۲۶ بهمن ۱۳۹۳، ۱۰:۴۰

«کرانه» دیجیتال آرت را به بحث گذاشت

«کرانه» دیجیتال آرت را به بحث گذاشت

امیر راد کارشناس هنرهای تجسمی معتقد است هویت اثر هنری برآمده از توانایی‌های هنرمند است و هنرمند ذهنیات خود را به شکل فرم‌های بیانگر ترسیم می‌کند.

به گزارش خبرنگار مهر، سری دوم برنامه «کرانه» به کارگردانی رضا توفیق‌جو و تهیه‌کنندگی جلال‌الدین دری که با هدف بررسی موسیقی‌های کلاسیک، فیلم، کودک و هنرهای تجسمی‌ روی آنتن شبکه چهار می‌رود، شب گذشته شنبه 25 بهمن با کارشناسی محمد پرویزی پژوهشگر و منتقد هنرهای تجسمی، میزبان امیر راد کارشناس هنرهای تجسمی‌ بود.

امیر راد کیوریتور و مدیا آرتیست در حوزه پرفورمنس و ویدئوآرت و کارشناسی نقاشی و مدیر گالری 20 در این برنامه درباره هنر دیجیتال مباحثی را مطرح کرد و درباره واژه و اصطلاح دیجیتال آرت گفت: باید به گذشته برگردیم تا معنی کلمه دیجیتال آرت را جستجو کنیم و بدانیم چه هنرهایی در قالب دیجیتال آرت قرار می‌گیرند. اگر دیجیتال آرت را به 2 قسمت تقسیم و بررسی کنیم که دیجیتال چیست و آرت چه معنی می‌دهد؟ به این نتیجه می‌رسیم، آثاری که از طریق برنامه‌نویسی، تکنولوژی و سایر علوم رایانه‌ای خلق شود، آثار دیجیتال هستند.

امیر راد کارشناس هنرهای تجسمی برنامه کرانه

وی افزود:‌ اما تعاریف برای آرت در دوران معاصر بسیار گسترده است. بعد از دوران مدرنیسم تا دوره حاضر، هویت اثر هنری برآمده از توانایی‌های هنرمند است. به این معنی که هنرمند ذهنیات خویش را به شکل فرم‌های بیانگر ترسیم می‌کند بنابراین اگر آثاری بر اساس ذهنیات هنرمند به صورت فرم بیانگر درآمده باشد می‌توانیم آن را اثری هنری بخوانیم.

این مدیا آرتیست تاکید کرد: اگر بخواهیم درباره دیجیتال آرت صحبت کنیم و بدانیم که چه چیزهایی دیجیتال آرت هستند، تعریفی کلی اما کلاسیک مربوط به این واژه است که آن را به سه قسمت تقسیم می‌کند، هر اثری که در واقع سوژه آن دیجیتال باشد، اثری دیجیتال است، به عنوان مثال اگر کتابی در حوزه دیجیتال آرت نوشته شده باشد هرچند خودش به واسطه امور دیجیتال خلق نشده باشد، اما جزئی از آثار دیجیتال است. در واقع کتاب اثری است که در خلق آثار دیجیتال همانند فیلم سینمایی، انیمیشن و نقاشی دیجیتال تاثیر می‌گذارد.

امیر راد کارشناس هنرهای تجسمی برنامه کرانه

راد درباره آسیب شناسی در این سه حوزه و فضای مجازی تصریح کرد: در واقع درباره قسمتی از دیجیتال آرت صحبت می‌کنیم که محصول نهایی یک فرآیند دیجیتالی است. لذا برای درک آن باید با وسایل دیجیتال ارتباط برقرارکنیم. برای درک بهتر این هنر، باید ویژگی‌های آن را بشناسیم، یعنی بدانیم آنگاه که با پدیده‌هایی در عرصه دیجیتال مواجه می‌شویم که شاید هنر نباشند چه ویژگی‌هایی را دربرمی‌گیرند. اکنون بسیاری از وب‌سایت‌ها پدیده‌ای دیجیتالی محسوب می‌شوند اما الزاما هنر دیجیتال نمی‌توانند باشند. در واقع هنر دیجیتال مرز حساسی دارد که به تعریف اولیه من از هنر (هنرمند ایده‌ای در ذهن دارد و آن را با هنرش نمایش می‌دهد) بر می‌گردد.

این کارشناس هنرهای تجسمی‌ درباره تفاوت هنر دیجیتال و غیر دیجیتال تاکید کرد: هنر دیجیتال قطعی است، هنرمند در هنگام خلق آثار و مدیوم‌های دیگر می‌تواند امور اتفاقی را کنترل کند، اما در هنر دیجیتال همه چیز از پیش نوشته شده است، در اینجا ما مجموعه‌ای را در ذهنمان ترسیم کرده‌ایم و بر اساس آن برنامه نویسی و کدنویسی انجام می‌دهیم.

کد خبر 2495613

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha