۱۳ بهمن ۱۳۹۳، ۱۰:۲۶

دوسالانه مجسمه های فضاهای شهری افتتاح شد

مجسمه‌های شهری به محلات هویت می‌دهند/ هنر یک توانایی ذاتی است

 مجسمه‌های شهری به محلات هویت می‌دهند/ هنر یک توانایی ذاتی است

معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران، از مجسمه های شهری را هویت دهنده فضاهای شهری نام برد و بیان کرد وجود مجسمه ها در شهر آلودگی بصری را از بین می برد.

به گزارش خبرگزاری مهر، مراسم افتتاحیه دوسالانه مجسمه های فضاهای شهری عصر روز گذشته 12 بهمن ماه با حضور مجتبی عبداللهی معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران، جمال کامیاب مدیرعامل سازمان زیباسازی، شهرام گیل آبادی مشاور و رییس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران و جمعی از مدیران زیباسازی، خدمات شهری و هنرمندان در تالار فرخی یزدی باغ موزه قصر برگزار شد.

مجتبی عبداللهی معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران با بیان اینکه هنر در ابعاد مختلف یک توانایی ویژه ذاتی است، گفت: هنرمند با تمام وجود یک اثر را خلق می‌کند و این هنر سال‌ها به یادگار می‌ماند و نقش‌ خود را در طول این زمان‌ها ایفا می‌کند.

افتتاحیه دوسالانه مجسمه های شهری

وی با اشاره به اینکه بسیاری از شهرهای دنیا را بخاطر آثار هنری و مجسمه‌هایش می‌شناسند، توضیح داد: در شهری مثل تهران مجسمه‌ها به بعضی مناطق و محلات هویت بخشیدند.

عبداللهی از میدان فردوسی و میدان دربند به عنوان دو نمونه نام برد که مجسمه ها به آن هویتی خاص داده است و ادامه داد: وجود مجسمه باعث از بین رفتن آلودگی بصری می‌شود و یک پیرایش مناسب شهری و حس نشاط را به وجود می‌آورد.

معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران با تاکید بر توجه ویژه سازمان زیباسازی شهر تهران در زمینه حضور مجسمه ها در فضاهای شهری، گفت: دوسالانه مجسمه فضاهای شهری نسبت به دوره گذشته رشد چشمگیری داشته و کارهای قوی به آن وارد شده که این مهم نشان دهنده برنامه ریزی سازمان زیباسازی شهر تهران در این زمینه است.

در ادامه این مراسم، مظفری رییس شورای سیاست گذاری چهارمین دوسالانه از عوامل برگزاری دوسالانه، بهروز دارش، ایرج محمدی، حمید شانس، رضا قره باغی و ریما اسلام مسلک هیات انتخاب و هیات داوری  متشکل از مرتضی نعمت‌الهی، نادر قشقایی، مهرداد ایروانیان، کوروش گلناری و کامبیز صبری تشکر کرد.

افتتاحیه دوسالانه مجسمه های شهری

مظفری در ادامه به جای خالی یک هنرمند اشاره کرد و توضیح داد: مجسمه ساز جوانی که همیشه پرکار و پرتوان بود و خنده از لبانش جدا نمی‌شد امروز دیگر در بین ما نیست. شاپور میرزایی هنرمند جوانی که در آستانه چهل سالگی به دلیل سرطان فوت کرد.

مظفری در پایان صحبت های خود این نکته را یادآور شد که همه ما در یک نکته متفق القولیم که تهران مجسمه می‌خواهد.

محسن سلیمانی دبیر دوسالانه مجسمه های فضاهای شهری با بیان اینکه مجسمه‌هایی که برای موزه‌ها ساخته می‌شوند، مخاطبانی اندک دارند اما مجسمه‌های شهری با همه اقشار مردم سخن می‌گویند، گفت: آن‌ها در بستر خود معنا می‌یابند و به آن معنا می‌بخشند. در شهروندان حس تعلق ایجاد می‌کنند و آرامش و نشاط را در مردم برمی انگیزند. به فضاهای شهری هویت می‌بخشند و پیام‌های ارزشمند فرهنگی را به ذهن بیننده متبادر می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه برای برپایی و استفاده صحیح از مجسمه‌های شهری گروهی بزرگ از مجسمه سازان، طراحان شهری و مدیران شهری دست در دست هم دادند تا مجسمه‌ای زیبنده و متعالی در منظری مناسب جای گیرد و چشم نواز شهروندان شود، بیان کرد: مجسمه‌های شهری حاملان همیشه و همواره تاریخ و هویت فرهنگ شهر هستند. پس از این روی پیوند اثر با محیط اهمیتی دو چندان می‌یابد.

افتتاحیه دوسالانه مجسمه های شهری

دبیر چهارمین جشنواره دوسالانه مجسمه فضاهای شهری با تاکید بر توانایی سازمان زیباسازی در این زمینه ادامه داد: سازمان زیباسازی شهر تهران از پی برگزاری دوسالانه مجسمه‌های شهری برآمده است که اکنون چهارمین دوسالانه آن را شاهدیم.

به گفته سلیمانی، برگزارکنندگان این دوسالانه دلبسته بهبود کیفیت و کمیت مجسمه‌ها، توسعه فضای مناسب این هنر و آموزش و فراگیری هر چه بهتر مجسمه سازان است. دست اندرکاران طراحی شهری به این کار کمر بسته‌اند و آثار مطرح می‌تواند به زودی در تهران جایگاهی مناسب بیابد و به قسمتی از تاریخ شهر بپیوندد.

وی درباره کتاب تاریخ مجسمه سازی شهری یادآور شد: کتاب دوسالانه تاریخ مجسمه شهری سال ۹۳ تدوین می‌شود و  دوباره نماینده تلاش‌های هنرمندان و تحولات آثار آن‌ها خواهد بود.

سلیمانی رشد 45 درصدی شرکت کنندگان را نشان دهنده استقبال هنرمندان از دوسالانه و رشد کمی و کیفی این هنر دارد، گفت: ۶۰۰ هنرمند ۱۱۷۴ مجسمه به دبیرخانه ارائه داده‌اند که ۲۲۲ اثر در مرحله اول گزینش شده‌اند که ۲۲ اثر به دلیل عدم رعایت استانداردهای کیفی ساخت ماکت توسط هیات انتخاب حذف و نهایتا ۲۰۰ اثر به مرحله بعد راه یافت. این شمار نویدبخش آن است که جامعه مجسمه سازی رو به افزایش است و سازمان زیباسازی مفتخر است که خشتی بر این دیوار می‌افزاید و در اعتلای آن می‌کوشد.

دبیر دومین دوسالانه مجمسه فضاهای شهری در پایان گفت: به زودی تعدادی از این آثار در اندازه واقعی ساخته می شود و در مکانی مناسب جای می گیرد.

در پایان این مراسم نمایشگاه در فضای موزه افتتاح شد و آثاری که به صورت ماکت ارائه شده بودند در معرض دید قرار گرفت که این نمایشگاه تا ۱۰ اسفند در باغ موزه قصر واقع در خیابان شریعتی، خیابان پلیس برپاست.

کد خبر 2482356

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha