مرکز پژوهشهای مجلس اعلام کرد؛

بررسی نقش اپراتورهای مجازی موبایل در کشور/ لزوم تعجیل درصدور مجوز

بررسی نقش اپراتورهای مجازی موبایل در کشور/ لزوم تعجیل درصدور مجوز

مرکز پژوهش های مجلس مزایا و نقش اپراتورهای مجازی موبایل را مورد بررسی قرار داد و اعلام کرد: این اپراتورها با تولید نرم افزارهای پیام رسان می توانند از انتشار محتواهای مغایر اصل کشور جلوگیری کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی دی ماه امسال پیش نویس فراهم شدن زمينه صدور پروانه اپراتورهاي مجازي تلفن همراه (MVNO) در کشور را تدوین کرد.

براین اساس دفتر مطالعات ارتباطات و فناوری های نوین مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی ورود این اپراتورها به حوزه تلفن همراه کشور را مورد بررسی قرار داد.

در این گزارش آمده است: ارتقای شبکه های ارتباط سیار به نسل سوم و چهارم، با مباحثی چون محتوا و نحوه ارائه سرویس های مناسب همراه بود؛ یکی از اصلی ترین چالش هایی که برای یک اپراتور مطرح می شود، این است که با توجه به زیرساخت های موجود، این اپراتور چه سرویس هایی را می تواند به کاربران خود ارائه دهد که ضمن حفظ کاربران کنونی، در بازار رقابت، به افزایش تعداد کاربرانش نیز منجر شود؛ از این رو یکی از مواردی که می تواند اپراتورهای اصلی را در انجام ارائه خدمات مناسب به کاربران یاری رساند، راه اندازی اپراتورهای مجازی تلفن همراه است که این اپراتورها بدون نیاز به زیرساختهای شبکه موبایل، به تولید خدمات ارزش افزوده متناسب با نیاز کاربران می پردازند.

طبق بررسی های این مرکز، اپراتورهای مجازی تلفن همراه با رصد و تحلیل بازار تقاضای کاربران، به ارائه سرویس هایی متناسب با نیاز آنها می پردازند و برهمین اساس، این دسته از اپراتورهای تلفن همراه، بستر مناسبی برای بکارگیری نیروهای فعال و تحصیلکرده در بخش های مختلف به صورت شرکت های خصوصی، دانش بنیان و حتی شرکت های فناور محور ایجاد خواهند کرد.

براساس بررسی های صورت گرفته، اپراتورهای مجازی تلفن همراه با ایجاد رقابت باعث افزایش سطح کیفی خدمات ارائه شده به کاربران می شود؛ از سوی دیگر، اپراتورهای مجازی تلفن همراه این توانایی را دارند که با توجه به رده سنی کاربران، به ارائه سرویس های خاص بپردازند.

در این راستا با توجه به اینکه ایران به عنوان یکی از کشورهایی که به تازگی اقدام به راه اندازی نسل سوم و چهارم تلفن همراه کرده و بازار مناسبی برای ارائه خدمات پهن باند به وجود آورده است پبشنهاد می شود با توجه به سند چشم انداز ایران ۱۴۰۴ و نیز اقتصاد فناوری و اشتغال، تهیه پروانه های لازم به منظور راه اندازی اپراتورهای مجازی در کشور با تعجیل بیشتری انجام پذیرد و همچنین در تدوین مقررات و استانداردهای مربوطه به اپراتور مجازی تلفن همراه، نحوه همکاری با اپراتورها و شرکتهای معتبر خارجی نیز در نظر گرفته شود.

در همین حال دفتر مطالعات ارتباطات و فناوری های نوین مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی پیشنهاد داده که در تدوین مقررات و استانداردهای اپراتور مجازی تلفن همراه، موضوعاتی چون اجرای رومینگ داخلی به صورت کامل، برای ارائه بهتر خدمات و افزایش سطح پوشش درنظر گرفته شود و با توجه به این نکته که اپراتور مجازی موبایل، بازار کار مناسبی برای نیروهای متخصص و تحصیلکرده ایجاد می کند ایجاد و راه اندازی این اپراتور به ایجاد اشتغال در کشور کمک شایانی خواهد کرد.

به گزارش مهر، یکی از مسائلی که بسیار مورد توجه کاربران است دریافت سرویس های تلفن همراه با کیفیت و قیمت مناسب است موضوعی که هر چند وفت یکبار بحث های زیادی را به خود اختصاص می دهد، براین اساس شکی نیست که ایجاد اپراتورهای مجازی باعث ایجاد رقابت در بین ارائه دهندگان خدمات می شود و در این حالت سطح کیفی خدمات افزایش و تعرفه های آنها متناسب با خدمات می شود.

در همین حال با راه اندازی نسل سوم و چهارم تلفن همراه در کشور، یکی از مسائلی که بسیار مورد توجه قرار گرفته تولید و ارائه محتوای مناسب با شرایط و فرهنگ کشور به کاربران شبکه های باند وسیع است لذا با توجه به این نکته که یکی از وظایف اپراتورهای مجازی تلفن همراه ارائه محتوای لازم برای شبکه های باند وسیع است این اپراتورها می توانند در تولید محتوای بومی در شبکه های باند وسیع کشور مفید باشند.

از آنجایی که با وجود اپراتورهای موبایل، اپراتورهای تلفن ثابت با رکود مواجه شده اند پیشنهاد می شود اپراتورهای تلفن ثابت برای ایجاد درآمد و ماندن در بازار رقابت، با بررسی بازار تقاضا به ارائه سرویس های خاص و با عنوان اپراتورهای مجازی بپردازند؛ همچنین پیشنهاد شده که اپراتورهای مجازی با ایجاد نرم افزارهای پیام رسان به ارائه خدمات بر بستر اینترنت بپردازند و ضمن ایجاد درآمد، از انتشار محتواهایی مغایر با اصل کشور جلوگیری کنند.

کد خبر 2503956

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha