۲۷ بهمن ۱۳۹۳، ۱۸:۵۵

پرتوی:

راهبردهای مقابله با خشکسالی در اردبیل تجمیع می شود

راهبردهای مقابله با خشکسالی در اردبیل تجمیع می شود

اردبیل – معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: راهبرد های مقابله با خشکسالی در استان تجمیع می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، اصغر پرتوی عصر دوشنبه در جلسه کمیته تخصصی مقابله با بحران خشکسالی تصریح کرد: در حال حاضر به علت افت و تقلیل میانگین بارش نزولات آسمانی نسبت به سال گذشته در سطح کشور بویژه این استان مقابله با خشکسالی ضرورت دارد.

وی افزود: در عین حال مشارکت کشاورزان و تولید کنندگان که مخاطبان اصلی جهاد کشاورزی را تشکیل می دهند، با محوریت توصیه های فنی و کاربردی کارشناسان نسبت به مقابله با این بحران ضروری است تا به صورت موفقیت آمیز ضمن دسترسی به تولیدات منطقی و ایده آل ازاین محدودیت ها عبور کنیم.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی استان با اذعان به‌ آغاز به کار کمیته مقابله با خشکسالی در وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: در خود استان پیشنهادات تمامی دستگاه های ذیربط جمع آوری می شود.

به گفته پرتوی تمامی دستگاههای متولی از جمله مراکز تحقیقات کشاورزی، آموزشی و ترویجی و مدیریت های فنی می توانند پیشنهادات عملی و کاربردی خود را پس از جمع بندی نهایی به این کمیته ارائه نمایند تا با اصلاح الگوی کشت و نحوه آبیاری به صورت مدرن بصورت عملی با تنش های خشکی مقابله شود.

ارقام اصلاح شده باغی کشت شود

وی تاکید دارد که در حال حاضر تغییر الگوی کشت و بهبود روشهای آبیاری و جلوگیری از برداشت بی رویه از منابع آبی جزو مهمترین برنامه ها و اهداف و سیاست های جهاد کشاورزی محسوب می شود.

این مسئول با تاکید به اینکه کشاورزی یک هنر و شغل ریسک پذیر است، ادامه داد: مزارع باید با علم روز و تکنولوژی های نوین کشاورزی حتی میزان تبخیر و تعرق را در پوشش مزارع به حداقل رساند تا با استفاده از کلیه امکانات میزان بهره وری در تولیدات کشاورزی را با وجود خشکسالی به حداکثر برسد.

پرتوی اضافه کرد : تولید ارقام اصلاح شده در بحث زراعت و باغ که از لحاظ نیاز آبی کمترین توقع را دارند از ضروریات تکنیک های تحقیقاتی است که باید مرکز تحقیقات این مهم را مد نظر قرار دهد.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی استان خواستار تخصیص آب مورد نیاز بخش کشاورزی شد و افزود: در این راستا ضروری است  آب منطقه ای استان با برنامه ریزی های مدون در تحویل و تامین آب مورد نیاز کشاورزی اقدامات جدی بعمل آورد.

کد خبر 2499069

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha