۱۴ بهمن ۱۳۹۳، ۱۶:۵۴

قطع واردات ۸۰۰ هزار تن کود فسفاته تا۱۰ سال آینده/کود کران نمی شود

قطع واردات ۸۰۰ هزار تن کود فسفاته تا۱۰ سال آینده/کود کران نمی شود

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی با بیان اینکه طی برنامه ای ۱۰ ساله واردات ۸۰۰ هزار تنی کود فسفاته به کشور قطع می شود، گفت: فعلا هیچ بحثی در مورد افزایش قیمت کود مطرح نیست.

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا ولی در نشست خبری که به مناسبت دهه فجر برگزار شده بود با بیان اینکه کود شیمیایی یکی از مهمترین نهاده های موثر در افزایش تولیدات کشاورزی است اظهار داشت: کشور ما در تولید کود شیمیایی از پیش از انقلاب وابسته به واردات بوده است که با برنامه ریزی مناسب پس از سالهای دفاع مقدس و تاسیس مجتمع های پتروشیمی علاوه بر استفاده از منابع گاز طبیعی، ایران به عنوان یکی از صادر کنندگان این نوع کود مطرح شد و تولید اوره کشور به بیش از ۴.۵ میلیون تن رسید.

وی افزود:  با این حال نیاز کشور به کودهای فسفاته به میزان ۸۰۰ هزار تن و پتاسه به میزان ۴۰۰ هزار تن همچنان از محل واردات تامین می شود که این واردات بالغ بر ۶۰۰ میلیون دلار ارزبری به همراه دارد.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی تصریح کرد: طی برنامه ای ۱۰ ساله با اتکا به توانمندی های داخلی، واردات ۸۰۰ هزار تنی کود فسفاته به کشور قطع می شود. ولی اضافه کرد: در این راستا تفاهم نامه ای بین شرکت خدمات حمایتی کشاورزی، اتحادیه تولید کننده های کودهای کشاورزی کشور برای استفاده از ظرفیت های موجود داخلی منعقد و طی آن مقرر شد.

وی افزود: در سال جاری به منظور رفع نیاز بخش کشاورزی برنامه های مناسبی از حیث تامین کودهای داخلی و وارداتی، عملیاتی شد که طی ۹ ماهه سال جاری میزان یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن کود اوره تدارک دیده شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از رشد ۳۵ درصدی برخوردار بود.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی ادامه داد: همچنین در خصوص کودهای وارداتی سوپر فسفات تریپل، دی آمونیوم فسفات، سولفات پتاسیم و کلرور پتاسیم نیز برنامه های ابلاغی به خوبی اجرا شده به طور که طی ۹ ماه سال جاری مقدار ۲۸۰ هزار تن انواع کودهای شیمیایی پتاسه که در سال قبل تامین نشد خریداری و به کشور وارد شد.

وی اضافه کرد: این مووضع از آن جهت اهمیت بالایی دارد که کودهای پتاسه در محیط های مواجه با تنش آبی نظیر خشکسالی  برای رشد عملکرد گیاه و کاهش ضایعات ناشی از خشکسالی و سرمازدگی بسیار مفید و موثر است ضمن اینکه در خصوص انواع کودهای فسفاته میزان تدارک ۹ ماهه سال جاری در حدود ۸۰۰ هزار تن است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از رشد ۴ برابری برخوردار شده و کشاورزان به خوبی طعم تامین و تدارک به موقع انواع کودهای شیمیایی را در سال جاری چشیدند.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی با بیان اینکه یکی از چالش های بخش کشاورزی، گرانی نهاده ها است گفت: در بین سالهای ۹۰ تا ۹۲ قیمت کود ۱۵۹۰ درصد افزایش یافته و امیدواریم در این زمینه راهکارهایی را پیدا کنیم که توان خرید کشاورزان افزایش پیدا کند. وی تصریح کرد: در دولت جدید هیچ افزایش قیمتی در زمینه کود نداشتیم و فعلا نیز هیچ بحثی در مورد افزایش قیمت کود مطرح نیست.

ولی با اشاره به اهم اقدامات شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در ۱۰ ماه گذشته گفت: بهره گیری از امکانات و ظرفیت های نهادها و موسسات مختلف که به نوعی در راندمان تولید بخش کشاورزی موثر است، استفاده از ظرفیت تولید داخل در راستای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی، الزام تولید کنندگان داخلی به تولید کودهای کیفی مطابق با بکارگیری استانداردهای نوین تدوین شده توسط موسسه تحقیقات خاک و آب کشور، تنوع بخشی در سبد کودی تدارک شده، بهره گیری از ظرفیت های آزمایشگاههای خاک و آب جهت تهیه نسخه کودی هر مزرعه به منظور استفاده بهینه از نهاده ها و ... از جمله این اقدامات بوده است.

کد خبر 2485764

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha