۱۷ بهمن ۱۳۹۳، ۱۱:۵۹

میراث فرهنگی و گردشگری در یک هفته؛

مستندنگاری اسکلت کشف شده/ افزایش۷۰۰ هزار تومانی تورهای خارجی

مستندنگاری اسکلت کشف شده/ افزایش۷۰۰ هزار تومانی تورهای خارجی

پذیرفته شدن ایران برای میزبانی کنوانسیون راهنمایان گردشگری، احیای بنای تاریخی توسط بانوی معمار و افزایش ۷۰۰ هزار تومانی تورهای گردشگری از جمله خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

به گزارش خبرنگار مهر، با فرا رسیدن ایام نوروز، تورهای گردشگری نوروزی به مقصد کشورهای همسایه رونق پیدا می‌کند. در این میان آژانس‌های مسافرتی فرصت پیدا می‌کنند تا بتوانند حضور کم گردشگران را در طول ایام سال در روزهای نوروز جبران کرده و تورهای خارجی را با قیمت‌های گزاف به فروش برسانند.

در این میان همچنان از نظر مسافران ایرانی که قصد سفر به خارج از کشور را دارند، امارات و ترکیه در اولویت است. به همین علت کارگزاران هتل‌های دوبی و استانبول از این فرصت نهایت استفاده را کرده و نرخ هتل را بالا می‌برند. این در حالی است که هتل‌های دوبی و ترکیه در ایام پیک سفر ایرانیان چنین افزایش نرخی را به صورت چشمگیر ندارند.

با این حال اکنون تورهای گردشگری به مقصد دوبی برای سفر تهرانی‌ها از یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به بالا فروخته می‌شود، آن هم برای پنج شب و شش روز اقامت. این تور در زمان قبل از شروع ایام عید با ۴۰۰ هزار تومان تفاوت قیمت فروخته می‌شود. آژانس‌های مسافرتی این تفاوت نرخ را در هتل‌ها و بلیت هواپیما می‌دانند.از سوی دیگر کارگزاران هتل‌ها در شهرهای پرگردشگر از فرصت ایام پیک استفاده کرده و نرخ هتل‌ها را چند برابر بیشتر با آژانس‌های گردشگری در ایران محاسبه می‌کنند.

پیش از این بارها و بارها معاونین و مسئولان گردشگری در کشور اعلام کرده‌اند که هیچ کدام از دفاتر خدمات مسافری حق افزایش نرخ در ایام پیک سفر ایرانیان را ندارند. با این حال همیشه افزایش قیمت‌های کذایی در ایام نوروز توسط آژانس‌های مسافرتی انجام می‌شود. آنها علت این موضوع را بالا بردن نرخ توسط کارگزارانی می‌دانند که رابط بین آژانس مسافرتی و هتل‌های خارج از کشور هستند. بنابراین در چند سال اخیر هیچ گاه متولیان گردشگری کشور نتوانسته‌اند میزان افزایش نرخ را در این ایام حل کنند.

حمایت سازمان میراث فرهنگی از راهنمایان گردشگری برای میزبانی کنوانسیون ۲۰۱۷

معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری با صدور پیامی، انتخاب ایران برای میزبانی کنوانسیون گردشگری در سال ۲۰۱۷ را تبریک گفت. در متن پیام تبریک سلطانی فر به روسای تشکلهای راهنمایان گردشگری کشور آمده است: بدون شک این موفقیت که حاصل تلاش مجدانه جوانان عزیز ایران و فعالیت شبانه روزی و پشتکار تشکل های صنفی راهنمایان گردشگری ایران به ویژه ابتکارهای تیم ۸ نفره اعزامی به اجلاس اخیر فدراسیون جهانی راهنمایان گردشگری در پراگ بود باعث مباهات و غرور هر شهروند ایرانی بوده و خواهد بود.

سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری همان طور که در مراحل مختلف این تلاش و فعالیت ملی پشتیبان وهمراه آن عزیزان بوده است از این به بعد نیز حمایت های مادی و معنوی خود را برای برگزاری آبرومندانه و شایسته این اجلاس مهم دریغ نخواهد کرد.

هشتمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری اواخر بهمن برگزار می‌شود

 هشتمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران ۲۳ تا ۲۶ بهمن ماه در محل دائمی نمایشگاه ها برگزار می شود. مرتضی رحمانی موحد معاون گردشگری کشور در این باره گفت: هدف اصلی نمایشگاه تبدیل کردن ایران به کانون جاذبه های متنوع گردشگری در سطح منطقه و بین الملل و ارائه فرصت های سرمایه گذاری برای جلب مشارکت سرمایه گذاران در پروژه های گردشگری کشور و فراهم کردن ابزاری برای ایجاد ارتباط رودرو بین دست اندرکاران بخش دولتی و خصوصی فعال در گردشگری است.

رحمانی موحد گفت: در زمان برپایی نمایشگاه ۳ کارگاه آموزشی تخصصی در حوزه صنعت گردشگری برپا می شود. یکی از موضوعات گردشگری سلامت است که روز ۲۵ بهمن ماه از صبح تا ظهر برگزار خواهد شد. کارگاه تخصصی دیگر درباره شیوه های نوین بازاریابی است که این کارگاه هم در روز ۲۴ برپا می شود اما در روز ۲۶ بهمن کارگاه توزیع متوازن سفر برگزار خواهد شد.

                                                        خانه تاریخی ایرانی

همت یک بانوی معمار برای احیای خانه تاریخی آقالر کاشان

خانه تاریخی آقالر( تهامی ) خانه ای به جا مانده از دوران قاجار و متعلق به یکی از متمولین کاشان بود که اکنون در اختیار یکی از بانوان معمار تهرانی قرار دارد. این خانه تاریخی  با قدمتی حدود ۲۵۰  سال  در فهرست میراث ملی ایران ثبت شده است و با وسعت حدود ۱۰۰۰ مترمربع با بهره‌گیری از الگوی «گودال باغچه» ساخته شده است. در واقع این بنا بخش بیرونی خانه بزرگی بوده كه اندرونی و سایر ضمائم آن در طول زمان از بین رفته است.

 یکی از بازماندگان خانواده تهامی نقل قول می کرد که اجداد ایشان نقاشی های بخش تالار خانه خود را که بسیار اصیل هستند و طرح های اسلیمی به کار رفته در آن همانند عمارت عالی قاپوست،  به خارجی ها به قیمت ۵۰۰ تومان فروخته است و اکنون این نقاشی ها در یکی از موزه های دنیا نمایش داده می شود. این نقاشی ها به وسیله کرباس یا متقال برگردان شده و انتقال یافته است. این ترفند مخصوص ایتالیایی ها برای جابه جایی نقاشی های روی دیوار است.

شعله بلوچ درباره مرمت این خانه گفت: دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان هزینه مرمت و تغییر کاربری این خانه را دادیم چون در پایه های اصلی آن به نکاتی رسیدیم که متوجه شدیم این خانه بعد از ۲۵۰ سال باز هم می تواند احیا شود و مورد استفاده قرار بگیرد اکنون این خانه دارای شبکه ناکش است و بر اساس مدل کامپیوتری مقاوم سازی علمی  شده است. از طرف دیگر در نظر داریم تا قالیباف خانه آن را به موزه پوشاک تبدیل کنیم.

                                                 سی وهشتمین تهرانگردی احمد مسجد جامعی

اسکلت زن هفت هزار ساله تهران مستند نگاری شد

عملیات مستند نگاری اسکلت زن ۷هزار ساله تهران با درخواست هیات باستان شناسی کاوش مولوی، با کمترین درصد خطا انجام گرفت. حمید فدایی عضو هیات علمی پژوهشکده حفاظت و مرمت پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، با اشاره به فعالیت های مطالعاتی که در این زمینه انجام شده است گفت: در ابتدا مستند نگاری دقیق با اسکنرهای نوری که یک مدل سه بعدی را ارایه می دهند انجام گرفت .

وی افزود: در برداشت بوسیله اسکن نوری نیازی به نشانه گذاری روی اسکلت نبود و همین امر از آسیب رسانی احتمالی به آن در زمان برداشت جلوگیری کرد.

کد خبر 2487973

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha