۲۷ بهمن ۱۳۹۳، ۹:۰۷

توسط عوامل فیلم «لامپ صد»

«عَبِد» سینما تجلیل شد/ یک یادداشت ویژه برای مرد گریم ایران

«عَبِد» سینما تجلیل شد/ یک یادداشت ویژه برای مرد گریم ایران

دست‌اندرکاران فیلم در حال اکران «لامپ صد» از عبدالله اسکندری پیشکسوت عرصه گریم که در این پروژه آنها را همراهی کرده است، تجلیل کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم بزرگداشت عبدالله اسکندری و اکران خصوصی فیلم «لامپ صد» شامگاه یکشنبه 26 بهمن ماه با حضور عوامل این فیلم سینمایی و جمع زیادی از سینماگران و هنرمندان عرصه تصویر از جمله ناصر تقوایی، امین تارخ، علیرضا شجاع نوری، رضا کیانیان، علی قربان زاده، مهناز افشار، مجید مظفری، علی سرتیپی، رضا داوودنژاد، بهنوش طباطبایی، محسن کیایی، لیلا بلوکات و... در سینما آفریقا برگزار شد.

در ابتدای این مراسم فیلمی نمایش داده شد که در آن هنرمندان، کارگردانان و سینماگران مختلفی از جمله رخشان بنی اعتماد، فرشته طائرپور، مهران مدیری، علیرضا قربانی و... درباره عبدالله اسکندری صحبت کرده بودند.

بزرگداشت عبدالله اسکندری

اجرای این مراسم را کامران تفتی بر عهده گرفته بود و در ابتدا از احسان دلاویز یکی از تهیه کنندگان فیلم «لامپ صد» خواست تا روی سن بیاید.

دلاویز ضمن تشکر از حضور همه هنرمندان در این مراسم عنوان کرد: این بهترین بهانه است که در کنار نمایش خصوصی فیلم ها مراسمی را باب کنیم تا هر بار از یکی از بزرگان سینما تجلیل کنیم و من اینجا باید بیان کنم که عبدالله اسکندری افتخار بزرگی را نصیب فیلم «لامپ صد» کرد.

این تهیه‌کننده سپس ناصر تقوایی کارگردان سینمای ایران را به صحنه دعوت کرد تا از عبدالله اسکندری سخن بگوید.

تقوایی با بیان اینکه صحبت کردن درباره اسکندری سخت است، تصریح کرد: حرف زدن درباره آدمی که همه شما او را می شناسید بسیار سخت است چون نمی‌دانم چه اطلاعاتی باید بدهم که بیشتر از اطلاعات شما درباره اسکندری باشد و فکر می کنم نمونه کار او بهترین گواه این موضوع باشد.

بزرگداشت عبدالله اسکندری

وی ادامه داد: سال هاست ما عادت کرده ایم در هر کار ازرشمندی که می بینیم ردپایی از عبدالله اسکندری را نیز ببینیم. البته بچه های سینما او را با نام عَبِد می شناسند. این یکی از مشهورترین اسم ها در سینماست.

کارگردان فیلم «کاغذ بی خط» با اشاره به زمانیکه سریال «دایی جان ناپلئون» را می ساخته است، بیان کرد: من ابتدا کارمند تلویزیون بودم و آن زمان چندین سال بعد از این بود که من از تلویزیون استعفا داده بودم با این حال به دلیل آشنایی های زیادی که با تلویزیون داشتم گروه مجموعه خود را از تلویزیون انتخاب کردم و خاطرم هست که در آن موقع چون گریم کارم سخت بود از تلویزیون خواستم تا بگذارد اسکندری با من همکاری کند اما این اجازه را ندادند چون مشتری زیاد داشت و فرصتی نداشت. بنابراین من کارم را با گریمورهای دیگری شروع کردم.

وی ادامه داد: با این حال ارتباط من با عَبِد قطع نمی شد چون تقریبا همه ما در یک ساختمان فعالیت داشتیم و من می دانستم که در طول کار نقش هایی دارم که برای آنها به او نیازمند خواهم شد. او با اینکه در آن زمان از همه صاحبان این حرفه جوان تر بود اما یک استعداد خدادادی داشت و کارش تنها گذاشتن یک سبیل و مو و... نبود بلکه او نسبت به ویژگی های شخصیت خود درک عمیقی پیدا می کند.

بزرگداشت عبدالله اسکندری

کارگردان «ناخدا خورشید» با اشاره به اهمیت چهره پردازی مناسب برای بازیگر در کار بیان کرد: با چهره پردازی خوب دیگر بازیگر کمتر زحمت می کشد. در یک اثر از یک طرف انتخاب درست بازیگر و از طرف دیگر چهره پردازی صحیح کار را درست می کند و دیگر بازیگر فقط کافیست روی صحنه بیاید و زندگی خودش را داشته باشد.

تقوایی با اشاره به اینکه نسل تربیت چهره پردازان در ابتدای فعالیت های تصویری با بیژن محتشم آغاز شد، گفت: در زمان ساخت سریال «دایی جان ناپلئون» همچنان که گفتم سر عَبِد بسیار شلوغ بود اما با این حال من همیشه می دیدم که زمانی که بی کار است از در پشت ساختمان به اتاق گریم سریال ما می رفت و جزو اولین نفرها بود که سر صحنه حاضر می شد. اوایل من فکر می کردم می رود تا دوستانش را ببیند اما به تدریج متوجه شدم گریم سریال را او انجام دهد.

کارگردان فیلم «ای ایران» با اشاره به ویژگی های کاری عبدالله اسکندری بیان کرد: او کمترین دست را در چهره می برد اما قویترین چهره را ارایه می کند و امروز اگر شما به آثار نگاه کنید حتی یک فیلم ارزشمند نمی بینید که اسکندری در آن حضور نداشته باشد. او یک روانکاو است و ذات یک نقش را دریافت می کند.

بزرگداشت عبدالله اسکندری

وی با بیان اینکه اسکندری نسلی از طراحان چهره پردازی را در ایران پرورش داده است، گفت: ما در زمان شروع کار کلاس گریم نداشتیم و خود اسکندری افراد زیادی را آموزش داده است و امروز فکر نمی کنم ما در سینما یا تئاتر ایران برای گریم ناتوان باشیم و برعکس بچه ها ما از پس هر کاری بر می آیند.

این کارگردان سینمای ایران در پایان سخنانش بیان کرد: بعضی از آدم ها مثل لوکوموتیو هستند و زمانیکه حرکت می کنند چندین واگن را با خود همراه می کنند و به نظر من عبدالله اسکندری یکی از از این افراد و با قدرت ترین آنهاست.

در ادامه مراسم تجلیل، عبدالله اسکندری بیان کرد: من بابت این لطف از همه تشکر می کنم و هیچ گاه این اتفاق را از یاد نمی برم.

بزرگداشت عبدالله اسکندری

وی ادامه داد: من از احسان دلاویز می خواهم که این کار را ادامه دهد و ابتدای اکران هر فیلم از دیگر عزیزان هم تجلیل شود.

این طراح چهره پردازی با اشاره به تقوایی بیان کرد: یکی از بزرگان سینما در کنار من است و من با اینکه جوان بودم 8 ماه در کنار او فعالیت داشتم و این افتخار بزرگی برای من است.

در این مراسم همچنین دستخطی از سیدمحمد خاتمی قرائت شد که برای بزرگداشت اسکندری نوشته شده بود و یک تابلو به اسکندری اهدا شد.

از دیگر افرادی که مورد تجلیل قرار گرفت سعید آقاخانی کارگردان فیلم «لامپ صد» بود. وی با حضور روی صحنه هدیه خود را دریافت کرد و گفت: آقای اسکندری در این پروژه خیلی با من همفکری و همراهی کرد.

کد خبر 2496315

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha