۲۸ بهمن ۱۳۹۳، ۶:۵۴

گزارش مهر/

قفل بی‌مهری بر بازارچه‌های مرزی خراسان جنوبی/تعطیلی ها ادامه دارد

قفل بی‌مهری بر بازارچه‌های مرزی خراسان جنوبی/تعطیلی ها ادامه دارد

بیرجند- بسته شدن مرزها از سوی افغانستان سبب شده تا فرصت‌های تجار خراسان جنوبی از بین برود، این درحالی است که باوجود انتقادهای تجار به مسئولان استان، روند بی‌تفاوتی‌ها همچنان ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، در تمامی کشورهای جهان به مرزهای مشترک بین کشورها به عنوان فرصت نگاه می‌شود چرا که به اذعان کارشناسان نقاط مرزی معمولا فرصت‌های اقتصادی مطلوبی هستند که با راه‌اندازی بازارچه‌های مرزی و رونق اقتصادی و بازرگانی می‌توانند نقش موثری در اقتصاد کشورها ایفا کنند. لذا به دلیل استفاده از ظرفیت مرزهای خراسان جنوبی دو بازارچه مرزی گلورده و یزدان در دهه ۷۰ در این استان راه‌اندازی شده است.

تا پیش از گشایش بازارچه‌های مرزی سایه قاچاق كالا بر مرزهای این استان سنگینی می‌كرد که راه‌اندازی دو بازارچه مرزی گلورده شهرستان درمیان و یزدان شهرستان زیرکوه تاثیرات خود را بر اشتغال و تامین معیشت ساكنان مناطق مرزی، كنترل قاچاق كالا، افزایش امنیت مرزها و شكوفایی اقتصاد محلی، افزایش رونق مناطق شهری و روستایی بر محدوده‌های مرزی استان گذاشت اما امروز با تعطیلی این بازارچه‌ها اقتصاد محلی دو شهرستان درمیان و زیرکوه با چالش مواجه شده است.

بازارچه‌های مرزی خراسان جنوبی که در گذشته رتبه‌های اول تا سوم را در زمینه صادرات داشته‌اند امروز با تعطیلی از طرف افغانستان رونق خود را از دست داده است. سالهاست برخی‌ از این بازارچه‌ها از جمله بازارچه ماهیرود شهرستان سربیشه دایر و فعال هستند و برخی دیگر از جمله یزدان شهرستان زیرکوه و گلورده شهرستان درمیان به فعالیت‌های تجاری خود لنگان لنگان ادامه می‌دهند تا اینکه در یک ماه اخیر به صورت کلی افغانستان قفل بی‌مهری بر در این بازارچه‌ها زده است.

به اذعان تجار خراسان جنوبی تاکنون مسئولان استانی در زمینه حل مشکلات بازارچه‌های استان اقدامی انجام نداده‌اند و اگر هم گام اندکی از جمله سفر استاندار خراسان جنوبی در تیرماه سال جاری با هدف رونق بازارچه های استان به کشور افغانستان برداشته شده هنوز به نتیجه‌ای نرسیده است.

این دست و آن دست کردن مسئولین در خصوص فعال کردن دائم بازارچه‌های استان مردم را کلافه و رنج مهاجرت را برای آنها به همراه داشته است. بازارچه‌های مرزی یزدان و گلورده که اقتصاد مرزنشینان خراسان جنوبی را در گذشته تامین می‌کردند اما امروز در رکودی بی سابقه به سر می‌برند، هر چند استاندار خراسان جنوبی وعده حل مشکلات این بازارچه را داده ولی به نظر سرعت پیگیری در حد مطلوبی نیست و نیاز است روند پیگیری مسئولان متولی استان سرعت بیشتری گیرد.

بی‌مهری افغانستان گمرک یزدان را به بازارچه تبدیل کرد

نماینده مردم شهرستان‌های قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به مشکلات بازارچه‌های مرزی خراسان جنوبی گفت: باید در راستای سیاست‌های استانی ارتباط بازرگانی ما با کشور همجوارمان افغانستان افزایش یابد.

جواد هروی با اشاره به اینکه کشور افغانستان نیز مایل به توسعه گسترش مبادلات بازرگانی است، افزود: باید تلاش خود در راستای مجاب کردن افغانستان مبنی بر فعال کردن بازارچه‌های استان به کار بگیریم تا شرایط مطلوب اقتصادی در استان ایجاد شود.

مشکلات بازارچه‌های استان از طریق سفیر افغانستان پیگیری شده اما تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده است.

وی با اشاره به اینکه باید مشکلات بازارچه‌های مرزی خراسان جنوبی مورد ارزیابی قرار گیرد، گفت: مشکلات بازارچه‌های استان از طریق سفیر افغانستان پیگیری شده اما تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده است.

نماینده مردم شهرستان زیرکوه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بازارچه مرزی یزدان طی سال‌های گذشته از موقعیت صادراتی بسیار مناسبی برخودار بوده است، اظهارکرد: در حال حاضر به دلایل مختلف این بازارچه تبدیل به یک منطقه کاملا ضعیف اقتصادی شده است.

هروی ادامه داد: به دنبال معرفی بازارچه یزدان به عنوان مرز رسمی هستیم چرا که با رونق مجدد، این بازارچه به منطقه تجاری و اقتصادی تبدیل و در اشتغال‌زایی روستائیان شهرستان زیرکوه تاثیرگذار است.

وی عنوان کرد: پیگیری‌هایی در خصوص راه‌اندازی دوباره بازارچه یزدان به گمرک یزدان از طریق وزارت خارجه انجام شده که تاکنون نظرات مثبتی دریافت کرده‌ایم و امید است هرچه سریعتر این بازارچه‌ها به معبر رسمی تبدیل شوند.

نماینده مردم شهرستان زیرکوه در مجلس شورای اسلامی اصل مصوبه بازارچه یزدان را گمرک یزدان دانست و افزود: این گمرک طی سالیان گذشته به دلیل کم رونقی صادرات تبدیل به بازارچه شده است.

پیگیر معرفی سه معبر اصلی برای مبادلات مرزی خراسان جنوبی هستیم

معاون برنامه‌ریزی و اشتغال استانداری خراسان جنوبی نیز در گفتگو با مهر، اظهارکرد: باز و بسته شدن بازارهای خراسان جنوبی از طرف کشور افغانستان انجام می‌شود چرا که مسئولان کشور افغانستان تنها مرز ماهیرود را به رسمیت می‌شناسند.

علی رضایی با بیان اینکه در قانون ساماندهی مبادلات مرزی، بازارچه ها یک طرفه تعریف شده است، افزود: در خصوص فعال کردن بازارچه‌های خراسان جنوبی جلسات زیادی با وزارتخانه مربوطه گذاشته شده که بررسی‌های آنها برای حل این مشکلات به طول انجامیده است.

وی عنوان کرد: ما به دنبال این هستیم که مرزهای رسمی خراسان جنوبی به دو الی سه مرز رسمی برسد.

معاون برنامه‌ریزی و اشتغال استانداری خراسان جنوبی بیان کرد: پیگیریم تا بازارچه یزدان شهرستان زیرکوه به عنوان معبر دوم رسمی مبادلات مرزی خراسان جنوبی معرفی شود.

وی با بیان اینکه راه‌اندازی همه بازارچه‌های استان دارای اهمیت است، افزود: به دنبال وارد کردن ۱۰ قلم کالا از طریق بازارچه‌های استان هستیم.

معاون برنامه‌ریزی و اشتغال استانداری خراسان جنوبی گفت: در سال جاری صادرات از بازارچه‌های استان رشد خوبی داشته و یک روزه نمی‌توان مشکلات صادرات در بازارچه‌های استان را حل کرد.

تعطیلی یک ماهه بازارچه یزدان و گلورده خراسان جنوبی

معاون فنی و امور گمرکی اداره کل گمرکات خراسان جنوبی نیز در گفتگو با مهر، با بیان اینکه هم اکنون در خراسان جنوبی چهار بازارچه مرزی وجود دارد، افزود: بازارچه گلورده شهرستان درمیان، یزدان شهرستان زیرکوه، ماهیرود شهرستان سربیشه و دوکوهانه شهرستان نهبندان از جمله این بازارچه‌ها است.

علی ظفرنیا عنوان کرد: از طرف جمهوری اسلامی ایران هر چهار بازارچه خراسان جنوبی باز بوده اما کشور افغانستان بازارچه‌های استان را به رسمیت نمی‌شناسد.

وی افزود: دو بازارچه دوکوهانه شهرستان نهبندان و ماهیرود سربیشه همچنان فعال بوده و واردات و صادرات از این بازارچه‌ها انجام می‌شود، اما دو بازارچه گلورده شهرستان درمیان و یزدان شهرستان زیرکوه مورد بی‌مهری کشور افغانستان قرار گرفته و به صورت مرتب از طرف کشور افغانستان بسته می‌شود.

معاون فنی و امور گمرکی اداره کل گمرکات خراسان جنوبی با اشاره به اینکه هم اکنون بازارچه گلورده شهرستان درمیان و یزدان شهرستان زیرکوه بسته است، گفت: از یک ماه گذشته این بازارچه‌ها از طرف افغانستان بسته شده و هنوز باز نشده است.

ظفرنیا مشکلات بازارچه‌های مرزی خراسان جنوبی را به دلیل مشکلات سیاسی در کشور افغانستان دانست و گفت: در مجلس این کشور وزیر اقتصاد و تجارت رای نیاورده است به همین دلیل تجارت این کشور با مشکل مواجه بوده و نمی‌توان در زمینه حل مشکل بازارچه‌های استان رایزنی کرد.

وی با بیان اینکه در بازارچه‌های کشور افغانستان نیروهای مرزبانی این کشور مستقر هستند، گفت: هر زمان که به این افراد از سمت مقامات بالا دستور داده شود بازارچه‌های استان باز می‌شود.

مشکلات بازارچه‌های استان به قوت خود باقی‌ است

معاون فنی و امور گمرکی اداره کل گمرکات خراسان جنوبی عنوان کرد: در جریان سفر استاندار خراسان جنوبی به کشور افغانستان در تیرماه سال جاری مشکلات بازارچه‌های مرزی استان با والی استان فراه کشور افغانستان مطرح شد و به دلیل اینکه والی این استان دچار اختیار تام در استان فراه نیست مشکلات بازارچه‌های استان به قوت خود باقی‌مانده است.

ظفرنیا بیان کرد: مشکلات بازارچه‌های استان باید از طریق وزات امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و کشور افغانستان پیگیری شود تا بتوانیم هرچه زودتر به نتیجه برسیم.

وی با اشاره به اینکه بازارچه دوکوهانه شهرستان نهبندان به صورت مستمر فعال است، گفت: تجار و بازرگانان استان تمایلی به صادرات از این بازارچه ندارند چرا که جاده این بازارچه به جاده بازارچه ماهیرود وصل می‌شود.

معاون فنی و امور گمرکی اداره کل گمرکات خراسان جنوبی با اشاره به اینکه بازارچه یزدان شهرستان زیرکوه مدت دو سال است که مورد بی‌مهری کشور افغانستان قرار گرفته است، گفت: سال گذشته صادرات در این بازارچه نابسامان بوده و در هشت ماهه آخر سال گذشته تنها یک ماه فعال بوده است.

ظفرنیا اضافه کرد: در دو ماه ابتدای سال جاری نیز این بازارچه به صورت کامل بسته  بود و همچنین از تیرماه سال جاری تا سه هفته پیش روند فعال شدن این بازارچه نابسامان بوده است.

صادرات در بازارچه یزدان و گلورده با رکود مواجه شده است

معاون فنی و امور گمرکی اداره کل گمرکات خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر بازارچه یزدان شهرستان زیرکوه مدت یک ماه بوده که به صورت کامل بسته شده است.

ظفرنیا با بیان اینکه صادرات در بازارچه گلورده شهرستان درمیان طی ۹ ماه گذشته رشد داشته است، افزود: اما در بهمن‌ماه سال جاری این بازارچه مورد بی‌مهری افغانستان قرار گرفته و صادرات در این بازارچه کاهش چشمگیری داشته است.

وی با بیان اینکه بازارچه ماهیرود شهرستان سربیشه از سال ۸۸ در خراسان جنوبی راه‌اندازی شده است، گفت: بازارچه گلورده و یزدان همیشه جزو ۱۰ بازارچه برتر در زمینه صادرات بوده‌اند که هم اکنون به دلیل عدم به رسیمت شناختن کشور افغانستان صادرات از این بازارچه‌ها از متوسط بازارچه‌های کشور پایین‌تر شده و این بازارچه‌ها با رکود مواجه شده‌اند.

علت مشکلات بازارچه‌های استان به رسمیت نشاختن این بازارچه‌ها توسط کشور افغانستان است.

ظفرنیا عنوان کرد: در مصوبه راه‌اندازی گمرک ماهیرود، بازارچه یزدان به عنوان گمرک رسمی معرفی شده که تاکنون اجرایی نشده است.

معاون فنی و امور گمرکی اداره کل گمرکات خراسان جنوبی در پایان یادآور شد: علت مشکلات بازارچه‌های استان به رسمیت نشاختن این بازارچه‌ها توسط کشور افغانستان است.

انباشت کالاهای تجار در بازارچه گلورده

مدیر بازارچه مرزی گلورده شهرستان درمیان در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه این بازارچه مدت ۲۰ روز است که از طرف کشور افغانستان بسته شده است، گفت: هم اکنون کالاهای تجار در این بازارچه انباشته شده است.

حسین کمیلی با بیان اینکه بازارچه مرزی گلورده از سال ۷۲ تا ۸۵ مقام اول تا سوم را در زمینه صادرات در کشور داشته است، گفت: از ابتدای سال جاری نیز صادرات در این بازارچه رشد داشته است.

بازارچه مرزی

وی عنوان کرد: این بازارچه از سال ۸۵ تاکنون به صورت مستمر از طرف کشور افغانستان مورد بی‌مهری قرار گرفته، به طوری که هم اکنون مدت ۲۰ روز است که این بازارچه تعطیل است.

مدیر بازارچه مرزی گلورده شهرستان درمیان مهمترین مشکل بازارچه مرزی گلورده شهرستان درمیان را عدم استقرار گمرگ افغانستان در آن سوی بازارچه دانست و گفت: با رایزنی مسئولان و استقرار مسئولان گمرک افغانستان مشکلات این بازارچه حل می‌شود.

کمیلی عنوان کرد: بازارچه گلورده شهرستان درمیان از سال ۷۲ در این شهرستان راه‌اندازی شده و در سال‌های اولیه خود از نظر صادرات در کشور بی‌نظیر بوده است.

اقدامات مسئولان در حل مشکلات بازارچه یزدان تنها شعار بوده است

نماینده غرفه‌داران بازارچه مرزی یزدان شهرستان زیرکوه نیز چندی پیش در گفتگو با مهر با اشاره به اینکه بازارچه مرزی یزدان مدت یک ماه بوده که به صورت کلی تعطیل شده است، گفت: کالاهای تجار در این بازارچه انباشت شده است.

محمد موهبتی با انتقاد از اینکه مسئولان استانی و کشوری در خصوص راه‌اندازی مجدد این بازارچه بسیار ضعیف عمل کرده‌اند، گفت: تاکنون نماینده مردم زیرکوه در مجلس قول‌های زیادی برای راه‌اندازی این بازارچه به مردم شهرستان داده اما متاسفانه در حد شعار باقی مانده است.

وی افزود: نماینده مردم این شهرستان قول تبدیل این بازارچه را به گمرک تا پایان سال جاری داده که هنوز اقدامی در این خصوص انجام نشده است.

موهبتی با بیان اینکه بازارچه یزدان ۱۸۰ کیلومتر با شهر شیندن افغانستان فاصله دارد، افزود: در کشور افغانستان به دلیل وجود روستا‌های زیاد با جمعیت فراوان با رونق مجدد این بازارچه نه تنها سطح درآمد مردم شهرستان زیرکوه بلکه درآمد روستائیان مرزی افغانستان نیز افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه این بازارچه در سالیان گذشته با ۴۰ غرفه فعال بوده است، افزود: در حال حاضر تنها چهارغرفه در این بازارچه فعال است و صادرات در این غرفه‌ها هزینه‌های صادراتی غرفه داران را تامین نمی‌کند.

موهبتی عنوان کرد: هم اکنون کالای تجار شهرستان زیرکوه از طریق بازارچه ماهیرود شهرستان سربیشه صادر می‌شود.

وی یادآورشد: از مسئولان انتظار داریم تا با توجه به اینکه شهرستان زیرکوه در منطقه مرزی و محرومی واقع شده، تمام تلاش خود را برای رونق این بازارچه به کار گیرند.

گزارش: حکیمه مصطفایی-فاطمه زیراچی

کد خبر 2496755

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha