۱۱ آبان ۱۳۸۴، ۱۱:۱۴

وزير دفاع در جمع خبرنگاران اعلام كرد:

ايران در ساخت موتور هواپيما خودكفا شد// توليد موتور ايران 140 توجيه اقتصادي دارد

ايران در ساخت موتور هواپيما خودكفا شد// توليد موتور ايران 140 توجيه اقتصادي دارد

سردار سرتيپ مصطفي محمد نجار وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح اعلام كرد: ايران در ساخت موتورهاي توربيني هواپيماي ايران 140 خودكفا شده است.

به گزارش خبرنگار سياسي "مهر"، سردار مصطفي محمدنجار كه در مراسم افتتاح خط توليد موتورهاي توربيني هوايي كه براي اولين بار در كشور در سازمان صنايع هوايي وابسته به وزارت دفاع صورت گرفته است، سخن مي گفت تاكيد كرد: يكي از آرزوهاي ديرينه مردم و مسئولان كشورمان ساخت هواپيماي مسافربري در داخل كشور بوده است كه سازمان هوايي وزارت دفاع با ايجاد صنايع ساخت قطعات و موتورهاي توربيني درصدد است تا گام به گام اين خواست ملي را تحقق بخشد.

وي ساخت موتورهاي توربيني را به عنوان نماد استقلال ملي بر شمرد و افزود: توليد موتورهاي توربيني علاوه بر 105 هزار دلار صرفه جويي ارزي به ازاء هر موتور، موجب ورود جمهوري اسلامي ايران به بازارهاي بين المللي موتورهاي توربيني هوايي مي شود.

وزير دفاع در پاسخ به برخي انتقادات مطرح شده در خصوص هواپيماي ايران 140 كه از اين نوع موتور استفاده مي كند اظهارد اشت: هنوز در اول راه ساخت هواپيما قرار داريم. 

وي توليد موتور هواپيماي ايران 140 در داخل كشور را داراي توجيه اقتصادي دانست و گفت: با توليد موتور هواپيماي ايران140 اين هواپيما صد در صد ساخت داخل خواهد بود و اين هواپيماي خوب و قابل اعتمادي است كه مورد استقبال وزير راه و كاربران قرار گرفته است.

سردار نجار گفت: ايران ابتداي كار است و اميدواريم با قرادادي كه با بخش هوايي كشور مي ‌بنديم بتوانيم در همه فرودگاه ‌ها از اين هواپيما استفاده كنيم و ظرفيت خوبي را براي استفاده از هواپيماهاي ساخت داخل در اختيار مردم بگذاريم.

وزير دفاع با بيان اينكه در فاز اول براي توليد شش فروند هواپيما برنامه‌ريزي شده است گفت: پس از اين يك برنامه 40 فروندي و در نهايت 80 فروندي را طي چند سال خواهيم داشت.

وي افزود: طراحي هر موتور 15 درصد صرفه‌جويي دارد كه حدود 105 هزار دلار است و علاوه بر اينكه به استقلال و خودكفايي صنعت هوايي كشور كمك مي‌كند مي ‌تواند به توسعه بخش هوايي و تجهيز ناوگان‌هاي غيرنظامي هم كمك كند.

وزير دفاع در خصوص ساخت و سازهاي غير قانوني نيروهاي مسلح و طرح آن در مجلس تصريح كرد: وزارت دفاع خود تابع قانون و مقرات است و از حيطه مقررات حمايت مي‌كند پس اگر موردي خلاف مقررات و قوانين باشد از اختيارات خود استفاده لازم را مي‌كنيم و برخورد خواهيم كرد

موتور هواپيما در داخل كشور گفت: علاوه بر 900 موتوري كه بر آن اشاره شد اين نوع موتورها قابليت استفاده در بالگرد و تاسيسات صنعتي را نيز دارد كه در مجموع ساخت آن را از لحاظ اقتصادي به صرفه مي داند البته علاوه بر استقلال صنعتي كشور، ايجاد 1500 شغل مستقيم و 2500 شغل غير مستقيم نيز نبايد ناديده گرفته شود.

سردار نجار اعلام كرد: سازمان صنايع هوايي وزارت دفاع در حال حاضر توان توليد بيش از 50 هزار قطعه اصلي و اساسي هوايي را دارد و علاوه بر تعمير هواپيما ها در كلاسهاي مختلف توان ساخت هواپيماهاي كامپوزيتي، بدون سرنشين و مسافربري را نيز دارا مي باشد.

وزير دفاع در ادامه به سوال ديگري كه در زمينه ساخت و سازهاي غير مجاز نيروهاي مسلح پرسيده شد، اينگونه پاسخ داد: وزارت دفاع همواره از رعايت مقررات حمايت خواهد كرد و اگر موردي خلاف اين اصل اتفاق بيفتد در مقابل آن خواهيم ايستاد و با آن قاطعانه برخورد مي كنيم چرا كه شعار دولت عدالت محوري در برابر قانون است.

گفتني است در ادامه مراسم ، وزير دفاع به همراه وزير راه و ترابري از كارگاه ، مونتاژ موتور، مجتمع تست موتورهاي توربيني و بزرگترين آشيانه تعميرات هواپيماهاي پهن پيكر در خاورميانه به نام فجر آشيان بازديد كردند.

کد خبر 248241

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha