای این دستور داده شده که نظام فنی و حرفه ای آموزش های خود را به صورت سیار ارائه دهند، به طوری که از این پس روستاها و شهرهای کوچک نیز از آموزش های فنی و حرفه ای بهره مند و توانمند خواهند شد.

ربیعی با اشاره به اینکه برای ایجاد شغل باید خروج از رکود صورت گیرد، تصریح کرد: در این راستا تحرکات لازم با اقدامات انجام شده تا حدودی ایجاد شده، به عنوان مثال تعداد بیمه بیکاری در کشور کاهش پیدا کرده و این امر نشان دهنده ایجاد شغل جدید است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: در سال جاری بیش از ۴۰۰ هزار بیمه شده جدید داشته ایم و همچنین از طریق ادارات کاریابی ۲۰۰ هزار نفر به مشاغل جدید معرفی شدند.

وی گفت: کمک به بیمه کارفرمایان برای کارگاه های زیر ۵ نفر کارگاه از دیگر اقداماتی است که انجام شده و در سال آینده نیز با جدیت بیشتری انجام خواهد شد که البته ۱۰۰ هزار نفر از مشاغل جدیدی که معرفی شدند مربوط به اشتغال در کارگاه های زیر ۵ نفره بوده که از نظام بیمه ای نیز استفاده کرده اند.

ربیعی از بهبود فضای کسب و کار خبر داد و افزود: در همین زمینه کمیته ای در استان ها تشکیل شده به طوری که توانسته ایم از ریزش ۲۳۰ هزار شغل جلوگیری کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه سالانه ۸۰۰ هزار شغل جدید نیاز داریم، ادامه داد: با توجه به کاهش قیمت نفت توانستیم با همین بودجه ارز برنامه خود را در زمینه اشتغال ادامه دهیم و این کاهش قیمت در برنامه های ما در سال آینده خللی ایجاد نخواهد کرد.

کد خبر 2478587

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha