۲۰ بهمن ۱۳۹۳، ۱۷:۱۲

قناعت پرست:

حیات ماهیان خاویاری به سفیدرود وابسته است

حیات ماهیان خاویاری به سفیدرود وابسته است

آستانه اشرفیه - معاون شیلات و آبزی‌پروری گیلان در مراسم بهره‌برداری از پروژه ماهیان سردابی در آستانه اشرفیه گفت: حیات ماهیان خاویاری به سفیدرود وابسته است

به گزارش خبرنگار مهر احمد قناعت پرست ظهر دوشنبه در مراسم بهره برداری از پروژه ماهیان سردآبی در آستانه اشرفیه، با تأکید بر فراهم کردن بستر تکثیر ماهیان خاویاری در سفیدرود افزود: تاریخ شیلات ایران با تاریخ سفیدرود گره‌ خورده است و همیشه به‌عنوان زایشگاه ماهیان استخوانی و خاویاری بوده است.

وی بابیان اینکه در گذشته هزاران تن خاویار و صدها هزار تن ماهیان استخوانی در گیلان صید می ‌شد خاطرنشان کرد: اولین مرکز تکثیر ماهیان خاویاری و بعد از آن استخوانی در رودخانه سفیدرود و در «کیسم» آستانه اتفاق افتاده است و مراکز تکثیر ماهیان استان مرهون حیات سفیدرود است.

قناعت پرست با اشاره به نبود چشم‌انداز به منظور تکثیر ماهیان در سفیدرود در گذشته اظهار داشت: سالیانه یک میلیارد رسوب وارد دریای خزر می‌شود که سهم سفیدرود کمتر از یک‌ میلیون تن است.

وی رتبه گیلان در تولید ماهیان سردابی را اول و در پرورش ماهیان گرمابی با ۴۰ هزار تن رتبه دوم کشور عنوان کرد و گفت: استان گیلان در حوزه آبزی‌پروری شاهد شکوفایی است و تلاش داریم با بهره‌گیری از پرورش ماهیان در قفس و با استفاده از سواحل بتوانیم گام های موثری در  افزایش تولید برداریم.

قناعت پرست به واردات ماهیان زینتی اشاره کرد و افزود: از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار قطعه ماهیان زینتی تولیدی در گیلان بیش از ۲ میلیون قطعه در آستانه ‌اشرفیه تولید می‌شود.

به گفته وی در استان گیلان ۲۲۶ مزرعه آبزی‌پروری در بخش ماهیان سردابی است که سهم استان در پرورش ماهیان خاویاری ۲۰ مزرعه است.

قناعت پرست افزود: سهم استانه اشرفیه با وجود بهره مندی از سواحل تنها یک مزرعه پرورش ماهیان خاویاری است.

حسین اسماعیلیان فرماندار آستانه‌اشرفیه نیز در این مراسم با بیان اینکه ظرفیت آبزی پروری با استفاده از سفیدرود در این شهرستان بسیار بالاست گفت: زمانی سفیدرود مرکز ماهیان استخوانی و خاویاری بود اما امروز باید در سردهنه سفیدرود با تلاش و کوشش فراوان هر ساله تعدادی ماهیان مولد را صید و به مرکز تکثیر و بازپروری برای بقای نسل ماهیان انتقال دهیم در حالی که ظرفیت سفیدرود در آبزی پروری بسیار بالاست.

وی با تأکید بر استفاده از نوار ساحلی این شهرستان برای پرورش ماهیان در قفس اظهار کرد: امیدواریم با افزایش رغبت سرمایه گذاری در استان و بهره مندی از ظرفیت های آستانه اشرفیه در این حوزه، شاهد توسعه هر چه بیشتر شیلات در این شهرستان باشیم.

کد خبر 2492506

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha