۲۹ بهمن ۱۳۹۳، ۸:۳۳

خاوازی در گفتگو با مهر:

کیفیت کودهای وارداتی به کشور کنترل و ساماندهی می شود

کیفیت کودهای وارداتی به کشور کنترل و ساماندهی می شود

قزوین- رئیس موسسه تحقیقات آّب و خاک کشور گفت: به منظور تضمین سلامت کودهای کشاورزی از سال آینده تمامی کودهای شیمیایی، آلی و زیستی وارد شده به کشور با دریافت شماره ثبت کنترل کیفی می شود.

کاظم خاوازی در حاشیه نشست مدیران مراکز تحقیقاتی جهاد کشاورزی استان قزوین در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارداشت: موسسه تحقیقات آب و خاک کشور با بیش از ۶۰ سال سابقه فعالیت از قدیمی ترین موسسات پژوهشی کشور تلقی می شود که رسالت مهمی در زمینه صیانت از منابع آب و خاک کشور دارد و هر سال موضوعات مهم این بخش را  رصد می کند.

وی افزود: یکی از موضوعاتی که اخیرا و در سال ۹۳ توسط این موسسه مورد پایش قرار گرفته تغذیه گیاهان کشور و حاصل خیزی خاک های کشور است که توسط محققان این موسسه مورد توجه جدی و دستور کار قرار گرفته است.

قزوین

واردات سالانه ۱۲۰۰ تن کود کشاورزی شماره ثبت می گیرد

خاوازی تصریح کرد: محصول کود در عملکرد تولیدات کشاورزی بین ۳۰ تا ۵۰ درصد تاثیر دارد و از نهاده های مهم تلقی می شود که باید برای استفاده بهینه از آن برنامه ریزی کرد.

این مسئول تصریح کرد: موسسه تحقیقات آّب و خاک کشور برنامه شاخصی با عنوان "طرح جامع حاصلخیزی خواب تغذیه گیاه" را تنظیم کرده که با مشارکت استانها یک بسته آماده شده تا استفاده بهینه از کود عملیاتی شود.

وی افزود: محور دوم، کنترل کیفیت کودهای موجود در بازار اعم از شیمیایی، آلی و زیستی است و بر این اساس آئین نامه ای ابلاغ شده تا کلیه کودهای وارداتی و تولیدی در کشور ملزم به دریافت شماره ثبت شوند که این کار در کشورهای اروپایی نیز متداول است.

خاوازی یادآورشد: براین اساس دفتر ثبت و کنترل کیفی مواد کودی کشور راه اندازی و سایتی هم فعال شده با عنوان پایگاه جامع اطلاعاتی مواد کودی کشور که بهره برداران و وارد کنندگان کود کشاورزی می توانند وارد سایت شده و اطلاعات را وارد کرده و پس از آپلود شماره ثبت دریافت کنند.

وی اظهارداشت: در استانها نیز این دفتر فعال شده و کودهای موجود در بازار نمونه برداری شده و ارزیابی می شود و اگر این محصولات با استاندارد کیفی اعلام شده تطبیق نکند از سطح بازار جمع آوری و با واردکنندگان و توزیع کنندگان برخورد قانونی خواهد شد.

ذرت ذرتکاران کشاورزی خوزستان

رئیس موسسه آب و خاک کشور تصریح کرد: تا آبان ماه سال ۹۴ دیگر هیچ کودی بدون شماره ثبت و بدون کیفیت در بازار هیچ استانی مشاهده نخواهد شد و کود سالم در اختیار کشاورزان قرار می گیرد تا غذای مردم سالم باشد.

وی بیان کرد: مرکز ثبت همزمان با ایام دهه فجر افتتاح شد و موسسه آنها را ثبت کرده و تائیده های قبلی اگر پرونده کامل باشد ثبت خواهد شد.

۱۲۰۰ تن کود وارداتی به کشور

خاوازی تصریح کرد: کودها از مسیر دولتی و بخش خصوصی وارد کشور می شود و به طور متوسط سالانه ۵۰۰ هزار تن انواع کود شیمیایی توسط دولت و ۶۰۰ تا۷۰۰ تن توسط بخش خصوصی با برندهای متنوع وارد کشور می شود که کنترل کیفی آن در دستور کار موسسه قرار دارد.

این مسئول گفت: حمایت از شرکت های دانش بنیان در موسسه در اولویت قرار دارد و از امتیازات بهتری برخوردارند و فرآیند پاسخگویی به آنها راحت تر است لذا تلاش می شود از مشارکت آنها در کارها بیشتر استفاده شود.

گمرک

تهیه ۷۰۰ طرح تحقیقاتی در موسسه

وی اضافه کرد:در حال حاضر بیش از ۷۰۰ طرح های تحقیقاتی در موسسه تهیه شده که در این راستا مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان قزوین در زمینه نیروی انسانی کارشناس، محقق و خدمات پژوهشی از جایگاه خوبی در کشور برخوردار است.

خاوازی در خصوص چابک سازی مراکز استانها اظهارداشت: به منظور کارآمد کردن مراکز تحقیقاتی کشور، کوچک سازی و متمرکز کردن برخی فعالیتهای مراکز پژوهشی در دست بررسی است اما ملاک این کار تعداد نیروها نیست بلکه فعالیت چند مرکز در نزدیکی هم با کارهای مشابه است که می توان برخی از این فعالیت ها را در یک مرکز متمرکز کرد تا سایر مناطق از خدمات آن استفاده کنند که این کار صرفه جویی مالی را نیز دربر خواهد داشت.

وی گفت: وجود چند مرکز تحقیقاتی در استانهای همجوار منطقی نیست و باید ساماندهی مناسبی در این زمینه صورت گیرد اما استان قزوین هر چند هیئت تحقیفاتی محدودی دارد اما با داشتن افراد مجرب در حوزه آب و خاک و فعالیت های تاثیرگذار در طرح چابک سازی قرار ندارد و این واحد از مراکز مهم کشور است که آن را نگه می داریم.

کانال آب

تعیین نیاز آبی گیاهان زراعی و باغی کشور در دستور کار است

خاوازی گفت: اولویت ما ساماندهی به وضعیت کود و تعیین نیاز آبی گیاهان زراعی و باغی کشور است و مهمترین اولویت تعیین تناسب اراضی کشور به منظور ایجاد لایه پایه ای الگوی کشت کشور در سال آینده است.

این مسئول بیان کرد: تعداد موسسات تحقیقاتی آب و خاک کشور ۳۱ مرکز است که در این مراکز ۲۵۰ محقق و ۱۵۰ نفر هیئت علمی مشغول فعالیت های تحقیقاتی هستند.

کد خبر 2500000

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha