۲۸ بهمن ۱۳۹۳، ۱۲:۲۴

پنجمین روز جشنواره موسیقی فجر

همنوایی پایتخت نشینان با زمزمه های ماهیگیران جنوب

همنوایی پایتخت نشینان با زمزمه های ماهیگیران جنوب

گروه موسیقی «شبدیز» به سرپرستی محسن حیدریه بوی شرجی جنوب را در شب بارانی پایتخت برای دوستداران موسیقی اصیل ایرانی به ارمغان آورد.

به گزارش خبرنگار مهر، تالار ایوان شمس دوشنبه شب 27 بهمن ماه و همزمان با پنجمین روز از برگزاری جشنواره موسیقی فجر، شاهد اجرای قطعاتی از موسیقی بومی بوشهر توسط گروه «شبدیز» بود. این گروه موسیقی برنامه خود را با اجرای قطعه «دیگه ناشم به کعله» که بازآفرینی یکی از مقام های قدیمی موسیقی بومی بوشهر است، آغاز کردند.

علیرضا علمدار بوشهری با نوای دُم دُم، اسماعیل تنگسیری نوازنده دایره زنگی و شیکر، مجتبی شیخ ابولی نوازنده دایره، پویان بیاتی و مهدی احمدی نوازنده تمپو و مهرداد ضربیان نوازنده ضرب، نی انبان و فلوت محسن حیدریه را همراهی کردند.

دومین قطعه ای که توسط این گروه اجرا شد قطعه «نیمه» بود. اشعار این قطعه برگرفته از آوازهایی  است که ماهیگیران بوشهری هنگام کار زمزمه می کنند. تور ماهیگیری و طراحی صحنه به همراه اجرای حرکات هماهنگ که تلاش خستگی ناپذیر ماهیگیران در دریا را تداعی می کرد به فضای برگزاری برنامه حس و حال خاصی بخشید. همراهی تمام اعضای گروه با حسین سهرابی خواننده گروه، دوستداران موسیقی بوشهری را به وجد آورد تا هم صدا «هله مالی» را تکرار کنند.

در ادامه این برنامه گروه «شبدیز» قطعات «یزله»، «فانوس»، «نگین عشق» و «خروس خون» را با گرما و انرژی خاص جنوبی خود اجرا کردند.

حضور مدیر عامل اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان دانیل برنبک به همراه خانواده خود و همراهی او با تمامی قطعات از حاشیه های جالب اجرای گروه «شبدیز» بود. برنبک پس از اتمام برنامه به همراه همسر خود آنته برنبک به کنار صحنه رفته و از محسن حیدریه و اعضای گروه «شبدیز» تشکر کرد.

پایتخت نشینان تماشاگران خوبی هستند

در انتهای برنامه، محسن حیدریه از تماشاچیان تشکر کرد و گفت: شنیده بودیم پایتخت نشینان تماشاگران خوبی هستند که امشب خودمان دیدیم و از این بابت بسیار خوشحال هستیم.

گروه موسیقی «شبدیز» تاکنون در جشنواره ها، هفته های فرهنگی و فستیوال های داخلی و خارجی بسیاری از جمله فستیوال بین المللی «چین» 2011 ، فستیوال بین المللی «مسقط» 2012، فستیوال بین المللی «صلاله» 2013 به اجرای برنامه پرداخته اند، همچنین انتشارآلبوم های صوتی با عنوان «بندریانه»، «گنج ناخدا» و «عطر دریا» را در کارنامه هنری خود دارند.

«خیام خوانی» که یکی از مقام های شناخته شده موسیقی بوشهری است، آخرین قطعه‌ای بود که در این کنسرت اجرا شد.

موسیقی بوشهری یکی از زیباترین موسیقی های نواحی ایران

مدیرعامل اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان که بیش از 7 سال در ایران زندگی می کند و به زبان فارسی تسلط دارد، موسیقی بوشهری را یکی از زیباترین و پرطرفدارترین موسیقی های نواحی ایران دانست و گفت: در کنار کار اقتصادی و تلاش برای بیشتر شدن روابط اقتصادی ایران و آلمان موسیقی ایرانی یکی از علاقه های من است، سال گذشته  همراه با همسرم سفری به بوشهر داشتیم و با گروه «شبدیز» آشنا شدیم. همسرم آن قدر به این موسیقی علاقه مند شد که یک «دمام» خریداری کرد و امروز برای لذت بردن دوباره به این برنامه آمدیم.

موسیقی بوشهر میراثی چند هزارساله است

محسن حیدریه در گفتگویی با خبرنگار مهر درباره آغاز فعالیت گروه «شبدیز» و قطعات اجرا شده در قالب بخش نواحی سی امین جشنواره بین المللی موسیقی فجر گفت: گروه موسیقی «شبدیز» در سال 77 تشکیل شد و تاکنون در جشنواره ها و فستیوال های داخلی و خارجی بسیاری شرکت کرده است. سعی ما بر این بود تا قطعات اصیل موسیقی بوشهر را در این جشنواره اجرا کنیم. بازآفرینی دستگاه های فراموش شده موسیقی بوشهری با تنظیم جدید مانند قطعه «به کعله» و «دینا دینا» از آن جمله است.

وی ادامه داد: موسیقی بوشهری قدمتی چند هزارساله دارد و این دستگاه های موسیقی نسل به نسل به ما رسیده است، به همین دلیل امروز وظیفه داریم از این میراث محافظت و به آیندگان انتقال دهیم.

سرپرست گروه «شبدیز» با اشاره به دومین حضورش در جشنواره موسیقی فجر بعد از سال 73 توضیح داد: حضور گروه های موسیقی محلی و مقامی در روزهای جشنواره موسیقی فجر فرصت مغتنمی برای آشنایی و انتقال تجربیات است. اما متاسفانه برنامه ها به شکلی تنظیم شده که هر گروه یک یا دو روز در تهران هستند و به اجرای برنامه می پردازند و دیگر وقتی برای ارتباط برقرار کردن با گروه های دیگر و آشنایی با فرهنگ یکدیگر ندارند.

کد خبر 2499443

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha