۲۸ بهمن ۱۳۹۳، ۱۲:۲۶

نصیری صالح:

عصاره گیری گیاهان دارویی در اردبیل مطالعه می شود

عصاره گیری گیاهان دارویی در اردبیل مطالعه می شود

اردبیل – رئیس جهاد دانشگاهی واحد استان اردبیل گفت: طرح عصاره گیری گیاهان دارویی در استان مطالعه می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، رامز نصیری صالح پیش از ظهر سه شنبه در جلسه شورای فناوری مرکز رشد فناوری فرآورده‌های گياهان دارويی جهاددانشگاهی گفت:  احداث مرکز تحقیقات گیاهان دارویی در منطقه ویژه اقتصادی نمین در دست بررسی است.

وی افزود: طبق پيش‌بيني‌های انجام شده در این مرکز عصاره گیاهان دارویی استان فرآوری خواهد شد تا با ارزش افزوده بالا عرضه شود.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد استان با اشاره به اهمیت توسعه کشت فندق در استان و احيای جنگل فندقلو اضافه کرد: این نهاد اجرایی با انجام طرح پژوهشی در حال جمع‌آوری اطلاعاتی از تنوع ژنتیکی و ارقام سازگار پرمحصول فندق در منطقه جنگل فندقلوی نمين است.

نصیری صالح  افزود: طی ماه های اخیر مرکز رشد فناوری عقد قرارداد با واحدهای فناوری پذیرش شده، اسکان واحدهای متقاضی در مرکز، انجام هماهنگی لازم جهت استفاده واحدهای فناور از تجهيزات آزمایشگاهی مورد نياز و عضویت رایگان واحدهای فناور متقاضی جهت استفاده از خدمات  کتابخانه عمومی مركزی اردبيل را محقق ساخته است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر جهاددانشگاهی دارای دو پارک و ۱۹ مرکز رشد است که از این تعداد چهار مركز رویان، ابن سینا، اردبیل و پژوهشکده گیاهان دارویی در حوزه‌ی پزشکی فعالیت می‌كنند.

به گفته رئیس جهاد کشاورزی واحد استان با همکاری موسسات و شرکت‌های دانش بنیان، بحث تجاری‌سازی و توسعه فنآوری در مراکز رشد و پارک‌های فناوری جهاددانشگاهی نهادینه شده است تا زمینه‌ساز اشتغال مولد برای فارغ‌التحصیلان و دانش‌آموختگان دانشگاهی باشد.

رویش یک سوم گیاهان دارویی کشور در مراتع اردبیل

در این جلسه همچنین رئیس بنیاد نخبگان استان هدف مراکز رشد را حمایت از صاحبان ایده و واحدهای فناور نوپا در جهت خودکفا نمودن آن‌ها عنوان و تصريح كرد: استان اردبیل یکی از بزرگ‌ترین قطب‌های رویش گیاهان دارویی در کشور است و این مهم مورد توجه دستگاه های متولی بوده است.

 حسين شايقی بر لزوم برنامه‌ریزی مناسب جهت جذب شرکت‌ها تاکید کرد و گفت: برنامه‌ریزی جامع و آینده‌نگری باعث می‌شود شرکت‌های کوچک فن‌آور، توسعه یابند و پس از چهار سال از واحد جدا شده و به سمت انبوه‌سازی برود و در مسیر تبدیل شدن به پارک‌های علم و فناوری حرکت کند.

وي با اعلام اينكه مراتع استان اردبیل رویش‌گاه حدود یک سوم گیاهان دارویی کشور است، خواستار فعالیت جهاددانشگاهی در تهیه اسانس و عصاره‌گیری این گیاهان شد و افزود: با استخراج عصاره گیاهان دارویی و تولید فرآورده‌های آن از خام‌فروشی ممانعت خواهد شد.

شايقی ابراز امیدواری کرد که خروجی فعالیت‌های دو ساله این مرکز، منجر به تاسیس پنج شرکت فن‌آور با مجوز شرکت‌های دانش بنیان شود.

 

 

 

 

کد خبر 2499474

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha