۱۹ بهمن ۱۳۹۳، ۱۱:۳۹

گزارش خبری/

تبدیل دهلران به فرمانداری ویژه از حرف تا عمل/ کاغذ بازی مانع اصلی

تبدیل دهلران به فرمانداری ویژه از حرف تا عمل/ کاغذ بازی مانع اصلی

ایلام-در حالی که چند سالی است از مصوبه تبدیل شهرستان دهلران واقع در استان ایلام برای فرمانداری ویژه می گذرد، این طرح همچنان در مرحله کاغذ بازی به سر می برد.

به گزارش خبرنگار مهر، شهرستان دهلران با جمعیت ۸۰ هزار نفری در ۲۲۰ کیلومتری مرکز استان ایلام قرار دارد و به نوعی این شهرستان مهمترین شهر استان نیز محسوب می شود.

این شهرستان دارای مزیتهای مهمی مثل کشاورزی، ذخائر ارزشمند نفت و گاز است و هم اکنون نیز ۹۰ درصد نفت و گاز غرب کشور در این شهرستان تولید می شود که علاوه بر این نیز نیمی از محصولات کشاورزی استان ایلام در این شهرستان وارد بازار می شود.

علاوه بر این شهرستان دهلران دارای ۲۲۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق است و یکی از مناطق مهم مرزی کشور در بحث نفت نیز محسوب می شود.

این شهرستان هم اکنون به دلیل دوری از مرکز استان و وجود طرحهای بزرگ نفت و گاز در سالهای اخیر با مشکلات زیادی برای کارهای اداری مواجه بوده است و چند سال پیش مصوبه ای مبنی بر تبدیل شدن شهرستان دهلران به فرمانداری ویژه برای توسعه شهرستان به تصویب رسید.

بعد از سالها هم اکنون این طرح در مرحله مبهمی قرار دارد و هنوز اهتمام جدی برای اجرایی شدن این طرح در بین مسئولان کشوری و استانی دیده نمی شود.

آخرین وضعیت تبدیل شدن دهلران به فرمانداری ویژه

علی محمد احمدی نماینده دهلران در مجلس در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: شهرستان دهلران یکی از مهمترین مناطق استان ایلام برای تبدیل شدن به فرمانداری ویژه است و با توجه به ظرفیتهای شهرستان این مهم باید هرچه زوتر محقق شود.

وی بیان داشت: آخرین وضعیت فرمانداری ویژه در شهرستان دهلران طی نامه نگاری های مختلف هنوز در دست بررسی و مطالعه است و موضوع فرمانداری ویژه با حضور کارشناسان پیگیری و در آینده نزدیک نتیجه اعلام می شود.

ایلام

ایلام

وی بیان داشت: هم اکنون طرحهای بزرگی در این شهرستان مثل پالایشگاه، پتروشیمی، کارخانه سیمان و ... در این شهرستان در حال اجرا هستند که باید تلاش شود این طرحها به سرانجام برسند.

احمدی عنوان کرد: دهلران با دارا بودن این شاخصه ها و ظرفیت های متنوع در زمینه های نفت و گاز و کشاورزی دارای شرایط تبدیل شدن به فرمانداری ویژه است.

این نماینده اظهار داشت: یکی از مطالبات مهم این شهرستان تبدیل شدن به فرمانداری ویژه بوده که این طرح از سالهای قبل پیگری شده و هم اکنون نیز در دست بررسی است.

طرح توجیهی فرمانداری ویژه دهلران در وزارت کشور قرار دارد

حسین کلانتری معاون سیاسی امنیتی استانداری ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: یکی از مطالبات به حق مردم شهرستان دهلران بحث تبدیل شهرستان به فرمانداری ویژه است.

وی بیان داشت: : طرح توجیهی ارتقای دهلران به فرمانداری ویژه به وزارت کشور ارسال شده و با توجه به فاصله ۲۲۰ کیلومتری شهرستان تا مرکز استان، ۲۲۰ کیلومتر مرز مشترک شهرستان با کشور عراق و ظرفیت‌های نفت و گاز، آب و خاک و کشاورزی، امیدواریم این مهم در دولت تدبیر و امید محقق شود.

معاون سیاسی امنیتی استانداری ایلام تصریح کرد: خوشبختانه نگاه دولت به استان ایلام بسیار خوب است و امیدواریم این فرمانداری ویژه هرچه زدوتر در استان محقق شود.

این مسئول عنوان کرد: علاوه بر طرح فرمانداری ویژه در شهرستان دهلران، بحث بازارچه مرزی چم سری نیز در این شهرستان در حال محقق شدن است.

کلانتری به وضعیت بازارچه مرزی این شهرستان اشاره کرد و گفت: ایجاد بازارچه مرزی یکی از مطالبات بحق مردم این شهرستان است که در این خصوص و با پیگیری های مدیران ارشد استان این مهم نیز در دست اقدام است.

شهرستان دهلران با کوله باری از طرحهای راکد

شهرستان دهلران هم اکنون دارای مشکلات بیشماری در بخشهای مختلف است که یکی از آنها بیکاری جوانان در کتار ظرفیت بزرگ نفت و گاز در شهرستان است.

روزی قرار بود شهرستان دهلران با طرحهای بزرگ نفت و گاز عسلویه شود، ولی این کار محقق نشد و هم اکنون طرحهایی نظیر پتروشیمی دهلران و پالایشگاه نفت شهرستان بدون هیچ نام و نشانی خاک می خورند.

این شهرستان بعد از گذشت پنج سال هنوز از نعمت گاز برخوردار نشده است و البته قرار است این طرح تا پایان سال جاری محقق شود.

قرار بود دانشکده کشاورزی در شهرستان به عنوان قطب کشاورزی استان ساخته شود، ولی این مهم نیز محقق نشد تا همچنان کشاورزی شهرستان با مشکلات بزرگ دسته و پنجه نرم کند.

کد خبر 2490928

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha