۱۱ بهمن ۱۳۹۳، ۱۷:۱۸

در مراسم آغاز به کار جشنواره هفته ارگانیک تهران مطرح شد؛

غذای ارگانیک باید تبدیل به مطالبه مردم شود

غذای ارگانیک باید تبدیل به مطالبه مردم شود

جشنواره هفته ارگانیک تهران با حضور مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری تهران، اعضای شورای شهر و جمعی از مدیران شهری جشنواره هفته ارگانیک تهران در بوستان گفتگو افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری مهر،سید احمدصفوی مدیرعامل سازمان میادین و میوه تره بار شهرداری تهران با اشاره به هفتمین نمایشگاه سالانه ارگانیک که با نام هفته ارگانیک تهران برگزار شده است، گفت: مدیریت شهری و شورای اسلامی شهرتهران با اتخاذ رویکرد اجتماعی و فرهنگی توجه ویژه ای را به امر سلامت و محیط زیست شهروندان معطوف کرده است. به همین منظور هم وظایف هر یک از واحد های شهرداری تهران در این راستا مشخص شده است.

وی با اشاره به اینکه میادین به عنوان یکی از سازمان های شهرداری تهران در تامین میوه و محصولات کشاورزی در این زمینه به شهروندان خدمات رسانی می کند، اظهارکرد: به همین منظور نسبت به معرفی محصولات ارگانیک و جذب این محصولات فعالیت هایی را در دستور کار قرار داده ایم . سازمان میادین تاکنون و طی سال های اخیر شش دوره نمایشگاه ارگانیک را در جهت توسعه و ترویج فرهنگ استفاده از محصولات ارگانیک داشته است.

صفوی با بیان اینکه این دوره تفاوت هایی را با دوره های گذشته دارد، اظهارکرد: به منظور بهره مندی از ظرفیت انجمن های مردم نهاد و فراهم نمودن زمینه حضور تولیدکنندگان توانسته ایم با تجمیع ظرفیت های سازمان میادین و انجمن ارگانیک هم افزایی را در قالب یک تفاهم نامه برای اجرای نمایشگاه داشته باشیم .

مدیرعامل سازمان میوه و تره بار شهرداری تهران با اشاره به اینکه امسال نمایشگاه به انجمن ارگانیک واگذار شده و سازمان میادین تنها به عنوان حامی فعالیت می کند، یادآورشد: این درحالی است که در این دوره در طی مدت برگزاری نمایشگاه نشست ها و کارگاه های علمی و تخصصی با حضور اساتید برگزار خواهد شد. همچنین در این دوره صرفا محصولات ارگانیک عرضه شده و بخشی از غرفه ها هم نشریات مرتبط در این زمینه را ارایه خواهند داد.

وی با اشاره به برگزاری این نمایشگاه در سه سالن و با بیش از صد غرفه از محصولات ارگانیک افزود: این درحالی است که در ۵ میدان و ۱۲محل محصولات ارگانیک در اختیار تولیدکنندگان قرار خواهد گرفت و براساس مصوبات شورای شهر در خصوص عرضه این محصولات از تولید کنندگان و عرضه کنندگان حمایت خواهد شد.

چمران: باید ۵۰ میدان میوه و تره بار محصولات ارگانیک را عرضه کنند

مهدی چمران رییس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به برگزاری جشنواره هفته ارگانیک تهران و باتاکید بر اینکه سلامت جامعه یکی از اساسی ترین مسائل زندگی ما در شهر و روستاها است، تصریح کرد:البته سلامت جسم و روح هر دو مهم است زیرا به هر میزانی که جسم سلامت باشد اما از نظر روحی سلامت نباشیم، به جایی نمی رسیم و بالطبع سلامت جسم را هم از بین می بریم. آنچه در سلامت مهم است بحث آب و هوا ست که در این بین وجود دارد و در سلامت جسم و روح تاثیر بسیاری دارد.

وی درخصوص اینکه آنچه خداوند به صورت طبیعی به دست ما رسانده عاری از آلودگی ها به مواد شیمیایی است، ادامه داد: محصولات طبیعی خداوند ظاهری آراسته و درونی غیرمضر دارند .متاسفانه در کشور ما  هم به پیروی از کشورهای دیگر استفاده از کودهای شیمیایی رایج شده است و در این خصوص برای دفع آفات و بهبود میوه و سبزیجات روستاییان از این کودها استفاده می کنند. این در حالی است که این کودها تاثیرنامطلوبی در روح وجسم انسان می گذارند.

چمران در خصوص اینکه متاسفانه چندین فروشگاه و میدان به عرضه محصولات ارگانیک محدود شده اند، ادامه داد: دراین زمینه باید افزایش این تعداد فروشگاه ها اقدام کنیم و صرف برگزاری ها و همایش برای توسعه محصولات ارگانیک کافی نیست؛ بلکه باید پیشرفت ما نسبت به سال های قبل در زمینه کشاورزی و تولید نیز مشاهده شود زیرا شهرتهران از آب و هوای خوبی برخوردار نیست . بنابراین اگر در محصولات غذایی هم شرایط خوبی نداشته باشیم نتیجه آن بیماریهای فراوانی می شود که صاحب آن هستیم .

وی درخصوص اینکه در این زمینه اگر به هر میزان هزینه و بودجه داشته باشیم باز هم کم است، ادامه داد: این در حالی است که وزارت بهداشت می تواند پیشگیری های لازم را در این زمینه داشته باشد زیرا یکی از مسائل بهداشتی ما تغذیه است که هر چقدر سالم تر باشد بهتر است. اگر چه بسیاری از تولید کنندگان به دنبال ظاهر خوش آب و رنگ تر هستند اما ما نباید سلامت مردم را فدای سودآوری کنیم.

چمران با اشاره به اینکه در حال حاضر باید ۵۰ میدان تره بار با غرفه عرضه محصولات ارگانیک در شهر تهران داشته باشیم، اضافه کرد: در هر میدان دست کم یک فروشگاه باید وجود داشته باشد. البته به هر حال یک دهم درصد از اراضی کشاورزی دارای محصولات ارگانیک است و امیدواریم سال آینده این میزان به یک درصد افزایش یابد .

عبداللهی :غذای ارگانیک باید تبدیل به مطالبه مردم شود

مجتبی عبداللهی معاون خدمات شهری شهرداری تهران با بیان  اینکه یکی از چالش های مهم جهانی که نهضت جدیدی در آن پیگیری می شود، غذای سالم و امنیت غذایی است، تصریح کرد: شورای شهر تاکیدات خوبی در این موضوع داشته است و مصوبه ای در این زمینه در سال۸۸ به شهرداری تهران مکلف شد که در راستای آن توجه به امنیت غذایی و پایش محصولات عرضه شده در دستور کار قرار گرفت .

وی با بیان اینکه میادین بزرگترین توزیع کنندگان موادغذایی در شهر تهران به شمار می آیند، اضافه کرد: این در حالی است که چندی است کمپین اسمان آبی و زمین پاک فعالیت خود را آغاز کرده تا زمینی عاری از مواد شیمیایی و سموم داشته باشیم . زیرا متاسفانه به این مقوله توجه نمی شود .

عبداللهی با اشاره به اینکه طی هفت سال گذشته محصولات عرضه شده در میدان مرکزی را پایش می کنیم، گفت: در دوسال گذشته در شورای شهر نتایج در صحن علنی مطرح و اعتراضات و انتقاداتی در این زمینه ارایه شد. به طوری که بعداز این زمان دیگر در خصوص پایش صحبتی به میان نیامد اما اخیرا پیگیری هایی را در وزارت جهادکشاورزی ، وزارت بهداشت و  سازمان محیط زیست داشته ایم و قرار شد جلساتی در این خصوص برپا شود .

معاون خدمات شهری شهرداری تهران با بیان اینکه وقتی صحبت از غذای سالم، شهرسالم و شهروند سالم می شود باید توجه ویژه ای به فرهنگ سازی دراین زمینه داشته باشیم، یادآورشد: اما فرهنگ سازی باید به صورت عام اتفاق بیفتد ودر حد یک هفته و یک روز و یک همایش نباشد، بلکه همه دستگاه ها باید به صورت عمیق به آن توجه کنند.

عبداللهی با اشاره به بحث غذای سالم و امنیت غذایی که موضوع مهمی است که باید به کمک یکدیگر به آن تحقق ببخشیم، گفت: شهرداری اقدامات خود را دراین زمینه انجام داده است اما قانون گذار و تصمیم گیرنده اصلی نیست و تنها به دلیل دراختیارداشتن جایگاه های عرضه ، اقدام به این کار کرده ایم . البته قانون آماده برای اجرای این موضوع است و فقط باید همتی برای آن ایجاد شود . به گونه ای که بتوانیم در این زمینه فرهنگ سازی  و اطلاع رسانی کنیم که غذای ارگانیک تبدیل به مطالبه مردم باشد .

معاون خدمات شهری شهرداری تهران در خصوص اینکه شهرداری آمادگی صددرصدی درباره همکاری بخش خصوصی در این حوزه را دارد، ادامه داد: ما باید امکانات جامعه را نیز در نظر بگیریم و باید قیمت یک محصول دو تا سه برابر باشد تا مردم از آن استقبال کنند.

کد خبر 2480130

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha