۱۵ بهمن ۱۳۹۳، ۱۰:۳۴

توکلی مطرح کرد:

تدوین نقشه بهره وری کاشت دیم در شاهرود/ درختان کهنه قطع می شوند

تدوین نقشه بهره وری کاشت دیم در شاهرود/ درختان کهنه قطع می شوند

شاهرود - رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی استان سمنان گفت: تهيه و تدوين نقشه‌های بهره‌وری محصولات ديم برای اولین بار در کشور مورد مطالعه محققان این مرکز قرار گرفت گفت: رويكرد توليد محصول سالم در اولویت است.

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا توکلی، صبح چهارشنبه در نشست مطبوعاتی با حضور اصحاب رسانه در تشریح دستاوردهای مرکز تحقیقات کشاورزی استان سمنان، تصریح کرد: كنترل بيولوژيك و رويكرد توليد محصول سالم، اصلاح سیستم آبیاری با افزايش چهار برابری بهره‌وری، سامانه‌های استحصال و جمع‌آوری آب باران براي توسعه باغات ديم و گياهان دارويی از جمله دیگر دستاوردهای این مرکز هستند.

وی افزود: همچنین تهیه نقشه‌های حاصلخیزی دشت‌های مهم استان در سطح 27هزار هکتار و مطالعات خاكشناسی استان برای توسعه باغات در سطح 12 هزار هكتار در فاز نخست، از جمله اقدامات در دست انجام است.

علیرضا توکلی رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی استان سمنان

دستیابی به ارقام بادام و زردآلوی متحمل سرمای ديررس بهاره در شاهرود

این مقام مسئول با بیان اینکه مرکز تحقیقات کشاورزی استان سمنان دستاوردهای مهم تحقیقاتی و پژوهشی در کشور دارد، اظهار داشت: از مهمترین دستاوردهای پژوهشی این مرکز می توان به دستیابی به ارقام بادام و زردآلوی متحمل سرمای ديررس بهاره، دستیابی به ژنوتیپ‌های اميدبخش گردو، مشارکت در معرفی ارقام پرمحصول زراعی شامل گندم، جو، سورگوم و آفتابگردان است.

توکلی با بیان اینکه همکاران این مرکز از فعالترین محققان کشور در حوزه تحقیقات کشاورزی هستند، ابراز داشت: دستاورد ملی معرفی بهترین پوشش بسته‌بندي و نگهداری مغز بادام، اختراع حشره‌کش باکولوويروس برای مبارزه بیولوژیک با بید سیب‌زمینی، تعیین نیاز غذایی تغذیه‌ای چغندرقند، گندم، پسته و انگور، ارائه برنامه کودی مناطق مختلف استان ،اختراع و معرفی روش آبياری قطره‌ای زيرسطحی اصلاح شده، گوشه ای فعالیت این عزیزان است.

نگاه ويژه و اساسی به مدیریت مصرف آب/ اصلاح تغذيه چغندر قند در ميامي و منطقه كالپوش

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی استان سمنان در معرفي بخشي از فعاليت‌هاي در دست اجرای این مرکز، ابراز داشت: نگاه ويژه و اساسی به مدیریت مصرف آب، بهره‌وری آب و ارائه هشدارهای لازم به مخاطرات این بخش، در دست بررسی است.

توکلی تصریح کرد: پروژه اصلاح تغذيه چغندر قند در ميامي و منطقه كالپوش با مشارکت کارخانه قند شاهرود، پروژه ارزيابي بهره‌وري آب در باغات پسته و شناخت منابع تلفات آب، پروژه تعیین حد کاربری آب کشاورزی بر اساس بهره‌ وری آب از جمله مواردی است که در این مرکز به نتیجه رسیده است.

وی ادامه داد: همچنین پروژه سيب توسرخ بكران ميامی، توسعه ارقام اميدبخش گردو با 25 ژنوتیپ و هيبريدهای جديد زردآلو، پروژه بررسی کیفیت آب منطقه فرومد میامی، پروژه فرآوری و دستیابی به دانش فنی تولید کره گردو و همچنین پروژه مدیریت علف‌های هرز غلات، از دیگر فعالیت های این مرکز است.

وی در توضیح عملکرد مرکز تحقیقات کشاورزی در بحث بهبود بهره وری درختان مثمر نیز گفت: پروژه شناسایی ژنوتیپ‌های برتر انار و زیتون استان، نظارت بر 26 نهالستان مجوزدار استان یک میلیون و 500 هزار اصله و شناسه‌دار شدن پانصد اصله نهال، توليد هسته‌های بذري گندم و جو استان توليد 50 هزار اصله نهال‌هاي استاندارد و سالم از مهمترین فعالیتهای در حال اجرا است.

توکلی در تشریح دستاوردهای مرکز تحقیقات کشاورزی در سایر نقاط استان سمنان نیز توضیح داد: پروژه احیای خاک شور و سازگاری پایه UCB1 پسته در منطقه امین‌آباد دامغان، نهایی شدن شناسایی 25 ژنوتیپ برتر گردو از میان 750 ژنوتیپ و پیوند زدن آنها برای جلوگیری از تفرق صفات، کشف و ثبت گونه گیاهی، شناسایی ارقام و پایه‌های متحمل به سرما و پسیل پسته از جمله اقدامات مرکز در سال 93 است.

وی ادامه داد: تولید اولین محصول کره گردو در آزمایشگاه صنایع غذایی مرکز و دستیابی به پایه‌های مقاوم به شوری انگور در سطح آزمایشگاهی در دستور کار قرار گرفته است.

علیرضا توکلی رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی استان سمنان

توصیه های مرکز تحقیقات کشاورزی ضمانت اجرا دارد

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی استان سمنان، با بیان اینکه مرکز تحقیقات و نظریه‌های کارشناسی و علمی آن مبنا و اساس تصمیم‌گیری مدیریتی برای کشاورزی محسوب می‌شود، گفت: توصیه‌های صورت گرفته از سوی این مرکز دارای پشتوانه و ضمانت خواهد بود.

توکلی خاطرنشان کرد: توصیه‌های کودی، مصرف آب، آفات و بیماری‌ها، نوع رقم و کلیه مسائل مربوط به کشاورزی استان‌ها انحصارا در حوزه اختیارات و مسئولیت‌های مراکز تحقیقاتی از جمله مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان سمنان است.

وی به مشکلات تامین منابع مالی مرکز اشاره کرد و افزود: مرکز تحقیقات یک دستگاه ملی محسوب شده و فاقد ردیف اعتباری استانی است و فقط حقوق پرسنل از خزانه تامین می‌شود.

توکلی با تاکید بر عدم تامین اعتبارات جاری مرکز، تصریح کرد: کلیه‌ هزینه‌های جاری اعم از گاز، برق، تلفن، خودرو، سوخت، بیمه، حقوق کارگران شرکتی، همکاران قرارداد کار معین، اضافه کار، ماموریت، تامین نهاده‌های تولیدی، تعمیرات چاه‌ها، بیمه، خرید لوازم و تجهیزات، تعمیرات و نگهداری ابنیه و تاسیسات و ...... تماماً از محل درآمدهای تولیدی مرکز باید تامین شود.

باید نگران کاهش سطح آب های زیر زمینی بود

این مسئول در حوزه کشاورزی استان سمنان، با بیان اینکه باغ 750 ژنوتیپی گردوی مرکز فاقد توجیه اقتصادی است، اظهار داشت: محققان مرکز بدنبال یافتن ژنوتیپ‌های برتر بودند که بعد از حدود یک و نیم دهه به آن دست یافته ایم و برای جلوگیری از تفرق صفات 25 ژنوتیپ برتر، اقدام به پیوند آنها شد.

توکلی با بیان اینکه از منظر تحقیقاتی باقی ماندن این باغ هیچ توجیه علمی، فنی و اقتصادی ندارد توضیح داد: ما باید الگوی باغ جدید برای بهره‌برداران ایجاد کنیم و اگر نتوانیم، اولویت تحقیقات گردو از دست می‌رود.

وی افزود: سطح آبهای زیرزمینی به مرحله هشدار رسیده است چراکه سطح آب منطقه هم اکنون به عمق بالای250 متر رسیده و این یعنی هشدار برای آینده بسطام و شاهرودی که آوازه سرسبزی و طراوت دارند، محسوب می‌شود. 

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی استان سمنان، با اشاره به اینکه همانطور که باید نگران خشکیدن درختان باشیم صدها و هزاران بار بیشتر باید نگران آب باشیم، گفت: وضعیت آب بسیار سخت‌تر و وخیم‌تر از آنچه که تصور می‌کنیم است، چراکه افت کمی آب همراه با نقصان کیفی آب است و این یعنی در رفتار اجتماعی ما هم تاثیرگذار خواهد بود.

علیرضا توکلی رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی استان سمنان

قطع درختان کهنه همیشه در دستور کار قرار داشته است

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی با اشاره به قطع تعدادی درختان مثمر و غیرمثمر در این مرکز تاکید کرد: باغات دارای یک عمر مفید هستند و پس از آن نگهداری آنها نه به صرفه است و نه به صلاح، چرا که به خاطر ضعف درختان و پوسیدگی ریشه و خشکیدگی شاخه‌ها، می‌توانند کانون و میزبان آفات و بیماری‌ها شوند لذا امحای باغات و احیای باغات جدید و اصولی جزو برنامه‌های همیشگی مدیران مرکز بوده و هست.

توکلی خاطرنشان کرد: مردادماه امسال قبل از قطع درختان باغ گیلاس که بخش عمده آن خشک و غیرمثمر بودند، نسبت به ایجاد و احیای باغ گیلاس جدید اقدام شد لیکن بابت چوب درختان قطع شده مبلغ 26میلیون و 539هزار و 250میلیون ریال به حساب مرکز واریز شده است.

وی افزود: برای دستیابی و محقق شدن حماسه اقتصادی، کشت و کارهای سنتی جوابگو نخواهد بود، بلکه با اولویت قرار دادن توسعه زیربخشهای منابع آب و خاک از جمله تجهیز اراضی کشاورزی به سیستم های نوین آبیاری و همکاری کشاورزان و بهره برداران عزیز می توانیم شاهد تحقق حماسه اقتصادی و رونق تولید در سطح استان درسال جاری باشیم .

 مرکز تحقیقات کشاورزی استان سمنان، در سال 1349 در شاهرود به عنوان مرکز کشاورزی استان تاسیس شد و از تعداد  88 نفر کارکنان آن 25 نفر را محققان و اعضای هیئت علمی کارشناسی ارشد و دکتری تشکیل می دهند.

کد خبر 2487117

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha