۲۷ بهمن ۱۳۹۳، ۹:۲۸

چهارمین روز جشنواره موسیقی فجر

شب به یاد ماندنی هلندی ها در تالار وحدت با موسیقی جاز

شب به یاد ماندنی هلندی ها در تالار وحدت با موسیقی جاز

کوارتت یوری هونینگ از کشور هلند در چارچوب برگزاری بخش بین الملل سی امین جشنواره بین المللی موسیقی فجر شب خاطره انگیزی را برای علاقمندان موسیقی جاز به همراه آورد.

به گزارش خبرنگار مهر، گروه یوری هونینگ از کشور هلند که شامگاه گذشته 26 بهمن ماه در قالب بخش بین الملل جشنواره موسیقی فجر روی صحنه رفته بود با اجرای قطعات آرزو، قاصد، رونسانس، دایسکیمن، بگذار بمیرم، پروانه، آواز غمین و راه بهشت میزبان علاقمندان موسیقی بود. ضمن اینکه یوری هونینگ ساکسیفون تنور، ولفرت بردروده پیانو، والدیمار کولبین سیگور، جانسون باس و جوست لیجبارت درامز نوازندگان این کوارتت را تشکیل می دادند.

چهارمین روز جشنواره بین المللی موسیقی فجر

کوارتت یوری هونینگ در سال 2009 تشکیل شده است. این کوارتت تازه ترین کار گروه هونینگ است که رشد و بالندگی نوازندگی را در سطحی جدید نمایان می کند. کارهای آنها اغلب از نت های بالا، سریع و بلند به سمت و سوی نت های ملودیک ساخته شده و شفاف هدایت می شود. آنها معتقدند که اصطلاح آکوستیک برای کوارتت هونینگ معنایی متعصبانه به همراه ندارد چراکه در این گروه چشم انداز صوتی و افکت های صوتی الکترونیک بخشی از صدای کل بوده و خواهد بود.

چهارمین روز جشنواره بین المللی موسیقی فجر

آغاز به کار هونینگ در سال 1990 بود که وی در همان سال با نوازنده شناخته شده پیانو منگلبرگ همکاری داشت که دستاورد آن ضبط و انتشار آلبومی براساس بداهه نوازی بوده است. دو سال بعد نیز ریچسگر نوازنده ویولن نیز به آنها پیوست که آلبومی دیگر را در سبک جز دریای شمال منتشر کرد. او سپس گروه غیر آکوستیک «بهشت هیجان زده» را در سال 2006 تشکیل داد. این گروه برای او موفقیت های جهانی را در پی داشت که در این بستر نیز او از سبک های بسیاری از پاپ و جاز گرفته تا موسیقی کلاسیک الهام گرفته است.

یوری هونینگ شب گذشته در ابتدای اجرای خود خطاب به تماشاگران ایرانی گفت: بسیار خوشحالم که بعد از سال 2005 دوباره به ایران آمدم و می توانم اجرای دیگری را برای شما برپا کنم.

چهارمین روز جشنواره بین المللی موسیقی فجر

اجرای قابل قبول آنسامبلی بر مبنای موسیقی جاز که اساس آن بداهه نوازی است و تاکنون کمتر در کشور این گونه موسیقی اجرا شده است یکی از نقاط قوت کوارتت یوری هونینگ بود چراکه در خلاء موسیقی جاز در کشورمان که طبیعتا مخاطبان پرتعدادی دارد کوارتت یوری هونینگ که برخی از اعضای آن تجربه دوباره ای از حضور در ایران داشتند می تواند اتفاق خوشایندی برای جشنواره موسیقی فجر به همراه داشته باشد اتفاقی که متاسفانه در طول سال امکان آن فراهم نیست.

چهارمین روز جشنواره بین المللی موسیقی فجر

گفتگوی هماهنگ بین سازها، تسلط نوازنده به ساز درامز، انتخاب های مشترک و هماهنگ منطبق با ملودی های مورد نظر آهنگساز، توجه دادن مخاطب به یکدستی و هماهنگی ملودی ها، تلاش برای خلق یک جریان بداهه نوازی، توجه به عنصر ریتم و ساختار ملودیک هر یک از آثار اجرا شده، توجه به حس و حال مخاطبان ایرانی و اجرای قابل قبول از گونه موسیقایی جاز، کنسرت گروه یوری هانینگ را تبدیل به یکی از متفاوت ترین کنسرت های جشنواره موسیقی فجر در بخش بین الملل کرده بود.

کد خبر 2496353

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha