۱۲ بهمن ۱۳۹۳، ۸:۴۱

کتاب کودک به مثابه کالای فرهنگی/۳:

کتاب خواندن به آرامش و فضای آزاد نیاز دارد

کتاب خواندن به آرامش و فضای آزاد نیاز دارد

یک تصویرگر و استاد دانشگاه معتقد است: تا زمانی که خواننده‌ای وجود ندارد و مردم ما به ندرت، کتاب می‌خوانند، نمی‌توان کتاب را یک کالای فرهنگی به شمار آورد.

سیروس آقاخانی، تصویرگر در گفتگو با خبرنگار مهر، پایین بودن سرانه مطالعه را مهم‌ترین مشکل دانست و افزود: تا زمانی که خواننده‌ای وجود ندارد و مردم ما به ندرت، کتاب می‌خوانند، نمی‌توان کتاب را یک کالای فرهنگی به شمار آورد و به ویژگی‌های خوب و بد آن اشاره کرد.

به گفته این تصویرگر و استاد دانشگاه، لازمه کتاب خواندن، داشتن آرامش و فضای آزاد است. یک ذهن درگیر نمی‌تواند از خواندن لذت ببرد. شاید به این خاطر است که سرانه مطالعه در کشور ما تا این اندازه پایین است یا هنوز این فرهنگ در ما نهادینه نشده یا آن فراغت بال و تمرکز در بین مردم ما وجود ندارد که بنشینند و کتاب بخوانند.

آقاخانی در پاسخ به این‌که ظاهر کتاب تا چه اندازه در جذب مخاطب موثر است گفت: ظاهر و محتوا، با هم و در کنار هم به جذب خواننده کمک می‌کنند. ظاهر، قدم نخست است؛ بی‌کمان یک کتاب باید از طرح جلد، صفحه‌آرایی، گرافیک، تصویر و در یک کلام کتاب‌سازی خوبی برخوردار باشد اما این همه ماجرا نیست. محتوا هم بخش دیگری است که باید به آن توجه شود.

تصویرگر کتاب «هر قاصدکی یک پیامبر است» در ادامه بیان کرد: چگونه یک کتاب، تنها با ظاهر زیبای خود می‌تواند توجه خواننده را جلب کند؟ قطعا با گذشتن از ظاهر، محتوا اهمیت پیدا می‌کند و به این نتیجه می‌رسیم که یک کتاب، زمانیث تاثیرگذار است که علاوه بر ظاهر زیبا متن خوبی م داشته باشد.

 آقاخانی، توزیع را یکی دیگر از مواردی دانست که باید به آن پرداخته شود و گفت: ما کتاب خوب تولید می‌کنیم؛ کتابی که به متن و محتوا و طرح جلد و تصویر و کتاب‌سازی ان توجه شده؛ اما این کتاب باید مثل هر کالای دیگری، از پخش خوبی برخوردار باشد و به راحتی در اختیار مخاطب قرار بگیرد. تا وقتی دسترسی خواننده به کتاب آسان نشود چگونه می‌توانیم انتظار داشته باشیم، بهبودی در وضعیت کتابخوانی پدید آید.

او شناخت مخاطب و بازار را یکی دیگر از مسایل مهم برشمرد و گفت: ما باید نیاز جامعه را بشناسیم و براساس آن رفتار کنیم. به عبارتی باید گروه هدف را بشناسیم و بر اساس نیاز و خواسته‌اش کتاب نوشته و منتشر کنیم.

کد خبر 2479864

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha