۲۶ بهمن ۱۳۹۳، ۹:۱۸

به همت حوزه هنری خراسان شمالی/

نشست تخصصی بازشناسی سه خشتی های کرمانجی کردهای خراسان برگزار شد

نشست تخصصی بازشناسی سه خشتی های کرمانجی کردهای خراسان برگزار شد

بجنورد- نخستین نشست تخصصی بازشناسی سه خشتی های کرمانجی خراسان به ابتکار حوزه هنری خراسان شمالی و با حضور کارشناسان و پژوهشگران فرهنگ کردی کرمانجی، به میزبانی بجنورد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، نخستین نشست تخصصی بازشناسی سه خشتی های کرمانجی خراسان شنبه شب با حضور کارشناسان و پژوهشگران فرهنگ و ادبیات کرمانجی و جمعی از علاقمندان در محل حوزه هنری در بجنورد برگزار شد.

در این نشست ابتدا حسن روشان، شاعر و پژوهشگر خراسان که مدیریت این نشست تخصصی را بر عهده داشت، با اشاره به جایگاه سه خشتی های کرمانجی در ادبیات کردهای خراسان، گفت: سه خشتی قالبی کهن از ادبیات کردهای شمال خراسان است که به ترانه های سه مصراعی اطلاق می شود.

وی اضافه کرد: به همت شاعران و پژوهشگران ادبیات کردی کرمانجی در سالیان اخیر گام های بلندی برای شناساندن این قالب شعری منحصر به فرد برداشته شده است.

پس از آن علیرضا سپاهی لائین، شاعر و نویسنده خراسان به پیشینه ترانه های سه مصراعی پرداخت و گفت: پیشینه ترانه های سه مصراعی به زمان ساسانیان رسیده و نوخسروانی های به یادگار مانده از آن روزگار در قالب سه مصراعی است.

وی اظهار داشت: به رغم فراموشی این قالب کردهای خراسان هنوز از این قالب شعری بهره می گیرند و یکی از پرکاربردترین قالب های شعری در بین کردهای خراسان است.

سپاهی لائین این ترانه های سه خشتی هشت هجایی را یکی از زیباترین قالب های شعری برشمرد و افزود: در این سه خشتی ها با توجه به تنوع موضوع و مضمون، شاهد استفاده از این ترانه ها در هر عصر و روزگاری هستیم و بازشناسی و حفظ این میراث کهن، حفظ بخشی از فرهنگ غنی ایران عزیز است.

پس از آن اسماعیل حسین پور، پژوهشگر فرهنگ و ادبیات کرمانجی به بحث درونگرایی در سه خشتی های کرمانجی کردهای خراسان پرداخت و گفت: نمود درونگرایی در سه خشتی ها نشانه منزوی بودن کردها نیست بلکه نامرادی ها و غم های روزگار سبب شده تا غم و اندوه و امید و آرزو و خودمخاطبی در ترانه های سه خشتی کردهای خراسان پررنگتر شود.

وی که نویسنده کتاب دیار و دوتار، شامل تحلیل سه خشتی های کرمانجی کردهای خراسان نیز هست در ادامه کردها را مردمی عملگرا دانست و تصریح کرد: قافیه بیشتر ترانه های کردی  به فعل ختم می شود که نشانه عملگرا بودن کردها است.

وی در ادامه افزود: به رغم این که کردهای خراسان همواره پاسدار عزت ایران بوده اند ولی در هیچ ترانه ای شاهد خودستایی یا برتری جویی قومی نیستیم و این به خوبی بیانگر ایثار و بی ادعا بودن این مردم است

به گزارش خبرنگار مهر، نشست های تخصصی بازشناسی سه خشتی های کرمانجی خراسان به ابتکار حوزه هنری و با همکاري واحد آموزش و پژوهش و موسیقی برگزار می شود.

بر اساس برنامه این نشست ها در سه نوبت دیگر در پنج شنبه هفته جاری و دو هفته آینده، رأس ساعت ۱۶ تا ۱۸ با حضور ۲۰ کارشناس فرهنگی در محل حوزه هنری برگزار خواهد شد.

کد خبر 2495507

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha