۱۶ بهمن ۱۳۹۳، ۱۵:۰۱

حجت الاسلام واعظی:

اسلام با خطر یاس و جبرگرایی فرهنگی مواجه است/ کمبود بودجه داریم

اسلام با خطر یاس و جبرگرایی فرهنگی مواجه است/ کمبود بودجه داریم

قم - رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با بیان اینکه اسلام در عرصه تبلیغ با خطر یأس جبر گرایی فرهنگی مواجه است، گفت: دشمن کاری می‌کند باور کنیم که نمی‌شود کاری کرد و تبلیغ دین فایده‌ای ندارد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام احمد واعظی قبل از ظهر پنج شنبه در همایش تجلیل از مبلغان بر‌تر که در سالن همایش‌های دفتر تبلیغات اسلامی حوزه برگزار شد، اظهار داشت: در حوزه فرهنگ و فرهنگ عمومی در جوامع اسلامی تا چند دهه پیش روحانیت اصلی‌ترین گروه مرجع و تأثیرگذار در حوزه فرهنگ بود.

وی با بیان اینکه در گذشته گروه‌های مفهوم ساز خیلی اندک بودند اما در شرایط کنونی اتفاقی که افتاده تکثر گروه‌های مرجع است، ادامه داد: فضای فرهنگ عمومی، اندیشه دینی، فضای رفتار‌ها، نماد‌ها و یا باور‌ها حوزه اصلی فرهنگ هستند که تحت تاثیر عوامل متکثر قرار گرفته است.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با بیان اینکه تمام کسانی که در حوزه‌های منتهی به ارتباط جمعی کار می‌کنند فاکتورهای تأثیرگذار در مسئله فرهنگ هستند، گفت: انقلابی که در حوزه رسانه اتفاق افتاده است باعث شده که دامنه تأثیرگذاری فزاینده شود.

حجت الاسلام واعظی عنوان کرد: تمدن غربی و مدنیت معاصر غربی در قرن ۱۹ و اوایل قرن ۲۰ به وجهه استعماری با جوامع اسلامی روبه رو شد و این قضیه به لحاظ روانی یک حالت مقابله و عدم پذیرش را در جوامع اسلامی به دنبال آورد.

مدرنیته یک نظام متفاوت با فرهنگ اسلامی است

وی با بیان اینکه مدرنیته یک نظام متفاوت با فرهنگ اسلامی است، اضافه کرد: مدرنیته جلوه جذابی را به مدد هنر و اسباب هنری به ویژه هنرهای تصویری به وجود آورده که باعث می‌شود غرب به وجهه سرکوب‌گری در جوامع اسلامی بروز نکند.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی قم بیان کرد: تهاجم فرهنگی و تاثیرگذاری فرهنگی از قاعده شروع می‌شود و از سطح نماد‌ها تاثیرگذاری را شروع می‌کنند.

حجت الاسلام واعظی ادامه داد: این شیب خزنده در حوزه نماد‌ها و رفتار‌ها شروع می‌شود، شرایط، شرایط سنگینی است و کار تبلیغ دین مشکل می‌شود و چند خطر روحانیت و فعالان عرصه فرهنگ و تبلیغ دینی را تهدید می‌کند.

وی با اشاره به اینکه امروزه اسلام در عرصه تبلیغ با خطر یاس و تسلیم طلبی و در واقع جبرگرایی فرهنگی مواجه است، گفت: امروزه دشمن کاری می‌کند که افراد به این باور می‌رسند که نمی‌شود کاری کرد و فایده‌ای ندارد.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم عنوان کرد: امروزه گاهی اوقات مانند امری جبری منتظر می‌مانیم تا اتفاقات پیش بیاید؛ از دشواری کار و هجمه دشمن و چند ابزار بودن تهاجم فرهنگی به تسلیم و اجبار فرهنگی برسیم.

حجت الاسلام واعظی ابراز کرد: خطر دیگری که در عرصه تبلیغ با آن مواجه هستیم این است که فعالیت را تعریف کنیم و گام هم برداریم اما هدف را محدود ببینیم؛ رسالت فعالان فرهنگی در اینجا رسالت تاخیری است که فعالیتی کنند که روند هجمه دشمن را کند‌تر کنند.

باید مبلغین به سوی مردم بروند

وی اضافه کرد: باید توجه داشته باشیم که بعنوان طلبه قدم در مسیر انبیاء بگذاریم، انبیاء در شرایط ظلمت محض تبلیغ می‌کردند و شرایط امروز ما خیلی بهتر از شرایطی است که بسیاری از انبیاء در آن بودند.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی قم با بیان اینکه تحلیل غلطی است که نسبت به جوانان نگاه بدبینانه، سیاه نمایی و قضاوت‌های منفی داشته باشیم، گفت: در بین جوانان افرادی با فطرت‌های پاک زیاد هستند، اگر دین گریزی و ابتذال را هنجار جامعه بدانیم کاملا اشتباه است.

حجت الاسلام واعظی با بیان اینکه مبلغین و گروه‌های تبلیغی باید استراتژی خود را بر رسالت تهاجم مثبت فرهنگی و پیش برندگی فرهنگی قرار دهند، گفت: باید مبلغین به سوی مردم بروند نه اینکه منتظر باشند که مردم به دنبال آنان بیایند.

وی با بیان اینکه مبلغ باید در تمام اقشار جامعه کار کند، ادامه داد: امروزه بسیاری از اقشار مرفه و درس آموخته در برج‌ها ومکان‌های مرفه زندگی می‌کنند و در این مکان‌ها امکان تبلیغ چهره به چهره و سنتی وجود ندارد.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: تبلیغ نوین در دفتر تبلیغات اسلامی قم پایه گذاری شده که با ابزارهای دیگر در فضای اندیشه و ذهن افراد تبلیغ کرد؛ دفتر تبلیغات یک نهاد در خدمت تبلیغ است، ظرفیت کار دفتر تبلیغات بسیار بیشتر است اما متاسفانه کمبود بودجه داریم.

کد خبر 2488180

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha