۱۱ بهمن ۱۳۹۳، ۱۳:۱۵

دستگاه های رادیوتراپی فرسوده اند/تحریم ها سلامت مردم را هدف گرفته اند

دستگاه های رادیوتراپی فرسوده اند/تحریم ها سلامت مردم را هدف گرفته اند

معاون درمان وزارت بهداشت با اعلام اینکه سرطان در جایگاه چهارم بیماری‌ها در کشور قرار دارد، تاکید کرد: سرطان سومین علت مرگ و میر در ایران است.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر محمد حاجی آقاجانی روز شنبه در نشست خبری پویش ملی مبارزه با سرطان، اظهار داشت: یک دوم تا یک سوم مرگ‌های ناشی از سرطان با تشخیص و درمان به موقع قابل پیشگیری هستند.

وی با اعلام اینکه شیوع سرطان در ایران از میانگین جهانی کمتر است، افزود: به سه دلیل شیوع سرطان در ایران رو به افزایش است.

معاون درمان وزارت بهداشت از عوامل محیطی، امید به زندگی و روش زندگی به عنوان سه عامل افزایش سرطان در کشور نام برد و گفت: متاسفانه نرخ بروز سرطان در جامعه رو به افزایش است و این نگرانی وجود دارد، با تغییر عادات زندگی، مشکلات راجع به سرطان شبیه کشورهای پیشرفته شود.

حاجی آقاجانی با اشاره به هزینه‌های سنگین درمان سرطان، تاکید کرد: در حال حاضر 83 درصد هزینه‌های سرطان در کشور توسط بیمه‌ها و وزارت بهداشت پرداخت می‌شود و تنها 17 درصد آن، سهم مردم است.

وی با اعلام اینکه برای درمان سرطان سه نوع روش دارویی، پرتو درمانی و جراحی مورد توجه قرار دارد، تاکید کرد: وزارت بهداشت برنامه‌ای تحت عنوان «آمایش سرزمینی مراقبت سرطان» در دست تهیه دارد که با اجرای آن می‌توانیم از شدت ابتلا به سرطان در کشور جلوگیری کرده و موارد مرگ و میر آن را کاهش دهیم.

معاون درمان وزارت بهداشت در تشریح این برنامه جامع، تصریح کرد: بر اساس آمایش سرزمینی مراقبت سرطان، زیرساخت‌های مناسب برای درمان این بیماری و همچنین دسترسی عادلانه مردم در همه نقاط کشور برای درمان از جمله اهدافی است که ما دنبال می‌کنیم.

وی با تاکید بر اینکه نوع سطح‌بندی خدمات سرطان در این برنامه مورد توجه قرار گرفته است، اظهار داشت: وضعیت فعلی سرطان از لحاظ بروز و پیش‌بینی بروز آن در سال 94 و 1404 در همه نقاط مختلف کشور و همه شهرها محاسبه شده است.

حاجی آقاجانی ادامه داد: بررسی وضعیت پتانسیل‌ها و امکانات موجود از جمله تخت‌های بستری، تخت‌های شیمی درمانی، جراحی، دستگاه‌های پرتو درمانی و سایر امکانات تشخیصی و درمانی سرطان‌ها در این برنامه مورد ارزیابی قرار گرفته است.

معاون درمان وزارت بهداشت گام سوم این برنامه را بررسی تعداد بیماران هر شهر نیازمند خدمات جراحی، بستری و همچنین شیمی درمانی و پرتو درمانی عنوان کرد و گفت: در گام چهارم برنامه فاصله بین وضع موجود و نیازمندی‌ تجهیزات در سال 94 و 1404 محاسبه شده است.

وی با اعلام اینکه در حال حاضر 60 دستگاه رادیو تراپی در کشور داریم که می‌بایست تا سال آینده حداقل به دو برابر افزایش یابد، افزود: متاسفانه اغلب دستگاه‌های موجود نیز به روز نبوده و می‌بایست تجهیزات جدیدتری در کشور راه‌اندازی شود.

حاجی آقاجانی به تاثیر تحریم‌ها بر سلامت مردم اشاره کرد و گفت: تحریم‌های ظالمانه دنیا علیه ایران باعث شده که ما نتوانیم تجهیزات پزشکی را آنطور که باید به روز کنیم. درواقع می‌توان گفت تحریم‌ها، سلامت مردم ما را هدف گرفته است.

معاون درمان وزارت بهداشت در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه شرط اجرایی شدن این برنامه چیست؟ افزود: وزارت بهداشت برای اجرای این برنامه جدی است و محاسبات آن کاملا دقیق انجام شده است اما هر برنامه‌ای هر چقدر هم خوب باشد، بدون تامین منابع، راه به جایی نخواهد برد. بر همین اساس می‌بایست دولت، بخش خصوصی و مردم در اجرای این برنامه سهیم باشند زیرا نیاز به سرمایه‌گذاری هنگفتی دارد که به زودی و در هنگام رونمایی از این برنامه، اعتبار مورد نیاز برای اجرای آن را اعلام خواهیم کرد.

کد خبر 2478780

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha